Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna testuje 25,30 za euro.

Milleniálové vs. FinTech. Znají ho vůbec?

Stále narůstající odvětví FinTech je na dobré cestě k tomu, aby zanechalo trvalou a výraznou stopu v ekonomice i ve společnosti, jakou známe dnes. Od nakupování oblečení a vánočních dárků online po převádění peněz kamarádovi, kterému dlužíte za pivo. Lidé dennodenně využívají výhody FinTech, i když si toho často nejsou vědomi.

Pokud jste součástí takzvané „digitální generace“, pak si pravděpodobně nedokážete představit jediný den bez použití notebooku nebo smartphonu. Množství aplikací a aktualizací, které jsou nám denně podsouvány, je enormní. Navíc firmy, částečně nebo úplně přeorientované na online platformy, zjednodušily přístup ke svým produktům a službám.

Suma sumárum, i když se některé části našich životů přibližují k digitálním světu pomaleji, můžeme se spolehnout na to, že FinTech bude dozajista hrát hlavní roli v životech spotřebitelů během nadcházejícího desetiletí. Jenže…

Přestože dnešní generace žije v digitálním světě, její vědomosti o skutečném odvětví FinTech a jeho nesčetných aplikací jsou stále pozoruhodně nízké. Zatímco základní digitální znalosti a dovednosti se naučila nějak instinktivně, většina této generace stále nemá tušení, co to ten FinTech vlastně je.

Když se zeptáte několika studentů (různých univerzitních oborů pocházejících z odlišného rodinného prostředí), jaká je první věc, která je napadne, když slyší slovo FinTech, nestačíte se kolikrát divit. Tady je seznam těch nejvtipnějších, se kterými se můžete setkat:

„Nemá to něco společného s vintage?“

„Je to nějaký typ finské technologie?“

„Je to spojeno s rybami?“

A tak dále…

I když jim vysvětlíte, že zkratka FinTech znamená finanční technologie, jen hrstka z nich si to spojí s online transakcemi, online obchodem nebo s novými finančními produkty.

Z toho se dá usoudit, že většina dnešních studentů se vůbec nechytá, když dojde na slovo FinTech. A proto, že na vysokých školách nejsou bakalářské ani magisterské obory spojené s FinTechem, šance, že se to v blízké budoucnosti změní, je mizivá.

Nedostatek znalostí o FinTech přináší dvojitou výzvu.

  1. Další vývoj FinTech nabídky je silně spojen s poptávkou. Právě proto, že je orientovaný hlavně na budoucnost, strukturální propojení s mladými lidmi by mělo být optimalizováno.
  2. Jelikož se tato technologie stále vyvíjí a stává se komplexnější, bude trvat delší dobu vzdělat budoucí FinTech zaměstnance, kteří se o ní ve škole neučili.

Nedostatek vědomostí ukazuje, že úroveň inovací a rapidního vývoje FinTech se nezadržitelně zpomalí. Budování fintechové budoucnosti je velmi úspěšné, ale aby byl zajištěn tento růst i v dalších letech, je třeba se více zaměřit na budoucí budovatele.

Očekává se, že například v Belgii za tři roky bude poptáváno 230 000 pozic v oblasti informačních a komunikačních techologií, což je o 30 000 více, než je kvalifikovaných lidí, kteří pracují v „ICT“ dnes. A mezitím vzrůstá nezaměstnanost mladých lidí.

Ačkoli bylo v poslední době zahájeno pár iniciativ (např. BeCode), je třeba zajistit více příležitostí pro budoucí zaměstnance, aby měli možnost během svých studií studovat různé aspekty FinTech. Toto by mělo být podpořeno hlavně univerzitami a středními školami. FinTech je označován za budoucnost, a právě proto by se mělo investovat do budoucnosti – do studentů.

Téměř žádný mileniál nezná FinTech.

Ale nenechte se tím oklamat.

Zeptejte se deseti lidí internetové generace na definici FinTech a pouze jeden vám odpoví správně (pokud máte štěstí). Ale nenechte se tím oklamat nebo si nemyslete, že by banky a společnosti neměly investovat do finančních technologií pro tyto mladé klienty. Protože devět z deseti lidí této internetové generace používá finanční technologie denně.

Život se stal fygitální, to znamená, že pro mladé lidi mizí hranice mezi fyzickým a digitálním. Například používáme bankovní aplikaci, abychom okamžitě mohli poslal peníze kamarádovi nebo kolegovi, ale tváří v tvář jdeme za úředníkem do banky, když potřebujeme pomoci odstranit problémy s finanční situací. Je nepravděpodobné, že by tento trend vymizel. Technologie bude i nadále prostupovat našimi každodenními životy, bude méně a méně vtíravá a viditelná. Ale samotná technologie není cílem. Lidé nechtějí technologie, chtějí pohodlné, okamžité a transparentní služby. Technologie je pouze prostředkem k cíli.

A dnešní generace očekává od finančních technologií to stejné, co očekává od ostatních služeb. Chtějí, aby byly pohodlné, okamžité a transparentní. To však není případem dneška. Aplikace, kterou nemůžete používat bez bezpečnostního kódu, není praktickou službou. Bankovní převod, který proběhne za tři dny, není okamžitou službou. A smlouva nebo půjčka, kterou není snadné porovnat s ostatními smlouvami nebo půjčkami, není transparentní službou.

Ačkoli by se první požadavek mohl zdát nejrelevantnějším, ostatní jsou důležitější pro úspěšnou realizaci a integraci FinTech v každodenním živote, protože mladí lidé mají negativní postoj k mnoha online službám, které dnes používají. Využívají tyto služby a aplikace, protože je to velmi snadné a protože je používají jejich kamarádi a oni nechtějí mít pocit, že o něco přicházejí. Ale nedůvěřují společnostem, které stojí za těmito službami, a většina z nich říká, že by preferovali transparentnější alternativu, pokud by byla tak snadná a jejich přátelé by ji taky mohli využívat. Pokud chceme vybudovat důvěru, FinTech a úřadující společnosti by se měly zaměřit na zlepšení transparentnosti tím, že poskytnou mladým lidem informace a znalosti. Mladí lidé se rádi učí, hlavně o technologiích a službách, které dennodenně využívají. Velkorysost je prvním krokem k vědomostem, důvěře a k touze začít kariéru ve FinTech průmyslu.

Newsletter