Pták přistál aneb Twitter zpátky v roce 2013

Tak a je to. Kdo prošvihl první úpis akcií sociální sítě Twitter v listopadu roku 2013, má opět šanci nakoupit titul za stejnou cenu. Včerejší obchodování na Wall Street vrátilo akcie Twitteru zpět na začátek, přičemž v jednu chvíli se obchodovaly dokonce níže, než byla upisovací cena z roku 2013 – tím vytvořily nové historické minimum na ceně 25,98 dolaru za akcii. Obchodní seanci pak zakončily přesně na své upisovací ceně 26 dolarů za akcii.

Stejná cena, ale ochlazené nadšení

Oproti současnosti tu však v roce 2013 bylo při stejné ceně akcie několik zásadních rozdílů: mnoho investorů věřilo v potenciál sociální sítě, ačkoli (nebo právě proto, že) na trhu již byl konkurent Facebook (který se na americké burze začal obchodovat v květnu roku 2012). Investice do sociálních médií provázela euforie a nadšení investorů a ohlášený příchod Twitteru na americký trh tento sentiment ještě podpořil. Ti, na které se v rámci primárního úpisu dostalo, a získali akcie Twitteru za 26 dolarů za akcii, během prvního dne vydělali necelých 73 % (akcie uzavřela první den na ceně 44,90 dolaru za akcii, otevřela přitom na ceně 45,10 a maximální cena během prvního dne dosáhla hodnoty 50,09 dolaru za akcii). Během prvního měsíce obchodování pak euforie investorů vynesla akcii až k historickému maximu 73,71 dolaru za akcii. Tato euforie se v následujících dnech jistě nebude opakovat.

Raketový růst ceny akcie byl totiž tažen především vysokým očekáváním investorů než reálně podloženými výsledky – ve chvíli, kdy Twitter vstupoval na burzu, byl na rozdíl od Facebooku ztrátový a analytici dotázaní agenturou Bloomberg očekávali, že společnost začne generovat zisky až v roce 2015. Za prvních devět měsíců roku 2013 vygenerovala společnost tržby ve výši 422 milionů dolarů a čistou ztrátu ve výši 134 milionů dolarů. Se svými 230 miliony uživateli (což byla zhruba pětina tehdejší uživatelské základny Facebooku) se sociální síť pyšnila především jednou schopností, která zjevně v jistou dobu stačila – uměla úspěšně zpeněžit své mobilní uživatele. 70 % tržeb z reklamy v posledním čtvrtletím před primárním úpisem tvořily právě tržby od uživatelů mobilních telefonů.

Konečně zisk, ale jak navýšit uživatele

Za necelé dva roky ušel Twitter dlouhou cestu až k zisku (za 2. čtvrtletí tohoto roku vydělal čistý zisk 7 centů na akcii při celkových tržbách 502 milionů dolarů, což je zhruba dvojnásobek toho, co ve stejném období před rokem), stále však bojuje s neúspěšným navyšováním uživatelů a loď navíc opustilo několik klíčových managerů včetně samotného CEO. Na jeho pozici dočasně nastoupil spoluzakladatel Twitteru Jack Dorsey, který před třemi týdny varoval, že Twitteru bude ještě nějakou dobu trvat, než obrátí trend zpomalování v růstu počtu uživatelů. To, že Twitter nedokáže širokou veřejnost, která o Twitteru ví a může sledovat tweety ostatních i bez vlastního profilu, proměnit ve vlastní uživatele, Dorsey označil za „nepřijatelné“. Finanční ředitel Anthony Noto doplnil, že ačkoli 95 % lidí z většiny rozvinutých zemí sociální síť Twitter zná, pouze 30 % ji využívá. „Abychom vytěžili celý potenciál Twitteru, musí se dařit tři věci. Těmi jsou provozní přísnost, zjednodušení a zrychlení služby a lepší komunikace,“ dodal Dorsey.

V tuto chvíli tak akcie tíží nejen nejistota ohledně toho, kdo bude další člověk ve vedení společnosti, ale i otázka, zda se Twitter se svými 316 miliony uživatelů opravdu může stát mainstreamovou platformou (v porovnání s Facebookem, který má nyní měsíčně 1,5 miliardy aktivních uživatelů) či bude i nadále sloužit spíše jako menšinové fórum, které si oblíbili především osobnosti veřejného dění.

Ještě před koncem loňského roku vypadala valuace společnosti takto:

  Tržní kapitalizace (mld. USD) P/E (násl.12M) EV/EBITDA (násl.12M) EV/Tržby (násl.12M) ROE
Twitter 25,23 125,8 44,4 10,5 -36,6
Facebook 211,42 40 19,9 11,9 16,28
LinkedIn 27,6 82,5 31,9 8,8 -0,54
Průměr sektoru 47,65 20,53 6,127

Zdroj: Bloomberg

Nyní vypadá takto:

  Tržní kapitalizace (mld. USD) P/E (násl.12M) EV/EBITDA (násl.12M) EV/Tržby (násl.12M) Výnosnost vlastního kapitálu (ROE) Cena akcií za poslední rok
Twitter 17,58 50,7 21,1 5,4 -16,49% -42,40%
Facebook 255,3 36,4 18,5 11,5 9,42% 21,40%
LinkedIn 23,54 58,1 24,8 6,1 -3,16% -17,62%
Průměr sektoru 59,85 45,3 17 5,5 -0,37%

Zdroj: Bloomberg

Levnější, masovější a oblíbenější rival Facebook

Twitter se tak místo za téměř 126násobek očekávaného čistého zisku na akcii nyní obchoduje na 51násobku očekávaného čistého zisku na akcii, přičemž průměrná cílová cena je dle dat agentury Bloomberg 39,5 dolarů za akcii. V současnosti většina analytiků (62 % z Bloombergem dotázaných) doporučuje akcii držet a pouze 33 % doporučuje koupit.

V rámci investic do sociálních sítí je miláčkem investorů stále Facebook, jehož akcie za posledních 12 měsíců posílily o více než 21 % a dle dat agentury Bloomberg mají během následujícího roku ještě potenciál o dalších 23,5 % povyrůst (až k cílové ceně 111,86 dolarů na akcii). V případě Facebooku drtivá většina analytiků doporučuje koupit (87 % z celkem 54 dotázaných) a pouze jeden jediný pesimista radí akcie prodat.

V dnešní předobchodní fázi cena akcie Twitteru dále klesá na současných 25,83 dolarů za akcii.

Newsletter