Investice do veterána? Proboha, jen to ne!

Všude na vás útočí články typu „10 aut pro skvělou investici“ a jednou za čas protočí média zprávu o fantastickém prodeji za trojnásobek původní ceny. Ale napadlo vás při tom všem, že každé pro má své proti? Více prozradil server Monty Rich.

Celé investování do veteránů však není tak růžové. S námi se můžete podívat i na druhou stranu mince a zvážit, jestli je investice do auta opravdu něco pro vás.

Cenová fata morgana

Jistě, občas se podaří prodat Ferrari z 50. let za půl milionu dolarů, tedy trojnásobek pořizovací ceny. Smutnou pravdou ale je, že takové prodeje se dějí jen jednou za pár let a omezují se na ty nejlepší z nejlepších kusů. Cena většiny veteránů je poměrně stabilní a výkyvy jsou tak minimální, že o žádném zhodnocení nemůže být řeč. A to platí jak pro „velká zvířata“ mezi veterány, tak pro tzv. „dostupné sběratelské série“, kam patří např. Volkswagen Beetle.

Zranitelnost při výkyvech

Až vám někdo bude tvrdit, že auta jsou jistotou při ekonomických otřesech a recesích, ukažte mu cenovou hladinu historických Ferrari mezi lety 2008 a 2009, tedy na vrcholu ekonomické krize. Pokles téměř o 25 % rozhodně nezní jako krachuvzdorná investice. Podobně na tom byla i speciální historická auta s odklápěcími dveřmi (tzv. Gullwing), která v té samé době padla o téměř 20 %. To je téměř dvojnásobek poklesu Indexu Standard & Poor’s 500.

Nová bublina na obzoru

Návrat cen na předkrizovou hodnotu byl rychlý. Až moc rychlý. Spousta expertů v oboru se dnes domnívá, že už svého vrcholu dávno dosáhl. Za pravdu jim dává vývoj v roce 2015, kdy trh s veterány poklesl o 9 %. Aukce navíc začínají čím dál tím víc přitahovat investory, kteří o autech někdy nevědí doslova nic. To pak vytváří prostor pro nejrůznější spekulace a umělé šroubování cen, které se může kupujícím za pár let šeredně vymstít.

Reálná použitelnost

Když už takové auto vlastníte, chcete se v něm aspoň párkrát projet. Přece vám nebude to investiční Porsche z 60. let jen stát v garáži. Při pohledu na ten zázrak lidské práce se ani ten nejchladnější investor s železnými nervy neudrží a musí si ho taky trochu zajet. Tady ale vyjde na světlo nepříjemná pravda: jezdit ve veteránovi není žádná velká sranda. Zrychlení, ovládání, pohoda za jízdy – to vše zvládají nová auta mnohem lépe. Uznejte sami, dělali byste si daně na počítači z 60. let?

A když vás ani tohle nepřesvědčí…

Tak alespoň nekupujte nic amerického ani britského. Zkuste Porsche nebo Ferrari. I přes všechny nedostatky veteránů mají jednu výhodu – je jich málo, takže když se trh vzedme, jsou tyto raritní kousky na té nejvyšší vlně. Zapomeňte ale na letité veterány bizarních tvarů a dejte šanci i modelům z 80. a 90. let. Generace X je měla vylepené na zdech a teenageři, pro které byly tehdy zlatým grálem, dnes přicházejí k penězům. Takové Lamborghini Countach by už stálo za investiční hřích, nemyslíte?

Newsletter