Kde jsem? Nebojte se sdílení polohy, pomáhá zefektivnit svět

Sběr dat i aktuální polohy je jednou z největších hrozeb pro naše soukromí. Lidé, kteří tuto funkci blokují, ale nepřímo negativně ovlivňují rozvoj technologií i aplikací, které mají potenciál nám ulehčit každodenní život. Menší čekání ve frontě na pohotovosti, pohodlnější sjednání pojištění nebo dokonce rychlejší doručení ztraceného kufru. Ač se to zdá nepravděpodobné, tomu všemu může pomoci sběr dat o poloze.

Téma sdílení osobních dat z mobilních zařízení či sociálních sítí budí ohlas několikrát ročně, a to především ve Spojených státech, kde je osobní soukromí od nepaměti citlivým tématem. Škarohlídi však zapomínají na mnohé benefity, které sběr takovýchto dat, ať už výzkumnými nebo marketingovými firmami, přináší. Jeden z příkladů, které uvedla Heidi Vella pro World Economic Forum (WEF), ukazuje jen na jedno z mnoha efektivních využití.

Lokalizací na sociálních sítí k lepšímu zdraví?

Farmaceutická firma GlaxoSmithKline (GSK) si s očekáváním brzké chřipkové epidemie v Indonésii objednala průzkum dat s účelem zahájit lokalizované reklamní kampaně na vitamíny. Výzkumná agentura Black Swan pro GSK provedla hloubkovou analýzu sociálních sítí, která se zaměřila na uživatele stěžující si na symptomy chřipky a nachlazení. Geolokační data pak propojila s předpovědí počasí a historickým trendem chřipkových epidemií a vytvořila model, který je schopen předpovídat příchod chřipkové epidemie do dané oblasti čtyři až pět dní předem.

Tento úspěšný algoritmus GSK propojila s marketingovými servery a před vypuknutím epidemie začala propagovat relevantní vitamíny personalizovanou reklamou na webu. To však nebylo jediné využití nápaditého modelu. Algoritmus byl později poskytnut národní zdravotní službě, která díky němu byla schopná optimalizovat čekací dobu na pohotovosti právě v době příchodu epidemií.

Sjednání pojištění bez bolehlavu

V sektoru pojišťovnictví jsou detailní data klíčem k lepším predikcím. Samotný pojistník nemovitosti ale málokdy zná informace, které jsou potřeba k odhadnutí rizika, například vzdálenost jeho domova od vodních ploch. Co je pro pojišťovny ještě důležitější, je častá ztráta zákazníků vinou sáhodlouhých dotazníků. Analýza firmy Hubspot potvrdila, že čím je vyplnění nutných údajů jednodušší, tím více firma získá zákazníků, uvedl server WEF.

Použitím dat o lokaci se dá oběma zmíněným problémům vyvarovat. Lokalizováním nemovitosti se dají zjistit přesné údaje o nadmořské výšce, půdě nebo vzdálenosti od nejbližší řeky. Tato i další data získaná z využití lokalizačních dat navíc mohou být už automaticky vyplněna ve formuláři k uzavření smlouvy. Zákazníkům to tak ušetří zdlouhavé vyplňování formulářů.

Ztracený kufr na letišti

Podle serveru inc.com se ročně ztratí 24 milionů zavazadel, z toho se až jeden milion ani po roce nevrátí do rukou původních majitelů. Firma vyrábějící cestovní kufry Samsonite se proto spojila se společností In The Pocket, aby vytvořila Bluetooth zařízení implantované do kufru, které se dokáže spárovat s mobilní aplikací.

Jednoduše řečeno, aplikaci je možné využít na stopování zařízení do 70 metrů, ale také na stopování při ztrátě zavazadla. V tomto případě funguje lokalizace i na dálku, a to na základě spojení Bluetooth ztraceného kufru a stejné aplikace v zařízení jiného uživatele. Aplikace původnímu majiteli ukáže čas a místo, na kterém bylo zavazadlo pomocí signálu v jiném telefonu nalezeno.

Alternativní využití technologie

Nejen mobilní lokalizace zlepšuje svět kolem nás. Lokalizace ze satelitů, dronů či sociálních sítí má potenciál pomoci i úbytku přírodních katastrof, jako je nadměrné kácení lesů. Na rozdíl od pomalého monitoringu helikoptérami se data z výše zmíněných zařízení dokáží rychleji vyrovnat s rozsáhlými oblastmi a předpovědět, kde se kácení blíží přírodní katastrofě. Tuto metodu už začala využívat Britská vesmírná agentura pro monitoring 300 milionů hektarů v Indonésii, Brazílii, Kolumbii, Mexiku, Ghaně a Keni.

 

Newsletter