Založit firmu bez znalostí v oboru? Jde to!

Už jste někdy zahodili nějaký zajímavý podnikatelský nápad jen proto, že jste neměli v daném oboru dostatečné znalosti? Nejste sami. Nejste-li z oboru, víte, že je toho mnoho, co nevíte. A zároveň je mnoho věcí, o kterých ani nevíte, že je nevíte… Že neznalost odvětví, do kterého bychom chtěli vstoupit, může být nakonec výhoda, a jak toho využít, píše ve svém příspěvku na serveru entrepreneur.com Heini Zachariassen, zakladatel a CEO společnosti Vivino, která provozuje portál, nabízející uživatelům ratingy, recenze a průměrné ceny vín.

„Pokud jde o založení podniku, naučil jsem se z vlastní zkušenosti, že trocha naivity přináší úspěch,“ říká Zachariassen, který založil svou firmu se svým kolegou Theisem Søndergaardem před šesti lety. Od té doby si prý jejich aplikaci stáhlo 18 milionů milovníků vína a Vivino se tak stalo největší komunitou svého druhu na světě.

Proto překvapí, že vznik takovéto firmy nepředcházely desítky let strávené na vinicích. „Měl jsem nulovou zkušenost s vínem,“ přiznává Zachariassen, „ale měl jsem nápad.“ Viděl prý, jak uživatelské recenze podporují růst v oblastech, jako je hudba, knihy, nebo filmy, a nechápal, „že víno, nyní odvětví s hodnotou 300 miliard dolarů, tento trend nenásleduje.“

To, že o víně nic nevěděl, bylo podle jeho slov jedním z největších důvodů, proč se jeho firma rozvíjela tak rychle. Jak je to možné? Je prý totiž „velmi snadné přistupovat k projektu příliš zblízka, a zaměřovat se tak na úplně špatné věci, nebo k němu přistupovat se zažitými předsudky, které se mohou stát klapkami na očích překážejícími kreativitě.“ Přístup zvenčí vám však podle něj zaručí svobodu přistupovat k problémům způsoby, které z pohledu zasvěceného prostě nepřipadají v úvahu.

Zachariassen přitom uvádí čtyři hlavní body, jak lze podle jeho zkušeností využít úhel pohledu nezasvěcence do práce na založení nové firmy.

  1. Nezabředněte do starých způsobů

„Věřte svým instinktům a vytvářejte produkt, který milujete, ne produkt, který potěší ty, co se v oboru vyznají. Jen to, že se věci vždy dělaly jedním způsobem, neznamená, že to je ten nejlepší způsob,“ radí Zachariassen.

Sám prý vstoupil do vinařského odvětví v době, kdy jeho prodeje a marketingové mechanismy byly desítky let staré a nereflektovaly způsob, jakým zákazníci vyhledávají či nakupují produkty dnes. Bylo tedy podle něj nasnadě, že je potřeba vymyslet jednodušší způsob, jak nalézt dobré víno.

Zachariassen přiznává, že to nebylo snadné, neboť mnozí z těch, co se v oboru vyznají, jejich přístup zpochybňovali a byli přesvědčeni o tom, že se musí v první řadě zaměřit na zapojení jich – expertů, obchodníků a producentů, a začít v malém, tedy zaměřit se na jeden region či jeden druh vína.

Zakladatelé Vivina se však rozhodli fungovat nezávisle na složité americké legislativě i na komkoli dalším, a zaměřit se naopak na ty, o něž jim šlo v první řadě – konzumenty tekuté révy všech stupňů znalostí. Soustředili se tak na vytvoření komunity, která by v konečném efektu poskytovala cenné informace celému vinařskému světu.

Podobným případem s tíživou legislativou je podle Zachariassena automobilový průmysl. Když Elon Musk v roce 2003 založil firmu Tesla Motors, bylo to více než sto let po založení Fordu, tedy posledním úspěšném pokusu o vznik americké automobilky.

Musk podle něj se svou sérií elektrických vozů vsadil na odvážný nápad ve chvíli, kdy „všichni ostatní byli stále po kolena v tradiční technologii.“ Tesla navíc odhodila standartní model prodeje prostřednictvím dealerů a vrhla se na přímý prodej. „Tím, že ignoroval, jak se věci vždy dělali, a následoval své instinkty, nepřetváří Musk jen odvětví, ale mění svět,“ dodává Zachariassen.

  1. Nečekejte na „perfektní“ příležitost.

Když Zachariassen se svým podnikem začínal, nezdržoval se tím, že by čekal na to, až mu vinařské firmy zašlou svá data. „Neměli jsme čas čekat. Ta potřeba byla tu a ten okamžik byl teď. Vzdor všem radám důvěryhodných poradců jsme si vytvořili naši aplikaci a databázi vín sami. Věděl jsem, že pokud vybudujeme něco, co bude spojovat s konzumenty vín, odvětví pak nebude mít jinou možnost, než tomu věnovat pozornost.“ Zatím to prý funguje.

Zachariassen se prý také nikdy neohlíží zpět. „Vždy dělám správné rozhodnutí, i když se rozhodnu špatně,“ říká s tím, že pevně věří v to, že se vše nakonec přizpůsobí, optimalizuje a nějak zvládne. Když se někdy rozhodne špatně, prostě to akceptuje, pracuje s tím a jde dál.

  1. Mysli jako tví zákazníci

Myslíte-li jako někdo, kdo není z oboru, pomůže vám to „lovit tam, kde jsou ryby“, říká Zachariassen a doporučuje poznat své ideální zákazníky ze všech stran. „Nejen kdo jsou, ale k jakým komunitám patří, kam si chodí pro informace, co dělají ve volném čase.“ Sám prý se nikdy nesnažil být expertem na vína. „Jak by to pomohlo? Raději bych viděl věci z pohledu spotřebitele a zakoušel a používal náš produkt tak, jako on.“ Jaký nový prvek by mu jeho objevování nového vína usnadnil? Co mě osobně nevyhovuje, když si jdu koupit láhev do obchodu? To je podle Zachariassena perspektiva, která vylepšuje Vivino každým dnem.

  1. Odpor je dobrý (… spolu s osvětou a dialogem)

„Jakmile vtrhnete do určitého odvětví, narazíte na odpor. Zaručeně. Ti, co jsou protřelí v jistém světě, nemusí rozumět vaší myšlence, nebo mohou tvrdit, že to nepůjde. Historie inovace je plná kritiků, kteří tomu nevěřili.“

Zachariassen však radí, nenechat se odradit tím, že uslyšíte „ne“. „Mnoho investorů nás odmítlo, protože si mysleli, že potřebujeme někoho z oboru. Rozuměli jsme jejich úhlu pohledu: někdy zasvěcení vidí věci, které je potřeba změnit, což vede k velké inovaci. Ale to nebyla naše cesta. Tak jsme hledali, a nakonec našli, lidi, kteří věřili našemu přístupu.“ Díky tomu se prý také mnohé naučili.

„Mosty mezi starými a novými způsoby myšlení jsou přínosné. Budujete je osvětou, otevřeným dialogem a metodou pokus a omyl. Lidé jsou vůči změnám skeptičtí. Ale jakmile nasloucháte a berete v úvahu opačné názory, budete lépe informovaní, budete schopni ukázat kritikům, proč váš nápad funguje a budete lépe vycvičení v tom, co bude imperativem vašeho podniku.“

Přestože měl vinařský průmysl averzi k novým technologiím, pracovalo prý Vivino s obchodníky a vinaři na tom, aby vybudovali spojení přímo se zákazníky způsobem, který do té doby nebyl možný. „Důsledkem toho byla vyšší informovanost spotřebitelů, vyšší prodeje pro vinaře, a více uživatelů Vivina. Každý mohl získat.“ Jeho rada proto zní: „Jakmile máte zainteresované příznivce, udržujte otevřený dialog. Stále se snažte zlepšovat a integrovat do svého podniku nové myšlení.“

Přesto, a možná tedy i právě proto, že tvůrci vinařské aplikace původně neměli žádné znalosti o víně, nakonec „vytvořili produkt pro lidi, jako jsme my: lidi, kteří každý den pijí víno, a prostě hledají další skvělou láhev.“

A tyto poznatky prý platí, ať už podnikáte v jakékoli oblasti. Nečekejte na perfektní okolnosti, nenechte se zastavit překážkami daného odvětví. Udělejte něco lepšího, než si všichni ti oboru znalí dovedou představit. „Uvidíte, že změní názor,“ uzavírá Zachariassen.

Newsletter