Koncem minulého týdne se objevila pro mnohé senzační zpráva. Americká společnost Tesla v pondělí 17. října představí nový produkt, který je dle slov samotného Elona Muska „naprostou většinou neočekávaný.“ Po tomto tweetu se spekulace rozjely naplno. Co to bude? Prototyp Modelu Y – corssover SUV verze Modelu 3? Vylepšený autopilot? Vylepšená baterie? Možné je všechno, stejně tak i to, že si Tesla založí vlastní banku.
Americký výrobce elektromobilů se dosud neangažuje v tzv. průmyslu „captive lending“, v rámci kterého mateřská automobilka, resp. její dealeři, prodává vozy, zatímco její „dcera“ – banka poskytuje klientům úvěry na jejich koupi. Tyto praktiky jsou běžnou součástí většiny světových automobilek, Tesla je však v této oblasti dosud neaktivní.
Tesla product unveiling on the 17th (unexpected by most), followed by Tesla/SolarCity on the 28th
— Elon Musk (@elonmusk) 9. října 2016
Výhoda tohoto podnikání spočívá v tom, že si finanční „dcera“ automobilky může veškeré finance vypůjčit za poměrně nízké sazby, a to aniž by bylo potřeba přijímat od svých klientů jakákoliv depozita, a poté je poskytnout s mnohem vyšším úrokem.
Podle Mathhhewa DeBorda, přispěvatele serveru Business Insider, spolupracuje Tesla v oblasti úvěrů se dvěma americkými bankami, přičemž tato kooperace prý běží bez jakýchkoliv problémů. Faktem ovšem je, že se automobilka chystá zvýšit svou roční produkci z 90 tisíc aut na půl milionu. S takto nastaveným, poměrně odvážným, cílem by americká firma prohloupila, pokud by výnosný byznys automobilových půjček nechala ležet bez povšimnutí.
Život v obří videohře? Aneb Když Musk kupuje Muska
Dalším faktorem hrajícím pro vznik „Tesla Financial“ je Model 3. Ten je s cenou 35 tisíc dolarů za kus zatím nejlevnějším elektromobilem, který automobilka kdy vypustila na trh, což se jasně projevuje v počtu předobjednávek dosahujícího zhruba 375 tisíc. Velká většina těchto zájemců je podle DeBorda tvořena běžnými Američany, kteří na svém účtu nemají jen tak volně ležících 35 tisíc.
Co je #Tesla? Anti-#Amazon a velký propadák – Roklen24.cz https://t.co/5es13p3N3o prostřednictvím @roklen24 pic.twitter.com/lBtLEsiA0j
— Roklen24.cz (@roklen24) 14. září 2016
Výčet argumentů pak uzavírá fakt, že Tesla už letos dosáhla nastaveného limitu s jedním ze svým finančních partnerů. „Očekáváme, že se přímý leasing zvýší z 8 % z druhého kvartálu na 15 % během toho třetího, a to i přesto, že bylo dosaženo nastavených limitů s jedním z finančních partnerů. Z toho důvodu jsme přesvědčeni, že nalezení partnerů nových půjde ruku v ruce s financování budoucích plánů společnosti,“ stojí v reportu hospodářských výsledků Tesly z druhého čtvrtletí 2016. Pro americkou firmu by tak bylo mnohem jednodušší, pokud by si poskytování leasingu zařizovala sama a nikoliv přes finanční partnery, u kterých jsou nastavená určitá omezení.
Zákazníci Tesly rovněž mohou přijít i s úvěrem získaným od naprosto jiné banky, než se kterou firma spolupracuje. Na druhou stranu, vedení automobilky si staví na přímém prodeji, tudíž existence finanční „dcery“ by přispěla k vytvoření bezproblémového prodejního procesu, který by ve výsledku mohl přinést kýžený růst tržeb. Do toho navíc hraje roli i fakt, že finance nejsou Muskovi vůbec cizí. Konec konců, právě on je jeden ze zakladatelů společnosti PayPal…
Elon #Musk a jeho den blbec – Roklen24.cz https://t.co/BMkkDjocgy @roklen24 #Tesla #SolarCity pic.twitter.com/wlQlaXO4Uk
— Roklen24.cz (@roklen24) 2. září 2016