Smlouva s ďáblem: Rossmann + Amazon

Když už ho nemůžeš porazit, spoj se s ním. Takovým mottem se zřejmě inspiroval německý řetězec drogerií Rossmann, který vstoupil do strategického partnerství s americkým gigantem Amazon. A v Americe si jistě mnou ruce, protože se jim tímto zásadním vstupem na německý trh otevírají obrovské možnosti.

Smrtící Amazon

Americká analytická firma Bespoke Investment Group sestavila index s názvem „Death by Amazon“. Zahrnula do něj 54 amerických maloobchodních společností, jejichž obchodní modely jsou podle expertů ohroženy rostoucím vlivem společnosti Amazon. Patří sem například velké známé značky jako je Best Buy, Nordstrom či WalMart. Analytici přitom spočítali, že v polovině července činila souhrnná hodnota těchto firem na burze o 70 miliard dolarů méně, než na začátku roku.  

Lidl vs. Wal-Mart: Jak chce německý řetězec dobýt Ameriku?

A právě tato čísla měl možná zakladatel řetězce drogistických obchodů Dirk Rossmann před očima, když se rozhodl, že bude s Amazonem raději spolupracovat a zajistí si tak konkurenční výhody proti svým rivalům. Podle hesla „Když ho nemůžeš porazit, spoj se s ním,“ uzavřel německý drogerijní řetězec s internetovým titánem smlouvu o vytvoření rychlé dodavatelské služby s názvem Prime Now. Podle informací německého serveru WELT jsou jednání již v podstatě uzavřena. Oficiální oznámení bude brzy následovat.

Digitalizace staví trhy na hlavu

V tržbách zatím na německém trhu vede konkurenční řetězec DM s obratem 7,5 miliardy eur dosaženým v loňském roce, což je o téměř půldruhé miliardy více než Rossmann. A to i přes to, že Rossman má o zhruba 200 poboček více. To „ukazuje, že digitalizace zcela zpochybňuje zaběhnuté struktury trhu,“ říká Moritz Hagenmüller, vedoucí oblasti spotřebního zboží v poradenské společnosti Accenture Strategy.

USA stále v krizi? Může za to McDonald´s, Walmart a skrblíci

Díky spolupráci s Amazonem teď Rossmann může získat vítanou podporu pro posun směrem vzhůru. Profitovat může například z přístupu k novým údajům o zákaznících, o kterých se mu dosud ani nesnilo. Amazon Prime bude mít totiž mnohem větší sortiment drogistického zboží, říká Bianca Casertano, obchodní analytička Planet Retail.

A to je zřejmě teprve začátek…

Jenže Němci se teď obávají, že tato dohoda může mít důsledky, které daleko překračují trh s drogistickým zbožím. Ten se totiž může stát pro Amazon strategickým odrazovým můstkem pro vstup na mnohem důležitější a větší trh – trh s potravinami, kde se Amazon se totiž již delší dobu snaží najít důležitého partnera již dlouho. Místní potravinářské firmy se však od něj drží dál především od té doby, co jim Amazon začal konkurovat svou nabídkou internetových obchodů AmazonFresh.

Velká máslová krize?

Díky drogerii Rossmann se Amazonu konečně povedlo získat partnera z řady velkých německých obchodníků, a to v oblasti, který odborníci označují jako „near food“, tedy zboží pro denní potřebu v domácnosti či péči o tělo, které se v supermarketech obvykle prodávají hned vedle potravin.

Kde se točí miliardy

Němci jsou sice zatím, co se nákupu čerstvých potravin týče, stále velmi konzervativní. Tři ze čtyř Němců si jablka, salát či maso raději stále kupují v kamenných obchodech a podíl prodejů těchto potravin přes internet se pohybuje kolem jednoho procenta.

U mycích, čisticích a hygienických prostředků či prostředků pro péči o tělo je však situace jiná. Více než polovina dotázaných poradenskou firmou AT Kearney uvedla, že si takovéto zboží objednává online pravidelně. A pokud by se tento návyk rozšířil i na čerstvé potraviny, přinesla by spolupráce Amazonu výhodu na trhu, kde se točí velké peníze.

Každý procentní bod, o který se zvýší tržby z internetového obchodu, totiž odpovídá obchodům v objemu 1,9 miliardy eur.  Znalci trhu počítají nyní s tím, že v oblasti internetových prodejů potravin v Německu brzy dojde k průlomu a zvýšení tržního podílu, který například ve Velké Británii dosahuje již kolem pěti procent.  

Nezadržitelný Amazon

A němečtí obchodníci si tento boom jistě nebudou chtít nechat ujít. Nový obchodní model však přináší také rizika. „Logistické nároky u rychlých dodacích služeb jsou vysoké,“ říká Casertano. To, aby byla firma schopna dodat nakoupené zboží do jedné až dvou hodin, vyžaduje značné investice a i tak je pak trestána i za malé chyby. „Kdo slíbí něco, co pak nedodrží, odrazuje zákazníky.“

Čeští zákazníci nejvíc oceňují důvěru a fair play

Proto je nasnadě, že určité formy spolupráce budou nevyhnutelné. „Dovedu si dobře představit, že další partnerství budou následovat,“ uvedl Hagenmüller z Accenture k dohodě mezi Rossmannem a Amazonem.

Z původně internetového prodejce se Amazon rozvinul v dnešní platformu, prostřednictvím které prodávají i jiné firmy. V kombinaci s novými technologiemi, jako je například obchod bez pokladen s názvem Amazon Go, který je zatím ve fázi experimentu, či hlasem ovládaný systém Alexa, se otevírají obchodníkům, kteří s Amazonem spolupracují, zcela nové možnosti a perspektivy.

Newsletter