Konkurent Uberu: Brzy už řidiče nebudeme potřebovat

Automobilový svět se rychle mění. Lidé žijící ve městech potřebují životaschopnou alternativu k vlastnictví automobilu. Tu jim mohou nabídnout právě služby jako Uber v kombinaci se samořídícimi auty. Na scéně je však ještě Gett, jež se nyní ocitl v ohnisku zájmu německého Volkswagenu. CEO konkurenta Uberu tvrdí, že taxikáři ani řidiči už brzy nebudou potřeba.

Na začátku prosince vznesl fyzik Stephen Hawking ostré varování; „automatizace zničí pracovní místa střední třídy, což povede k masivním politickým otřesům. Už nyní má na svědomí zánik mnoha pozic v tradiční výrobě.“ Podle známého fyzika pak další vzestup umělé inteligence bude pokračovat podobným postihem pracujících ze střední třídy.

To je názor, s kterým se shoduje i neshoduje Shahar Waiser, zakladatel a obchodní ředitel firmy Gett, která je v současnosti potenciálně vážným konkurentem Uberu. Původem ruský podnikatel, jehož aplikaci využívá tisíce taxikářů ve více než 100 zemích světa, to s nimi do budoucna nevidí příliš růžově. Auta řízená lidmi podle něj totiž v příštích desetiletích a možná i letech nahradí autonomní auta – tedy taková, která ke své jízdě řidiče nepotřebují. Nevidí na tom však nic špatného, je to jen další součást tzv. gig – „zakázkové“ ekonomiky či on-demand ekonomiky, která lidem umožňuje pracovat podle svých vlastních podmínek.

Samořídící auta nejsou žádnou novinkou, svoje modely již představily například Google či právě zmiňovaný Uber. Jezdit nimi ovšem zdaleka ještě úplně normální není. Podle Waisera však taková doba brzy přijde. A brzy se také bude jezdit jenom jimi; „domnívám se, že 10 let poté, co budou lidé moci využívat tato auta, bude jim zakázáno, aby auto řídili sami,“ uvedl Waiser v rozhovoru pro Business Insider. Počítačově řízené auto by totiž mělo být v budoucnu bezpečnější než auto řízené člověkem. O těch současných se to ovšem ještě tvrdit nedá.

Fungování Gett se ve velké míře podobá Uberu, ovšem v přístupu obou společností k podnikání lze najít rozdíly. Zatímco Uber otevřeně vyhlásil válku „velkému taxikářskému kartelu“, tedy zavedenému taxi průmyslu po celém světě se všemi jeho praktikami, Gett – jak uvedl zakladatel Uberu Trevis Kalanick – usiloval o tradiční taxikáře. Shahar Waiser tvrdí, že polovina všech londýnských taxikářů, kteří nejezdí jako oficiální taxikáři, v současnosti využívá Gett.

Od roku 2011, co Gett funguje, vydělal 500 milionů dolarů, Uber má tak zatím se svými 66 miliardami dolarů slušnou rezervu. Po stomilionové půjčce od Sberbank však Gett plánuje více expandovat – nyní hlavně ve východní Evropě a v Rusku.

A po finanční injekci ve výši 300 miliónů dolarů od Volkswagenu se pro Gett rýsuje perspektiva spolupráce s touto německou automobilkou – a to právě v oblasti samořídících aut. Volkswagen nedávno představil novou iniciativu: Moia. Jde o společnost, která plánuje vyvíjet a v masovém měřítku vyrábět autonomní vozidla. Zakladatel Gettu očekává, že samořídící auta se na silnicích ve velkém objeví v rozmezí příštích pěti až sedmi let; „dojde k tomu hlavně ve velkých městech a my chceme být spolu s Volkswagenem u toho.“

A podle Waisera má Gett oproti Uberu patrně jednu důležitou výhodu; dokáže se i v prostředí gig ekonomiky chovat v souladu se zákony. I když na otázku ohledně právních trablů Uberu reportérům Business Insider odpověděl, že podnikání někoho jiného nechce komentovat, vzápětí dodal: „Gett byl vždy jiný v tom, že vždy operoval legálně. My jsem vlastně živoucím důkazem toho, že lze být rušivým elementem pro stávající struktury a přitom zůstat v mezích zákona. A to je to, co je na Gettu jedinečné,“ dodal Waiser.

Newsletter