Charouz (SmileCar): Strach o vlastní auto? Češi se půjčovat nebojí


17:16 • 6. září 2017

Tagy: SmileCar, Sdílená ekonomika, Fundlift, LEO Express

Carsharing má obrovskou budoucnost a nerad bych se soustředil jen na Česko. Před spuštěním casharingové služby SmileCar jsme měli trošku strach, že se Češi budou bát svá auta půjčovat, ale opak se stal pravdou. V rozhovoru pro Roklen24 to řekl Jan Charouz, spoluzakladatel a výkonný ředitel firmy SmileCar. Dodává, jaký zájem byl o půjčení elektromobilu Tesla.

SmileCar má v ČR za sebou zhruba půl roku působení. Můžete krátce tuto dobu zhodnotit?

Vývoj SmileCar nás velice mile překvapil. Za poměrně krátkou dobu, co jsme na trhu, se k nám přihlásilo tisíce uživatelů a stovky aut. Měli jsme před spuštěním trošku strach, že se lidé budou bát svá auta půjčovat, ale opak se stal pravdou. Na SmileCar se již ujelo více než 350 tisíc kilometrů, půjčilo se téměř 3000 dní a majitelům se vyplatilo přes milion korun na provizích. Pozitivní vývoj aplikace nám dodal odvahu a potvrzení, že to co děláme, má smysl. Navýšili jsme interní cíle, ale ten hlavní cíl zůstává. Chceme být největší carsharingovou službou v Česku a spolehlivou alternativou k vlastnění auta, nebo ke klasické půjčovně vozů.

Kolik máte nyní klientů?

Nyní máme několik tisíc uživatelů, kteří nám neustále pomáhají dělat službu lepší. Nasloucháme jejich zpětné vazbě a snažíme se vyvíjet nové funkce na základě jejich potřeb. Modelovat si ideální postup v kanceláři je sice fajn, ale v momentě kdy do systému pustíte reálné uživatelé, tak se nestačíte divit. Vždycky si vzpomenu, na jednoho známého, který také rozjížděl startup. Říkal mi „Ten náš systém byl dokonalý, ale pak jsme to pustili do světa a ty lidi to fakt začali používat. Tím jsme zjistili, že je hodně co zlepšovat.“ Občas žijeme v bublině a nenapadne nás, že třeba někomu můžou dojit při předávání data, bez kterých se k aplikaci nepřipojí, nebo že se mu vybije telefon a nebude mít nabíječku, nebo že si profil udělal doma na PC a nemá smartphone který potřebuje pro převzetí vozu.

Kolik aut je aktuálně k půjčení?

Aut máme zatím v nabídce několik set. Většina je v Praze nebo v jejím okolí, ale pomalu začínáme budovat pokrytí i v menších městech. Brno je také město, kde počet vozů roste každým dnem. Carsharing v Brně totiž již několik let propaguje pár firem a proto je pro nás jednodušší na trh vstoupit. Trh už je totiž edukovaný a tudíž více otevřený těmto novým trendům. Také se nám díky spojení s LEO Express daří budovat povědomí o službě ve městech jako Olomouc nebo Ostrava, což jsou z našeho pohledu velmi zajímavá místa. Nyní také nabíráme regionální manažery, kteří by měli pomoct rozvoji regionů.

V nabídce SmileCar je také elektromobil Tesla. Kolik stojí na den a jaký byl o elektromobil mezi klienty zájem?

Teslu jsme v nabídce měli na celý srpen za akční cenu 1990 korun na den. Stačilo o tom napsat post na Facebook a Tesla se během pár dní vybookovala na celý měsíc. Momentálně jednáme s majitelem vozu na podmínkách, za kterých by byl ochoten Teslu nabízet i po další měsíce, ale věříme, že nakonec bude vozů Tesla v nabídce mnohem více. Upřímně bych ale nesrovnával Teslu s ostatními elektromobily. Tesla je mezi elektromobily naprosto unikátní – je totiž „sexy“ a lidé mají zájem s takovým autem jezdit a být v něm viděni.

Součástí služby je i speciální pojištění od ČSOB Pojišťovny, které je zahrnuto v ceně pronájmu. Můžete uvést, kolik bylo poškozeno?

S ČSOB Pojišťovnou jsme vytvořili několik naprosto unikátních produktů, které dohromady kryjí téměř veškerá rizika, která mohou vzniknout při půjčování vozidel. Velice si vážíme důvěry, kterou do nás vložili, a musím říct, že na to, jak velká jsou organizace, jsou velice flexibilní a agilní, což nám umožňuje tyto produkty neustále zdokonalovat. Samozřejmě, bylo by krásné Vám teď říct, že se zatím na SmileCar nic nestalo, ale žijeme v reálném světě, kde se občas nějaká ta nehoda stane. Nakonec, od toho tam to pojištění máme. Pojistných událostí jsme řešili již několik a troufnu si říct, že vždy ke spokojenosti jak majitele vozu, tak řidiče, který vůz měl půjčený. Díky důkladné fotodokumentaci stavu vozu před zapůjčením, jsme schopni pojišťovně dokládat mnohem lepší podklady než je běžné a tudíž je vyplácení škod méně problémové.

Jak funguje synergie s mateřskou firmou LEO Express?

Synergie s LEO Expressem je klíčová pro náš rozvoj již teď, ale chtěli bychom do budoucna integraci těchto dvou služeb ještě více prohloubit. Když pominu, že s LEO Expressem sedíme ve stejných kancelářích, využíváme spoustu společných lidí, tak asi to nejdůležitější co nám LEO Express dodává, je důvěryhodnost. SmileCar je založený na důvěře a díky kvalitní značce LEO Express nám naši zákazníci věří. Dále nám LEO Express pomáhá s reklamou – SmileCar je vidět ve vlakových televizích, na stránkách LE.cz, v palubním časopise a na dalších místech. Chceme nabízet SmileCar jako návaznou službu, nebo jako alternativu, když zákazník nenajde pravidelný spoj do své destinace.

Jak jste spokojeni s aplikací? Budete ji nějak vylepšovat?

S aplikací rozhodně spokojeni nejsme. :-) Stále se na ní pracuje a pracovat se bude. Jak řekl zakladatel LinkedIn „If you are not embarrassed by the first version of your product, you’ve launched too late.“ Volně přeloženo, pokud jste s vývojem aplikace strávili tolik času, že jste s ní spokojení, tak už Vás pravděpodobně někdo předběhl. Navíc je mnohem lepší vyvíjet v reálném provozu, protože přesně víte, co vaše zákazníky trápí. Nyní máme nativní iOS aplikaci, responzivní web, teď pracujeme na Android nativní appce a máme v pipeline řadu dalších vylepšení, které bychom chtěli postupně spouštět. Dále pracujeme na možnosti předávat auta na dálku a nebo na drop off konceptu, kde lidé auta budou moci nechávat na záchytných parkovištích, ze kterých si jiní lidé budou moct auta půjčovat. Tyto parkoviště můžou být například i na nádražích, kde staví LEO express.

Jak vidíte budoucnost carsharingu v ČR?

Myslím, že carsharing má obrovskou budoucnost a nerad bych se soustředil jen na Česko. Myslím, že největší devizou těchto služeb založených na konceptu sdílené ekonomiky je právě možnost rychlého růstu za hranice, viz například Airbnb nebo Uber. V Česku víc než polovina uživatelů tvoří Uberu cizinci. Na tyto cizince zde nemusel Uber dělat žádnou reklamu, prostě přijeli a otevřeli appku. Stejně tak bychom chtěli rozšířit i SmileCar, minimálně na území Evropy. Naše vize do budoucnosti je, že člověk přijede třeba do Berlína vlakem a tak si půjčí SmileCar na pokračování v cestě nebo na pohyb po okolí.

Můžete uvést, na co jste použili peníze vybrané na investiční platformě Fundlift?

Peníze z Fundliftu investujeme průběžně dle plánu, který jsme prezentovali investorům. Pracujeme na vývoji nativní Android aplikace a snažíme se co nejvíc rozšířit povědomí o službě, jinými slovy, investujeme do marketingu. Tímto bych chtěl ještě jednou poděkovat za důvěru, kterou v nás investoři vložili.

Na Fundlift vyjíždí carsharingová služba SmileCar

 

Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Top zprávy




Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.