Je mu osmnáct a už šest let podniká. Zná recept na úspěch?

Nízký věk při shánění investice pomáhá. Musíte zaujmout, investor zásadně neinvestuje do projektu, ale do zakladatele firmy – do jeho povahy, potenciálu. Na jednání s investory se po pár  zkušenostech už nepřipravuji, důležité je být sám sebou, říká osmnáctiletý podnikatel Jan Sláma. Jak zefektivnit spolupráci s youtubery? Jaká je mladá podnikatelská komunita v Česku?

Které osobnosti tě inspirují?

Nejvíce mě stále inspirují rodiče. Myslím, že to je velmi důležité. Nějakým mým vzorem asi bude Elon Musk, dlouho jsem dost obdivoval Steva Jobse. To je asi klasika. Nyní se snažím hledat inspiraci v lidech kolem. Kamarádech, spolužácích… Na každém člověku je něco zajímavého, něco, co nás může inspirovat či posunout dál.

Networking považuješ u mladých lidí za velmi důležitý, jak tedy na něj?

Hlavní je se nebát. Pokud se chcete s někým seznámit, prostě to udělejte. Napsat mail, nebo jen zprávu na LinkedInu je snadné. Důležité je vědět, co od člověka chcete, a ideálně co mu můžete nabídnout. Myslím, že vždy se něco najde. Jak jsem říkal, na každém je něco zajímavého, co může dané osobě připadat jako dobrý důvod k seznámení. 

Mileniálové podnikají: Ochutnejte Nemléko a crowdfunding

Jaký je „recept“ na úspěch v náctiletém věku?

Žádný zaručený recept na úspěch asi neexistuje. Důležité je dělat, co vás baví. Člověk nesmí vnímat práci jako prostou cestu k zisku, ale svou zábavu. Makat jde hodně, nebo chytře. Já pracuji hodně a tak nějak vždy doufám, že ten úspěch k sobě přitáhnu.
 

Co tě tedy žene stále kupředu?

Už sám nevím jistě. Je to taková nezastavitelná touha dělat pořád víc. Důležité asi je, že se neupínám ke konkrétním cílům, ale užívám si onu cestu – řešení problémů, neúspěchy, tlak i stres. Stále se něco kazí, přecházím to a stále jedu dál. 

Mládí vpřed! Znáte (ne)výhody studentského podnikání?

V roce 2017 jsi byl vyhlášen Nejaktivnějším středoškolákem, o co jde?

Jde o soutěž vybírající ty nejaktivnější středoškoláky z celé České republiky. Není to nějaká olympiáda, na které byste si porovnávali své schopnosti s ostatními. Tady jde prostě o to, kolik toho kdo dělá, jaká je škála jeho aktivit, do jakých sahají oborů a kolik jim dává času. Každý rok se účastní spousta skvělých mladých lidí. Nejde tam ani tak o výhru, ale spíš o kontakty. Účastníci se navzájem dobře seznámí a mohu zaručit, že si budou mít, co říct. 

A co ty politika? Vytvořil jsi mobilní hru Sorry jako … Víš, jak na marketing u mladých? 

Politika mě baví. Účastním se ale spíš z po vzdálí. Třeba místo protestů na Václaváku, jsme s přáteli vytvořil satirickou mobilní hru Sorry jako. Proti komu je mířená asi není třeba zdůrazňovat. Ten samý člověk byl taky jedním z politiků, kteří se mě pokoušeli získat do týmu. Jednou jsme byli na obědě, ale moc hrdý na to nejsem. Mnohem raději se občas bavím s Kateřinou Valachovou a vždy si dělám srandu, že bych jí skoro i volil, ale brání mi v tom její kandidatura za ČSSD. Před nějakou dobou jsme něco vymýšleli s Markétou Adamovou, která je moc milá, ale k žádné mé spolupráci s politiky nikdy nedošlo. Jak na mladé bych možná věděl, ale raději to využiji v jiných směrech. 

Za poskytnutí prostor pro nátáčení rozhovoru děkujeme coworkingu Locco.
 

Jan Sláma se začal zajímat o podnikání skrz obchod s akciemi ve dvanácti letech. Později s přáteli vyvíjel mobilní aplikace například Taháky do kapsy. Budoval eshop s brýlemi pro virtuální realitu, psal pro několik magazínů v četně Ábíčka a pomáhal s organizací festivalů na BVV. Nyní vede společnost FaceUp Technology bojující proti šikaně s projekty nntb.cz a faceup.com. Byl vyhlášen Nejaktivnějším středoškolákem roku 2017. 

Newsletter