Šéfka PayU: Sílíme díky akvizicím i zákazníkům, kteří expandují do světa

PayU, platební a fintech společnost ze skupiny Prosus, se letos významně rozšířila. Oznámila akvizici majoritního podílu ve společnosti Red Dot Payment, poskytovateli platebních řešení zaměřeném na jihovýchodní Asii. Předtím koupila firmu iyzico, poskytovatele digitálních platebních služeb a jednoho z nejatraktivnějších start-upů v Turecku. Za něj zaplatila 165 milionů dolarů. V posledních třech letech vložilo PayU do fintech investic, fúzí a akvizic celkem 700 milionů dolarů. „Také Česká republika je pro nás velmi perspektivním a důležitým trhem. České e-shopy jsou hodně aktivní v expanzi do dalších zemí, 37 % z nich působí v alespoň jedné cizí zemi,“ říká Barbora Tyllová, country managerka PayU pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.

Co získají vaši zákazníci v Evropě díky akvizici firem Red Dot Payment a iyzico?

Hodně věříme v sílu inovací a díky těmto novým firmám v naší skupině je budeme přinášet. Nabídneme zákazníkům více produktů a služeb a využijeme silných stránek obou firem i naší globální působnosti a znalosti místních trhů.

Jaká jsou hlavní kritéria, podle kterých se v PayU rozhodujete, jakou společnost koupíte?

PayU je současně investorem a platebním operátorem. Fintech je pro nás klíčový a neustále hledáme partnery, kteří nám pomohou rychleji získat nové trhy. Pro každou investici, kterou jsme v minulých letech provedli, jsme si položili tyto otázky: 1) Posiluje naše hlavní podnikání v oblasti plateb obchodníkům (např. díky technologii nebo podílu na trhu)? 2) Poskytuje nám příležitost k urychlení růstu v oblasti plateb nebo úvěrů? 3) Umožňuje nám expandovat do našemu podnikání podobných segmentů v rámci fintechu?

V jakých částech světa vidíte největší potenciál růstu?

Na světě jsou stále miliardy domácností a miliony drobných obchodníků, kteří nemají přístup k bankovnictví a úvěrům. Převážná většina z nich bude v příštích letech online a přeskočí tak zkušenost s tradičními bankami. Proto se jako PayU hodně zaměřujeme na rozvojové ekonomiky. Vysoký potenciál má Indie nebo Latinská Amerika. Tam máme silnou pozici například v Columbii, která je skrytým skvostem této oblasti, zvaným Silicon Valley Latinské Ameriky. Ale také Argentina, Brazílie, Mexiko, Peru, Chile jsou trhy s vysokým růstem a my jsme přítomni na všech. Silní jsme a potenciál dál vidíme i v Rusku nebo Africe. Máme licence a týmy v Keni, Jihoafrické republice a Nigérii.

Jaká je ve srovnání s těmito rychle rostoucími regiony vaše pozice ve střední Evropě?

Máme radost například z Polska, kde trh s elektronickým obchodem roste opravdu rychle, tempem kolem 15 procent ročně. To je ve srovnání s jinými vyspělými trhy hodně. Polsko je pro nás také hodně důležitým centrem inovací a back-endových služeb nejen pro region střední a východní Evropy, ale i pro celou Evropu. Také Česká republika je pro nás velmi perspektivním a důležitým trhem. České e-shopy jsou hodně aktivní v expanzi do dalších zemí, 37 % z nich působí v alespoň jedné cizí zemi. Ve srovnání s maďarskými nebo polskými e-shopy je to mnohem vyšší podíl.

Kde vidíte nejvíce příležitostí pro růst e-shopů ze střední Evropy?

Středoevropské a rumunské elektronické trhy v roce 2017 představovaly 80 milionů obyvatel a obchod v hodnotě 12 miliard EUR. Přitom v Polsku, Rumunsku nebo Maďarsku je saturace internetovými obchody stále velmi nízká, čtyřikrát nižší než například v Německu.

Jak je pro mezinárodní obchod důležitá vaše platforma PayU Hub?

PayU Hub je náš vlajkový produkt. Byl navržen hlavně pro velké mezinárodní obchodníky, ale jsme opravdu překvapeni, kolik místních a regionálních společností se o něj zajímá. Hlavní výhoda pro obchodníky je pouze jedna integrace, jedno API, které lze použít pro stovky platebních metod nabízených PayU v různých zemích a regionech po celém světě.

Ve kterých částech světa jsou nejvíce rozšířené přeshraniční platby?

Nejdynamičtější růst v e-commerce se očekává právě v přeshraničním elektronickém obchodování. Ze 401 miliard USD v roce 2016 by měly přeshraniční platby už příští rok přesáhnout 1 bilion dolarů. Většina Evropanů je velmi ochotná nakupovat v zahraničních e-shopech. V Řecku je to 57 % elektronických spotřebitelů, zatímco v Maďarsku a České republice je to 45 % a ve Velké Británii 34 %. Situace je trochu jiná v západní Evropě, kde například v Německu nakupuje ze zahraničních obchodů pouze 27 % zákazníků. Největší nárůst přeshraničního elektronického obchodu budou dále generovat trhy s vysokým růstem, mezi nimi i země střední a východní Evropy. Téměř dvě třetiny přeshraničního elektronického obchodu na světě pochází z Asie, Latinské Ameriky, střední a východní Evropy a Středního východu a Afriky. Očekávaná hodnota přeshraničního elektronického obchodu ve střední a východní Evropě v roce 2020 je 45 miliard USD. Polsko, Maďarsko, Slovensko, Česká republika a Rumunsko mají 80 milionů obyvatel. Polovina z nich zatím nikdy nenakupovala online. To je velký potenciál.

Které země jsou z tohoto pohledu naopak nejvíce izolované a mají nejnižší podíl přeshraničních plateb?

Spotřebitelé ze Severní Ameriky a západní Evropy uskutečňují pouze zhruba 15 % online nákupů ze zahraničních obchodů. Tento výsledek by neměl být překvapením, protože oba trhy jsou velmi vyspělé, mají velkou nabídku a nejoblíbenější výrobky v nich lze získat za konkurenceschopné ceny.

Jak se bude v budoucnu měnit role bank v důsledku rozvoje mnoha fintech společností?

Fintech může ovlivnit toto odvětví dvěma způsoby. Nové společnosti mohou být disruptory pro bankovnictví. Na některých trzích již můžete provozovat bankovní služby, aniž byste byli bankou. Vznikají a budou vznikat společnosti, které nabízejí pojištění na vyžádání, půjčky typu peer-to-peer, robo-poradenské služby. Nové společnosti s fintech technologiemi však mohou být také aktivátory pro bankovnictví. Mohou bankám pomoci vyřešit problémy spotřebitelů rychleji a lépe. Příkladem jsou společnosti, které přímo prodávají služby zákazníkům nebo jim pomáhají spravovat produkty a služby, které si zakoupili od zavedených firem. V PayU věříme v partnerství s bankami. A věříme také tomu, že nám umělá inteligence (artificial intelligence) a strojové učení (machine learning) umožní najít zcela nové způsoby spotřeby a používání dat. Z toho budou profitovat podniky i klienti. Příkladem je náš produkt Pay Later, který nabízíme zákazníkům v Polsku.

Barbora Tyllová pracuje v PayU, jednom z největších zprostředkovatelů online plateb na tuzemském trhu, od začátku roku 2013. Společnost PayU je globálním poskytovatelem on-line plateb s místní působností na 17 rostoucích trzích na 5 kontinentech. Od jara 2016 zastává Barbora Tyllová pozici country managerky PayU pro Českou a Slovensko. V roce 2017 do její kompetence přibylo i Maďarsko. Dříve pracovala na manažerských postech zaměřených na obchod a marketing v Microsoftu a T-Mobilu.

Newsletter