Odkud jsou nejcennější světové firmy?

Co všechno dát do svého portfolia? Přesně tuto otázku řeší snad každý investor. V rámci diverzifikace se nabízí různé kombinace akcií, dluhopisů a dalších instrumentů, se kterými si obchodník dokáže „vyhrát“ k obrazu svému. Co by však rozhodně nemělo chybět, jsou tituly nejcennějších světových firem. Které to jsou a odkud pocházejí? Na to se zaměřila jedna z předních investičních společností.

Podle analýzy firmy Fidelity International pochází většina nejcennějších značek světa z USA a pro investory představují akcie těchto společností stále velmi atraktivní příležitosti (viz infografika). Jen v první desítce žebříčku „Nejcennějších značek světa“, sestaveného výzkumnou společností Interbrand, je osm amerických značek. Jedinými neamerickými společnostmi v Top Ten jsou japonská Toyota a jihokorejský Samsung. Fenoménem dnešní doby je i růst hodnoty značek technologických firem.

„Úroveň povědomí a hodnota značky představují klíčový faktor pro hospodářský úspěch firmy. Investoři by proto při svých investičních rozhodnutích měli brát v úvahu i vývoj hodnoty značek, které jsou kótované na burze,“ vysvětluje Adam Lessing, ředitel Fidelity International v Rakousku a pro východní Evropu. „Globální dominance značek z USA a z Evropy dokazuje, že tradiční trhy i nadále představují velmi atraktivní investiční region,“ dodává Lessing.

Kolik vlastní první dvě desítky amerických miliardářů?

Z pohledu na prvních 100 nejcennějších značek světa (Top 100) je patrné, že 87 z nich pochází opět z tradičních investičních trhů USA. Americké značky zcela dominují. Každá druhá značka v žebříčku je americkou společností a značky z jiných zemí výrazně zaostávají. Mezi 100 nejcennějších značek se dostalo jen devět značek z Tichomoří a pouze dvě značky z asijských rozvíjejících se trhů, a to Huawei a Lenovo (viz tabulka č.1).

Převaha amerických značek pokračuje již od roku 2001, kdy společnost Interbrand začala publikovat tento žebříček. V průběhu 15 let americké značky obsadily každý rok vždy první čtyři místa. Minimálně sedm amerických značek se pak každým rokem objevilo v první desítce (Top Ten). Pouze značky z Finska (Nokia), Japonska (Toyota), Německa (Mercedes-Benz) a Jižní Korei (Samsung) dokázaly krátkodobě utlumit převahu amerických značek v první desítce nejcennějších značek světa.  „Dominance amerických značek během posledních let ještě více vzrostla. Aby investoři mohli těžit z rozvoje rostoucích společností, měli by se věnovat tzv. stock – picking, tedy strategickému vyhledávání jednotlivých podhodnocených akciových titulů,“ vysvětluje Lessing. „Dalším fenoménem současnosti jsou i značky technologických firem, jejich hodnota nejvíce roste,“ uzavírá Adam Lessing.

Čína skupuje Evropu. Máme se začít bát?

Newsletter