Uber „zabíjí“ taxikáře

Alternativní taxislužba Uber leží v žaludku všem „klasickým“ taxikářům. Potvrzují to nejen stávky řidičů „žlutých aut“ po celém světě, ale rovněž i žaloby a obvinění z narušování trhu a poškozování hospodářské soutěže. Je však všechen tento humbuk opravdu namístě? „Zabíjí“ Uber a jemu podobné firmy taxikařinu jako takovou? Na to ve svém posledním průzkumu odpověděla Bank of America.

Americká banka se v rámci srovnání alternativních a „klasických“ taxislužeb zaměřila na zdroj obživy obou, a to na peněženky zákazníků. Na základě dlouhodobé analýzy kreditních a debetních karet zákazníků Bank of America bylo zjištěno, že celkové výdaje na taxislužby v posledních letech výrazně vzrostly, což se však netýkalo běžných taxíků, u kterých byl naopak pozorován citelný pokles. Z toho jasně vyplývá, že čím dál tím více výdajů směřuje právě k alternativním dopravním službám.

„Poté, co jsme provedli analýzu výdajů našich klientů, odhalili jsme jasný pokles plateb z kreditních i debetních karet směrem k standardním taxislužbám,“ přepisuje server Business Insider slova Michelle Meyerové, ekonomiky Bank of America. „Z toho vyplývá, že rostoucí trend celkových výdajů této oblasti mají na svědomí především alternativní společnosti. Stejně tak je patrné, že se klienti přesouvají od v hotovosti k užití platebních karet.“

New York stále pod nadvládou taxíků

I přesto, že jsou nestandardní taxislužby na vzestupu, New Yorku i nadále vládnou klasičtí taxikáři. Podle šetření banky Morgan Stanley obslouží tato skupiny denně téměř 400 tisíc zákazníků. Uber dosud zvládne „pouhých“ 168 528, Lyft pak 26 783.

Pravdou však je, že celkový dosah obou alternativ nezadržitelně roste. Podíl Uberu se od roku 2015, kdy dosahoval 15 %, zvýšil až na 27 %. V případě Lyft jsme pak byli svědky posunu až na 4 % z 2016. Pokud tak tento trend bude pokračovat i nadále, dá se předpokládat, že standardní taxislužby budou ukrajovat čím dál tím menší kus „koláče“, a to nejen v New Yorku, ale pravděpodobně po celém světě.

Uber: Každý druhý Čech bojuje s časem a pozdními příchody

Newsletter