Open banking? Přinese nové příjmy. Chce to ale předvídavost


12:30 • 5. července 2017

Tagy: FinTech, Banky

Otevřené bankovnictví,  které umožňuje třetím stranám vyvíjet nové produkty a služby s využitím rozhraní pro programování aplikací (API), ​se i nadále vyvíjí. Banky riskují nahrazení a odstranění z role prostředníka, pokud pečlivě nezvolí svou roli a zákaznický obchodní model a nezačnou API používat. Vyplývá to z výroční zprávy o retailovém bankovnictví, kterou zveřejnily společnosti Capgemini a Efma.

Banky ve spolupráci s FinTech firmami mohou určovat směr otevřeného bankovnictví a nabízet inovativní a personalizované služby, které vytvoří nové zdroje příjmů a poskytnou zákazníkům větší hodnotu.

„FinTech společnosti získávají lepší hodnocení v oblasti pozitivních zákaznických zkušeností než tradiční banky, a banky se proto otevřeně snaží o spolupráci s FinTech. Otevřené bankovnictví nabízí bankám příležitost udržet si a rozvíjet zákaznickou základnu začleněním nových služeb třetích stran, a přizpůsobit a upravit tak produkty a služby na míru zákazníkům,“ uvedl Anirban Bose, ředitel celosvětových bankovních a kapitálových trhů ve společnosti Capgemini

Pro banky, které nepřemýšlí strategicky a neznají svou roli v otevřeném bankovnictví, podle něj existuje možnost, že budou jako prostředníci u zákazníků odstraněni. „Je nezbytné, aby banky začaly s transformací svého podnikání a vytvořily a upevnily svůj dlouhodobý přístup k otevřenému bankovnictví,“ dodal Bose.

API nabízí cestu k transformaci otevřeného bankovnictví

Výroční zpráva detailně popisuje, jak API nabízí cestu směrem k otevřenému bankovnictví, kde FinTech a finanční instituce spolupracují namísto konkurování ve snaze o vytvoření zákaznicky orientovaných řešení. Přestože API vyvolávají určité obavy týkající se bezpečnosti a ochrany soukromí, jedná se o klíčovou věc, aby banky mohly využít vynalézavosti FinTech společností a nemusely zásadním způsobem měnit stávající infrastrukturu.

API usnadňuje tok informací a spolupráci mezi stranami v propojeném technologickém ekosystému

 

„Nejúspěšnější banky budou využívat otevřené API pro vytváření nových příjmů, pro detailní zpětnou vazbu od zákazníků a pro zlepšení zákaznických zkušeností,“ uvedl Vincent Bastid, generální sekretář v organizaci Efma. „Mnoho bank v současné době používá API interně ke zlepšení toku informací mezi systémy. Ale vidíme také vizionářské banky, které vidí budoucnost v otevřeném bankovnictví a proaktivně zpřístupňují své systémy a data třetím stranám a vytváří nové zdroje příjmů,“ poznamenal Bastid.

Spolupráce je klíčem k budoucnosti otevřeného bankovnictví

Jak přesně bude probíhat vývoj směrem k otevřenému bankovnictví, není ovšem zdaleka jasné. Většina FinTech respondentů (53,8 %) a bank (43,5 %) si představuje budoucnost, ve které banky a FinTech společnosti budou spolupracovat na vybudování platforem napříč odvětvími s přidruženými doplňkovými službami, které přinesou prospěch zákazníkům.

Méně pravděpodobné, ale stále možné, je to, že banky budou i nadále poskytovat produkty a služby, ale distribuci ponechají FinTech společnostem, velkým technologickým organizacím a dalším novým otevřeným platformám. To má potenciál snížit náklady na zisk zákazníků, ale vyvolává to otázky související s brandingem a „vlastnictvím zákazníků“. Téměř polovina FinTech společností předpovídá tento budoucí scénář, u bank to podobně vidí pouze 28,8 % respondentů.

Z letošní zprávy také vyplývá velká chuť k užšímu partnerství mezi FinTech společnostmi a bankami. Drtivá většina bank (91,3 %) a většina FinTech společností (75,3 %) uvádí, že v budoucnu očekávají spolupráci. Banky poskytnou přístup ke svým bohatým zdrojům, zkušenostem a odborným znalostem a FinTech nabídnou pružnost, rychlost uvedení produktů na trh a čerstvý a neotřelý přístup k zákazníkům. Pokud budou banky a FinTech společnosti spolupracovat a využijí výhod API, mohou vzájemně doplnit své silné stránky a zlepšit zkušenosti zákazníků mnohem lépe, než kdyby se o to snažil každý sám.

„Každý den pracujeme s klienty, kteří nám říkají, že se snaží lépe pochopit roli, jakou by měli hrát s příchodem těchto nových obchodních modelů, včetně investic potřebných ke spolupráci s novými hráči. Řada z nich si uvědomuje, že Open Banking je nový standard, ale stále nevědí, jak postupovat,“ konstatoval Bose. „Ukazujeme našim klientům, jak příležitosti v otevřeném bankovnictví jednoduše zlepší jejich produktové portfolio, distribuční sítě, vytvoří nové příjmy a minimalizují riziko odstranění z role prostředníka,“ dodal.

FinTech firmy získávají vyšší hodnocení v oblasti zákaznické zkušenosti, klíčem bude spolupráce

FinTech společnosti podle reportu dobře rozklíčovaly, co zákazníci chtějí, což představuje hrozbu pro vztah bank se zákazníky. Velké technologické společnosti, jako Amazon, Apple a Facebook, mají na zákazníky vliv a ti pak od bank a poskytovaných zkušeností očekávají více. Proto se zákazníci přiklání k FinTech společnostem, které podle 40,3 procent zákazníků poskytují pozitivní zkušenosti, ve srovnání s 37,1 procenty zákazníků, kteří zmiňují pozitivní zkušenosti u bank. FinTech společnosti jsou nejpopulárnější v Severní Americe, kde 57,8 procent zákazníků uvádí, že nabízí pozitivní zkušenost, ve srovnání s 49,5 procenty, kteří v této souvislosti uvádí banky. Celosvětově zákazníci, kteří jsou mladí a technicky zdatní, budou s největší pravděpodobností preferovat FinTech.

API usnadňují vytváření inovativních a cenných zákaznických zkušeností, protože spojují znalosti bank a FinTech společností. Výzvy spojené s rozvojem otevřeného bankovnictví zahrnují potřebu správy a konzistentních technologických norem. Navíc banky musí určit svou roli v otevřeném bankovnictví, jak efektivně personalizovat zákaznická data a jak se připravit na nové tržní příležitosti.

World Retail Banking Report 2017 analyzuje, jak API podporují obchodní a technologické výsledky a jak umožňují produktivní spolupráci mezi různými subjekty. Zpráva obsahuje data z globálního průzkumu a rozhovorů s vedoucími pracovníky ze 126 bank a FinTech společností.
 
 

 

Napsat autorovi RSS

Vystudoval mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v ekonomické a centrální redakci ČTK jako subeditor, později jako zpravodaj se zaměřením na energetiku. Jako šéfredaktor vedl zpravodajský server iUHLI.cz, který se zaměřoval na hnědouhelný sektor a energetiku. Je šéfredaktorem ekonomického a investičního portálu Roklen24.cz.



Přejít na diskusi

Top zprávy




Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.