Pink tax: Ženy berou méně a platí více

Ačkoliv o „pink tax“ neboli o růžové dani jste možná ještě neslyšeli, přesto je to něco, co se týká celé poloviny populace. Nevybírají ji však úředníci na finančním úřadě, ale rovnou prodejci v obchodě. Obchodníci na ženy útočí strategií „shrink it and pink it“ (zmenši to a nabarvi na růžovo) a ty se tak – kromě toho, že vydělávají méně – musí potýkat ještě s tím, že platí více.

Moderní žena to má v dnešním světě v mnoha ohledech mnohem těžší než muž. Očekává se od ní, že bude stále vypadat perfektně. Pokud si náhodou vyjde na ulici s neoholenýma nohama, je vystavena odsudkům nejen od mužů, ale i od ostatních žen. A obchodníci umí tohoto společenského tlaku využít jak jinak než ve svůj prospěch. Pokud si tak žena jde do obchodu koupit žiletky, zaplatí za ně v průměru více než muž. A jak ukazuje srovnávací graf ohledně cen v dominantních řetězcích drogerií v americkém městě Portland z roku 2015, který publikoval server ListenMoneyMatters.com, připlatí si i za krém na holení, deodorant či tělové mléko.

Nejenže ženy si tak musí hradit ze svého – v průměru nižšího – výdělku řadu výdajů, které muži vůbec nemají, ať už se jedná o make-up či hygienické potřeby, ale pokud je produkt označen jako „dámský“, prodejce si za něj často účtuje více než za obdobný produkt, který je však označen jako „pánský“ či „unisex“.

The beauty premium: Proč mají krásní lidé vyšší mzdy?

A jak ukazuje tabulka, kterou server USNews.com sestavil ze studie New York City Department of Consumer Affairs, těchto diskriminačních produktů není zrovna málo. V USA si ženy oproti mužům připlatí za 42 % produktů, zatímco u těch pánských je relativně dražších pouze 18 %. Celkem 40 % produktů pak stojí stejně.

Podle studie si přitom ženy nejvíce připlatí za produkty denní péče, kam patří zejména kosmetické produkty (o 13 % více) a za oblečení (o 8 %). Rozdíl je ale značný i v módních doplňcích a hračkách (7 %), dokonce i v dětském oblečení (4 %).

Ekonomický souboj pohlaví: Proč berou muži víc než ženy?

Důvod, proč to obchodníci dělají, je prostý – protože se jim to vyplatí. Při nižších cenách by sice mohli prodat o něco více zboží, nicméně vzhledem ke společenskému tlaku na dokonalý vzhled, ale i kvůli zálibě v nakupování, jsou ženy ochotny nakupovat mnohem větší množství výrobků než muži i za vyšší cenu. Pink tax je tak ukázkovým příkladem cenové diskriminace, kdy skupině s relativně vyšší a méně elastickou poptávkou je zboží prodáváno za relativně vyšší cenu.

Švédsko: Jak být nejlepší zemí pro ženy?

Newsletter