CEO Able Faraga: Pracujeme skoro pořád, i když si jdeme zasportovat

Kdo dnes ve fintechu neinovuje, nemá šanci se na trhu udržet, říká v rozhovoru pro Roklen24 CEO digitálního a vývojářského studia Able Václav Faraga. Inovativní rodinná firma ze Znojma, kterou se rozhodlo investicemi podpořit 200 investorů pomocí platformy Fundlift, se brzy chystá veřejnosti představit dvě nové aplikace. Václav Faraga také prozradil, že na rodinných oslavách se o práci snaží nemluvit, ale ve skutečnosti pracuje prakticky celý den.

Z vývojářského studia se chcete stát inkubátorem specializujícím se na fintech produkty, jak se vám tedy jako fintech inkubátoru zatím daří? 

Ano, to je naše aktuální vize, na které nyní pracujeme. Chceme přetvořit strukturu společnosti tak, aby nové projekty vznikaly jako dceřiné společnosti mateřského Able s vlastním vedením, vývojem i provozem.

Skládat nové týmy na zajímavé projekty nás baví a vnímáme to jako ideální formu, protože tým pak táhne za jeden provaz a angažovanost je mnohem větší. Aktuálně již takto vznikla společnost Mindee a další dva rozjeté projekty nyní připravujeme k osamostatnění.

Vývojářské studio poté bude poslední samostatný projekt, který chceme oddělit do samostatné firmy, jelikož i v tomto oboru vidíme obrovský potenciál a za realizované zakázky už jsme obdrželi několik ocenění v mezinárodních designových soutěžích.

Jakmile proběhne tato restrukturalizace, pustíme se do dalších projektů, které jsou dnes jen na papíře, ale zájem je o ně obrovský. Jedná se především o využití technologie blockchain, práce s big data a komunikace s třetími stranami přes API.

Řekl bych, že se nám od začátku tohoto roku poměrně daří tuto novou vizi realizovat, ale samozřejmě je před námi spoustu práce.

Máte vlastní fintechové produktu, o co jde (FIS, ERP, Mindee)? 

Ano, aktuálně se jedná o 3 produkty – FIS, Mindee a Verzuz.

FIS – Finanční Informační Systém je náš první produkt, který provozujeme třetím rokem. Jedná se o systém pro kompletní řízení zprostředkovatelské společnosti s větší strukturou poradců. Je to interní systém pro správu všeho možného od smluv, přes týmy, provize, sestavy apod.

Mindee – Je aplikace zaměřená hlavně na obchodní aktivity poradců, makléřů, obchodníků ve zprostředkovatelských společnostech a interních sítích pojišťoven či investičních a úvěrových společností. Aplikaci nyní provozujeme v její interní alfa verzi a public release je plánován na konec roku.

Verzuz – Slouží jako online srovnávač a sjednávač pojištění napříč trhem, který je také ve vývoji. Srovnání pojištění je tady první meta, v další verzi připravujeme srovnání a sjednání investic i dalších produktů. Jedná se o produkt hlavně pro zprostředkovatelské společnosti, kde bude šetřit spoustu času v procesech rozhodování.

Aktuálně studujeme blockchain technologii, na kterou se rýsuje další projekt, ale to je v hodně rané fázi.

Ve Znojmě plánujete vytvořit zázemí pro více než 60 lidí z oblasti IT se zájmem o technologie, jako je blockchain, machine learning, big data nebo AI. Jak plánujete IT specialisty do Znojma přilákat? 

Na víno a okurky :). Ne, teď vážně. Moderní kanceláře, flexibilní pracovní doba, skvělý mladý kolektiv, firemní obědy, výbornou kávu, pěkný plat, teambuildingy… to jsou všechno věci, na které dnes láká každý zaměstnavatel v našem oboru. My k tomu nabízíme ještě opční plány v jednotlivých projektech, na kterých daný spolupracovník dělá, velmi vysokou kvalitu používaných technologií a postupů, na které velké korporáty teprve těžko přechází. Tím pádem opravdu zajímavou práci a neustálý progress. Nestojíme na místě a posouváme se navzájem každý den. Osobní rozvoj je nejdůležitější a navíc ve Znojmě se žije opravdu skvěle.

Zatím těžíme z toho, že ve Znojmě nabízíme tyto podmínky v našem oboru asi jen my, díky čemuž se nám v posledních čtyřech měsících podařilo nabrat šest nových vývojářů a dalších pohovorů je také dost. Samozřejmě ale může dojít k tomu, že třeba otevřeme pobočku v Brně nebo v Praze. Zatím se nám ale daří zůstat ve Znojmě a to bychom rádi udrželi.

IT projekty jste realizovali i mimo Českou republiku, například prezentační designový web pro audio režiséra z Hollywoodu, zaznamenali jste nějaká specifika této spolupráce? Jak se Vám podařilo získat hollywoodskou zakázku? 

Ano, specifika tu určitě jsou. Co pocítíte nejvíc, jsou asi časová pásma, musíte prostě s klientem řešit jeho potřeby, když má zrovna pracovní čas, takže jsme si užili hodně konverzací o půlnoci a podobně. Dál je to určitě míra kvality, která je prostě na západě vyšší a klienti vědí, co chtějí.

Do Hollywoodu se nám podařilo dostat na základě reference, kterou jsme tvořili kdysi dávno pro americkou kapelu. Tehdy jsem se jako překladatel dostal do organizačního týmu turné po ČR a SK, kde jsem poznal spoustu skvělých lidí z Ameriky. Pro toto turné jsme tehdy tvořili rezervační systém na 6 koncertů pro tisíce lidí plus landing page a i nějaký marketing. Všichni zpěváci z této realizace byli nadšení a několik z nich se nám zpětně ozvalo, že zrovna potřebují web.

Už dlouho se chystáme vypravit nějaký obchodní tým do L. A. nebo New Yorku, abychom tuto část činnosti Able studia rozjeli ve větším, ale zatím na to nebyly kapacity.

A projekty ve Velké Británii? 

Tam jsme dělali taky několik prezentačních webů s administračním nebo registračním systémem. První kontakt si nás tuším vyhledal sám na základě nějaké reference, další jsme dostali na základě obchodní činnosti našeho kolegy.

Mohl byste zhodnotit dynamiku světových fintechových projektů, českých a fintechu obecně?

Dynamika je obrovská, kdo ve fintechu dnes neinovuje, ten nemá šanci se na trhu udržet. Toho si už jsou i v Čechách všichni vědomi a poptávka po takových produktech je obrovská. U našich produktů je obecný trend takový, že specialistů v poskytování poradenských služeb v investicích, pojištění i úvěrů obecně ubývá, protože díky legislativě musí být konečně opravdoví profíci, aby tuto profesi mohli provozovat. Nicméně klientů je stále stejně, navíc s aktuálním růstem ekonomiky je té reálné práce ještě víc. To znamená, že uživatelé našich produktů potřebují stíhat více kvalitní práce za méně času, na což jsou potřeba nástroje, které za ně budou dělat co nejvíce práce. Automatizace, propojenost s třetími stranami napříč trhem, okamžité informace, online podpisování, nařízení PSD2. V tomto duchu se teď fintech produkty v našem oboru pohybují.

Finance získané přes crowdfundingovou platformu Fundlift plánujete použít mimo jiné na projekt Verzuz, jak přesně? 

Ano, většina z peněz našich více než 200 investorů z Fundliftu půjde hlavně na vývoj tohoto projektu. Tedy hlavně na mzdy vývojového a manažerského týmu. Část půjde do hardwaru a dalších služeb třetích stran, které jsou pro tento projekt nezbytné. Další část do marketingu a kancelářského vybavení.

Sázíte také na zajímavé kanceláře, řešíte světové projekty ze střechy znojemské kanceláře, plánujete další inovace prostor? Považujete to za způsob, jak k vám nalákat nové kolegy? 

Určitě ano, v kancelářích trávíme většinu našeho života a vnímáme to jako naprosto zásadní pracovat v příjemném prostředí. Ta část financí, která nepůjde přímo do vývoje projektu Verzuz, půjde na „upgrade“ tohoto prostoru. Chceme dovybavit kavárnu, relax prostory, nový nábytek apod. Dále se má dostavit poslední křídlo nemovitosti, ve které jsme nyní v podnájmu. Tu bychom chtěli po částech odkoupit do majetku společnosti a snížit si tak náklady za nájem.

Able je rodinná firma, jak se vám vzájemně spolupracuje? Nosíte si práci třeba i na rodinné oslavy?

Když jsme vyloženě s rodinnou na nějaké akci, tak se snažíme nepracovat, ale velmi často se přistihneme na tom, že klasická konverzace volně přejde do pracovní. Všechny nás ta práce baví, takže je těžké se o tom nebavit. Navíc s většinou týmu jsme na přátelské úrovni, takže v podstatě pracujeme skoro pořád, i když si jdeme třeba s kolegou z práce zasportovat.

Newsletter