Analytici: Slabý výsledek maloobchodu v červenci byl jen přechodný

Za nižším meziročním růstem tržeb obchodů v červenci stály kalendářní vlivy, sedmý měsíc měl totiž o tři pracovní dny méně než ten loňský. Slabý výsledek maloobchodu byl podle analytiků jen přechodnou záležitostí, v dalších měsících by tržby obchodníků měly dál silněji růst.

Maloobchod i prodeje aut strhly v červenci tři chybějící dny

„Rostoucí mzdy, příznivá nálada spotřebitelů, boom realitního trhu, nízké úrokové sazby jsou jen výběrem důvodů, proč lidé budou více utrácet i v dalších měsících. Spotřeba tak zůstane jedním z hlavních motorů ekonomického růstu,“ uvedl ekonom ČSOB Petr Dufek.

Také ekonom UniCredit Bank Patrik Rožumberský předpokládá, že už srpnová čísla ukážou, že slabý výsledek maloobchodu za červenec byl jen přechodnou záležitostí. „Rychlý růst mezd ve druhém čtvrtletí je předpokladem pro pokračování solidního růstu spotřeby domácností, která tak zůstane oporou expanze české ekonomiky,“ dodal analytik.

Přestože maloobchodní tržby v letošním červenci rostly nejpomaleji za posledních 20 měsíců, není ani podle hlavního ekonoma společnosti Deloitte Davida Marka žádný důvod k pesimismu. „Za celý letošní rok lze očekávat zvýšení obratu v maloobchodním prodeji o pět až šest procent,“ dodal Marek.

Vliv kalendáře se nejsilněji promítl v prodejích aut, kde se tržby poprvé od května 2014 meziročně snížily. „V segmentu aut, kde tržby z prodejů automobilů klesly o 4,8 procenta meziročně, sehrávaly důležitou roli zřejmě také celozávodní dovolené, které zaměstnanci některých velkých podniků včetně automobilek v červenci čerpali,“ uvedla analytička Raiffeisenbank Daniela Milučká.

Tržby v maloobchodě bez aut v červenci zpomalily meziroční růst na 1,6 procenta z červnových 6,3 procenta. Oznámil to dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Po očištění o sezónní vlivy klesly maloobchodní tržby v červenci reálně meziměsíčně o 0,2 procenta, meziročně se zvýšily o 5,1 procenta.

Newsletter