Komentář Wallera z Fedu podpořil růst amerických výnosů a dolar. Kurz zpevnil pod 1,0800 za euro. Rostoucí evropské i americké výnosy negativem pro měny regionu. Koruna ve ztrátě nad 25,30 za euro.

Naštvaný Putin. Levná ropa mu maří jeho sen

Ruský prezident Vladimir Putin chtěl za své vlády naplnit cíl, který poprvé načrtl už vůdce Sovětského svazu Josif Stalin ve 30. letech minulého století. Jde o zavedení pravidelné obchodní dopravy Severním ledovým oceánem, která by mohla výrazně konkurovat Suezu. Plánu však brání levná ropa.

Jedním z témat Arktického fóra, které se od včerejšího dne koná v Archangelsku, byla i budoucnost námořní dopravy na sever od Ruska. Přestože dopravu lze touto trasou provozovat maximálně čtyři a půl měsíce v roce, obchodní potenciál je zcela nezpochybnitelný. To už ostatně poznali vladaři carského Ruska, kteří první plavby umožnili už během 19. století. Další z pokusů učinil komunistický vůdce Stalin ve 30. letech, který měl v plánu vybudovat přístavy na několika místech severního Ruska. Myšlenka však nebyla realizována v původní míře.

Současný ruský prezident Putin v roce 2015 prohlásil, že chce z této cesty učinit globálně oblíbený způsob dopravy. V jeho prospěch totiž oproti komunistickým předchůdcům hraje globální oteplování. V roce 2016 proplulo rozmrznutým kanálem Severního ledového oceánu nejvíce lodí od pádu Sovětského svazu. Přesto se však sen pravidelné obchodní cesty zajištěné ruským státem pomalu rozplývá a zkrácení plavby z Asie do Evropy je v nedohlednu.

Putin plní trezory zlatem. Co tím sleduje?

„Vše záleží jen na konečné ceně dopraveného zboží. V období levných pohonných hmot se atraktivita kanálu snižuje,“ uvedl ředitel Tschudi Shipping Felix Tschudi.

V období levné ropy nemají lodní dopravci podnět, aby hledali další cesty, jak zmenšit svoje náklady, Putinův plán tak v blízké době pravděpodobně nelze uskutečnit ve velkém rozsahu. Potenciál této trasy je přitom zejména pro asijské firmy obrovský. Lodní doprava z korejského Busanu do nizozemského Rotterdamu by se severním kanálem zkrátila až o devět dní. Z japonské Yokohamy do norského Hammerfestu by se mohla zkrátit dokonce až o 12 dní. Mnozí podnikatelé a politici proto zůstávají stále optimističtí.

„Myslím si, že je reálná možnost, aby se tato obchodní trasa stala globálně používanou. Dokonce si myslím, že je jen otázka času, kdy se tak stane,“ uvedl ředitel energetického gigantu Novatek Leonid Michelson. Jedna z lodí jeho firmy, které jsou speciálně sestavené pro plavbu v ledových vodách a dopravu zemního plynu, bude mít první demonstrativní plavbu pravě během dneška.

Nezávislý odborník námořní dopravy a zástupce Drewry Maritime Research Sverre Bjorn Svenning však zdaleka tak optimistický není. Dle jeho slov zůstane námořní doprava severním kanálem neatraktivní zejména vinou čtyřměsíční dostupnosti, špatného klimatu a relativně nízkých cen na tradičních jižních trasách.

Důvody vzkříšení ruské ekonomiky? Zbraně a ropa

Newsletter