Lenka Mynářová: Čína je pro nanovlákna jedničkou

Česká společnost Nafigate vlastní jedinou technologii na světě, díky které umí vyrobit biopolymer ze stoprocentního odpadu, použitého fritovacího oleje. Za tuto technologii získala v květnu 2015 mezinárodní cenu Frost&Sullivan Innovation Award za nejlepší inovaci pro biotechnologii. Nyní staví s čínskými partnery továrnu v Číně, kde trh s nanotechnologiemi roste 26 % ročně. Proč vstupovat na čínský trh, jak si ochránit know-how a nespálit se?

R24: Co vás motivovalo ke vstupu na čínský trh?

Nejdříve jsme se zeptali, kde je dnes největší světový trh nanovlákenných aplikací. A odpověď je velmi jednoduchá – v Číně. Můžeme si o tom teritoriu myslet cokoliv, protože je s ním spojeno mnoho předsudků, ale jedná se o největší světový trh pro všechny environmentální technologie, protože je nezbytné vyčistit vzduch, vodu a vyřešit řadu dalších problémů. Čína má extrémní nadbytek použitého fritovacího oleje. Je to stoprocentní odpad. My používáme použitý fritovací olej té nejnižší kvality, pro který opravdu není žádné využití. Dále Čína tento použitý fritovací olej centrálně vykupuje. Na světě najdeme celou řadu zemí s velkou spotřebou oleje a nadbytkem použitého fritovacího oleje. Ale infrastruktura jako v Číně nikde jinde na zeměkouli neexistuje.

R24: Jak si v Číně chráníte své unikátní know-how?

Do Číny nelze vstoupit pouze s patentem, musíte tam vstoupit již s připravenou technologií. Několik let na této technologii pracujeme a převádíme ji do podoby průmyslového měřítka. Teprve nyní se staví pilotní linky v Číně a technologie se transferuje do Číny s tím, že my jako Nafigate Corporation technologii vlastníme. A to je na čínském trhu nesmírně důležité, protože ochota zkopírovat cokoliv je samozřejmě všeobecně známá. Číňané jsou ale excelentní obchodníci a umí si velmi dobře vyhodnotit, jestli je lepší několik let kopírovat s velmi nejistým výsledkem, nebo všechno urychlit a vydělat peníze s českým partnerem. Existují situace, kdy se Číňan Číňana bojí více než Čecha. A my jsme zrovna tento případ, protože díky nadbytku použitého oleje a velkému business potenciálu je pro naše čínské partnery v tuto chvíli jednoduší spolupracovat s námi. Dostat se na naši úroveň know-how znamená roky vývoje s velmi nejistým výsledkem a trh nepočká.

R24: Co byste doporučila firmám, které se teprve pokouší o vstup na čínský trh?

Pokud můžete, Číně se vyhněte. Ale pokud chcete podnikat v oblasti hi-tech a environmentálních technologií, nic jiného vám nezbyde. Musíte stát nohama pevně na zemi a nepodlehnout gigantickému potenciálu. Nedat se a jít pomalu krok za krokem. V literatuře se hezky čte o win-win a zachování tváře, ale Číňané jsou nejtvrdší obchodníci na světě. V Číně si musíte stát za svou vizí. Nebýt měkký a nesnažit se vyjít za každou cenu vstříc. Čínština nezná ne. Velmi často si myslíte, že jste se na něčem domluvili, ale je to pouze začátek, který nemá vůbec žádnou hodnotu. Dále musíte všechno klíčové domlouvat osobně. Neexistuje telefonovat, mailovat, skypovat. Musíte tam jezdit, musíte si to odpracovat a to je nesmírně náročné.

Lenka Mynářová je členkou představenstva ve společnosti Nafgigate, majitelkou společnosti DATAMAR a autorkou knih o marketingu. Vedla projekty v oblasti marketingu, brand managementu a strategie firem ve střední a východní Evropě. Podílela se na zpracování firemních strategií řady významných společností – Vítkovice Machinery Group, Bochemie Group, Elmarco a. s., Český rozhlas, IT cluster, Národní strojírenský klastr, VŠB-TUO, People Management Forum a dalších.

Přijďte si poslechnout podnikatele a vědce ze střední Evropy, kterým se podařilo uspět ve východní Asii s originálními a inovativními projekty, na konferenci Asia Innovation Forum 24. 5. v Impact Hub Praha. Objevte nové pohledy na vstupy na trhy ve východní Asii s produkty a službami v oblasti ICT, ochrany životního prostředí nebo nanotechnologií. Získejte informace o posledních trendech v obchodu s východní Asií, poučte se ze zkušeností ostatních a vytvořte si nové kontakty v oboru.

Newsletter