Nový produkt Tesly bude banka?

Koncem minulého týdne se objevila pro mnohé senzační zpráva. Americká společnost Tesla v pondělí 17. října představí nový produkt, který je dle slov samotného Elona Muska „naprostou většinou neočekávaný.“ Po tomto tweetu se spekulace rozjely naplno. Co to bude? Prototyp Modelu Y – corssover SUV verze Modelu 3? Vylepšený autopilot? Vylepšená baterie? Možné je všechno, stejně tak i to, že si Tesla založí vlastní banku.

Americký výrobce elektromobilů se dosud neangažuje v tzv. průmyslu „captive lending“, v rámci kterého mateřská automobilka, resp. její dealeři, prodává vozy, zatímco její „dcera“ – banka poskytuje klientům úvěry na jejich koupi. Tyto praktiky jsou běžnou součástí většiny světových automobilek, Tesla je však v této oblasti dosud neaktivní.

Výhoda tohoto podnikání spočívá v tom, že si finanční „dcera“ automobilky může veškeré finance vypůjčit za poměrně nízké sazby, a to aniž by bylo potřeba přijímat od svých klientů jakákoliv depozita, a poté je poskytnout s mnohem vyšším úrokem.

Podle Mathhhewa DeBorda, přispěvatele serveru Business Insider, spolupracuje Tesla v oblasti úvěrů se dvěma americkými bankami, přičemž tato kooperace prý běží bez jakýchkoliv problémů. Faktem ovšem je, že se automobilka chystá zvýšit svou roční produkci z 90 tisíc aut na půl milionu. S takto nastaveným, poměrně odvážným, cílem by americká firma prohloupila, pokud by výnosný byznys automobilových půjček nechala ležet bez povšimnutí.

Život v obří videohře? Aneb Když Musk kupuje Muska

Dalším faktorem hrajícím pro vznik „Tesla Financial“ je Model 3. Ten je s cenou 35 tisíc dolarů za kus zatím nejlevnějším elektromobilem, který automobilka kdy vypustila na trh, což se jasně projevuje v počtu předobjednávek dosahujícího zhruba 375 tisíc. Velká většina těchto zájemců je podle DeBorda tvořena běžnými Američany, kteří na svém účtu nemají jen tak volně ležících 35 tisíc.

Výčet argumentů pak uzavírá fakt, že Tesla už letos dosáhla nastaveného limitu s jedním ze svým finančních partnerů. „Očekáváme, že se přímý leasing zvýší z 8 % z druhého kvartálu na 15 % během toho třetího, a to i přesto, že bylo dosaženo nastavených limitů s jedním z finančních partnerů. Z toho důvodu jsme přesvědčeni, že nalezení partnerů nových půjde ruku v ruce s financování budoucích plánů společnosti,“ stojí v reportu hospodářských výsledků Tesly z druhého čtvrtletí 2016. Pro americkou firmu by tak bylo mnohem jednodušší, pokud by si poskytování leasingu zařizovala sama a nikoliv přes finanční partnery, u kterých jsou nastavená určitá omezení.

Zákazníci Tesly rovněž mohou přijít i s úvěrem získaným od naprosto jiné banky, než se kterou firma spolupracuje. Na druhou stranu, vedení automobilky si staví na přímém prodeji, tudíž existence finanční „dcery“ by přispěla k vytvoření bezproblémového prodejního procesu, který by ve výsledku mohl přinést kýžený růst tržeb. Do toho navíc hraje roli i fakt, že finance nejsou Muskovi vůbec cizí. Konec konců, právě on je jeden ze zakladatelů společnosti PayPal…

Newsletter