Počet cestujících LEO Express loni narostl o třetinu

LEO Express loni přepravil o více než 30 procent více cestujících. Současně meziročně navýšil tržby na 300 milionů korun českých, včetně nekonsolidovaných nových akvizic tržby narostly na 350 milionů korun českých. To je meziroční nárůst o 40 %. Provozní zisk před odpisy a úroky narostl o desetinu a celková ztráta po očištění nákladů na další rozvoj skupiny klesla. LEO Express dnes provozuje dopravní spojení v šesti zemích Evropy. Nadále tedy pokračuje přeměna z lokálního vlakového dopravce směrem k mezinárodní multimodální společnosti.

LEO Express loni přepravil 1,4 milionu cestujících a je tak nejrychleji rostoucí dopravce v regionu. Velký nárůst zaznamenal dopravce u přestupních jízdenek vlak + bus. V růstu počtu přepravených cestujících pokračuje LEO Express i v prvním čtvrtletí letošního roku. V prvních třech měsících letošního roku prodal rekordní počet prodaných jízdenek, zaznamenal meziroční nárůst o téměř 10 %.

„Počet přepravených cestujících stoupal v prvním kvartálu i přesto, že jsme od ledna měli k dispozici o jednu jednotku méně. Soupravy procházely postupně technickým vylepšením pro vstup na nové trhy,“ uvedl Peter Köhler, CEO LEO Express. Plánovaný je například vstup na polské koleje, k němuž skupina jako první mimopolská železniční společnost získala od polských úřadů klíčový certifikát B.

V loňském roce se zvýšil počet obsluhovaných zemí i zastávek: v Německu jezdí LEO Express do Mnichova, v Rakousku do Lince, Salzburku a Vídně a díky loňskému spojení s TigerExpress se významně posílila doprava v Polsku a na Slovensku, byla zřízena také linka Vídeň – Lvov. V letošním roce zatím společnost spustila novou linku mezi Vídní a Varšavou, v dubnu pak novou linku na Lipno. O spojení je velký zájem i díky přepravě kol na palubách vlaků a autobusů. Mezi služby LEO Express patří také odvoz domů, kterou dopravce spustil vloni na Ostravsku, na začátku roku také na Zlínsku a plánuje rozšíření služby pro zajištění dopravní obslužnosti do dalších oblastí.

Z důvodu nákladům na business development a vysokým odpisům, konsolidovaná ztráta skupiny meziročně narostla na 110 milionů korun českých. Dále výsledek zahrnuje investice do expanze: spuštění nových linek, projektů jako je například SmileCar a investic do IT projektů. Rozšíření linek i portfolia produktů vyžaduje dlouhodobé investice.

„Nyní se soustředíme na otevření trhu železniční dopravy. Ministerstvo dopravy reaguje na nabídky více dopravců, lepší služby chtějí také kraje. Většina smluv závazkové dopravy v České republice končí v prosinci 2019 – to představuje výraznou příležitost pro investice do nových vozidel a potenciál pro nárůst počtu cestujících na vysoutěžených trasách. Cestující by pak hustou železniční síť mohli využívat stejně často jako například v sousedním Německu, kde lidé cestují vlakem téměř dvojnásobně,“ doplňuje. Z hlediska expanze v komerční vlakové dopravě v středoevropském regionu: v roce 2018 budou dodány nové jednotky, které v loňském roce LEO Express objednal.

Letos chce LEO Express také budovat svoji pozici na poli carsharingu, a to prostřednictvím společnosti SmileCar, která pod křídly LEO Express v dubnu zahájila službu na komunitní sdílení automobilů. Pomocí aplikace umožňuje krátkodobý pronájem aut a zefektivní využívání vozového parku. Na konci roku 2017 plánuje mít SmileCar největší virtuální vozový park v České republice a plánuje další expanzi ve střední Evropě.

Kapitálová struktura celé skupiny byla v průběhu roku 2016 posílena vstupem nového investora, zároveň klesla zadluženost o 100 milionů korun českých a snížily se finanční náklady o téměř polovinu na 37 milionů korun českých. LEO Express vytvořil silnou dopravní platformu a je tak připraven na další expanzi.

Newsletter