Big Business aneb Západ vezoucí se na vlně veganství

Veganství už není jen trendem několika nadšenců, ukazují statistiky, které hovoří o 20procentním růstu spotřeby veganských pochoutek. Proč lidé s veganstvím začínají? Důvody jsou mnohé, od ohleduplnosti vůči životní úrovni zvířat až po zdraví a životní prostředí. Některým ale stačí mnohem méně, a to například propagace ze strany známých hvězd.

I proto největší potravinářské brandy světa začínají vyčleňovat investice na produkci veganských výrobků. Snaží se tak těžit ze změn, které v posledních letech začínají prostupovat západní společnosti. Například francouzská firma Danone investovala v roce 2017 do zvýšení produkce „vegan friendly“ (neživočišných) nápojů ve své severoamerické divizi 60 milionů dolarů. Jeden z největších prodejců masa, Tyson Foods, pak koupil pětiprocentní podíl v Beyond Meat, společnosti, která dělá bezmasé burgery. Zvyšujícího zájmu se všiml i gigant odvětví fastfoodu McDonald’s, který ve Finsku a Švédsku, zemích kde se veganství poměrně daří, představil burger McVegan. Čísla tak hovoří jasně, big business se vrhá do odvětví rostlinných nebo-li „plant-based food“ produktů.

Podle statistik asociace Plant Based Foods došlo k nárůstu prodeje veganských produktů meziročně o osm procent mezi lety 2016 – 2017, o rok poději, podle únorových statistik, pak došlo k 20procentnímu nárůstu, přičemž celkové globální tržby činily 3,3 miliardy dolarů. Tato čísla ale sama o sobě nic neříkají. Jde spíše o to, jak si sledovaná oblast vede ve srovnání se všemi potravinami. Sektor potravin ke konci července 2018 rostl meziročně o dvě procenta, tedy o 18 procentních bodů méně než vegan friendly potraviny.

Pohledem tradera: Co spojuje poker a obchodování se zelenou energií

Pokud se podíváme na jednotlivé produkty, čísla jsou ještě vyšší než ta agregátní. Veganské sýry rostly mezi roky 2017 a 2018 o 43 procent, jogurty o 55 procent a náhražky masa o 24 procent. U posledního zmiňovaného je to však v Evropě mezi roky 2014 (kdy byl trend veganství téměř ještě v plenkách) a 2018 o dost více než dvojnásobek, konkrétně 451 procent. Srovnání mezi běžným produktem a veganským pak můžeme vidět u mléka. Veganské mléko, které tvoří 15 procent všech prodaných mlék ve Spojených státech, rostlo meziročně o 9 procent. Kravské mléko rostlo o „pouhých“ 6 procent.

„Nová data potvrzují to, co vidíme a slyšíme denně od našich členů. Tržby stoupají, investice se zvyšují a vznikají nová pracovní místa spojená s produkcí vegan friendly výrobků. Je důležité, že regulátoři a legislativa zachází s naším odvětvím férově jak na státní úrovni, tak na federální,“ uvedla ředitelka Plant Based Foods Association Michele Simonová.

Prokrastinujete? Vinit můžete (i) svůj vlastní mozek

Popularita veganství je podporována i ze strany organizací jako Veganuary, což je britská nezisková organizace, která láká lidi na to, jaké je to být veganem. Součástí jejího programu se v lednu 2017 stalo 59,5 tisíc lidí, o rok později to bylo již 168,5 tisíc. Vliv má ale také popularizace tohoto životního stylu světovými celebritami jako Ariana Grande, Brad Pitt, Jennifer Lopez nebo Stevie Wonder.

Veganský způsob stravování však nemá jen své zastánce, ale také odpůrce. Avizované výhody veganské diety jsou totiž často předmětem intenzivní debaty. Jak můžeme bez červeného masa a ryb získat dostatek bílkovin? Jak dostaneme do těla vápník, pokud nejíme živočišné mléčné produkty? To jsou časté otázky těch, kteří zpochybňují, jestli je veganství pro naše tělo dobré. Sean Fleming z World Economic Forum odpovídá – jde to pečlivým nutričním plánováním. Otázka však zní, máme na takové plánování čas, anebo jen kupujeme náhodné věci s nápisem vegan? Na tuto otázku si musí každý odpovědět sám.

Newsletter