Kontrast a ohýbání. Podlehne Apple technologii OLED?

Možná o tom nevíte, ale i vy už používáte OLED (Organic light-emitting diode) na obrazovce Vašeho mobilu či chytrých hodinek. Co je na této technologii tak revolučního, že jí zřejmě brzy podlehne i Apple , a jak se na jejím nástupu bude investičně podílet?

Jedná se o technologii, která umožní zvýšení kontrastu a snížení energetické náročnosti zobrazovače v hodinkách, mobilech, tabletech, či v televizi. Hlavní výhodou je nekonečný kontrast a s ním spojená kvalita obrazu. Černá je opravdu dokonale černá, protože zářící buňky jsou v jejím případě opravdu vypnuté a ne jenom zastíněné (šedé) jako v případě klasických IPS displejů. Díky vypnutí buněk na černé části obrazu je na těchto místech odběr energie nula a panely jsou úspornější.

Druhá velká výhoda, která částečně na využití teprve čeká, je flexibilita. OLED displej je možné ohýbat. Což vidíme u mobilu s technologií EDGE, kdy jsou po hranách zobrazeny dodatečné informace a funkce. Existují prototypy s ohybatelnými displeji, kdy lze nalepit displej jako folii na stůl či jiný podklad, případně ho ohnout. Objevují se zprávy, že Samsung letos představí první ohybatelný displej telefonu. Samotný Apple pak vlastní několik patentů s technologiemi na ohýbací displeje.

Letos to tedy vypadá, že do OLED technologie konečně nastoupí v masívní míře i firma s emblémem nakousnutého jablka, a to se svým novým modelem iPhone 8. Nic jiného ji ani nezbývá. Konkurence už totiž masivně požívá OLED displeje, které mají lepší parametry než IPS displeje používané Applem.

Uživatelé rovněž roky volají po větší výdrži iPhonu, kterou tato technologie zobrazovače přináší.

Apple koketuje s rozšířenou realitou

Je zde jediný problém, dosavadní výrobci nemají kapacity uspokojit dodávku takovému gigantu, jako je Apple. Je tedy možné, že iPhone s OLED displejem bude jenom jeden. Například model Plus, nebo verze EDGE.

Pravdou však je, že je „jablko“ tak trochu na rozcestí. Firma totiž není zvyklá nakupovat zásadní součástky od jediného dodavatele, a to ještě u svého hlavního konkurenta firmy Samsung, které by tak díky tomu získala nové zdroje potřebné k další technologické expanzi.

Proč tedy OLED displeje nevyrábí více firem?

Výroba OLED displejů je velmi technologicky náročná a problémem bývá značná „zmetkovost“. Například v roce 2014 Samsung výrobu TV panelů ukončil, protože nebyl schopen dosáhnout uspokojivé míry vadných panelů a výroba se neskutečně prodražovala. To se jedná o ten stejný Samsung, který v podstatě ovládl trh s OLED zobrazovači pro mobilní telefony hlavně díky rokům zkušeností s výrobou těchto panelů.

Z toho plyne jasná budoucí výhoda pro případné investory. Výrobní kapacita OLED je velmi omezená, a to v podstatě na pár firem, které byly schopny investovat řády miliard dolarů do velmi náročné výroby, kterou je potřeba roky dohlazovat. Tzn. velmi omezená konkurence, což je přísada, na kterou investoři velmi dobře slyší!

Pojďme si tedy představit hlavní hráče na trhu obchodující se na světových burzách:

Samsung Electronics Co. Ltd.

  • Dominantní výrobce OLED panelů pro mobilní telefony (asi 95 % trhu).
  • Dodává především do vlastních telefonů Samsung.
  • Pravděpodobný budoucí dodavatel Applu.
  • Výrobu OLED TV Samsung v roce 2014 ukončil a spekuluje se, zda ji v roce 2017 znovu otevře, nebo čeká na nástup jiné, více doladěné technologie (QLED).

LG Display Co. Ltd.

  • V současné době monopolní výrobce televizních panelů s OLED technologií pro svou značku LG i jiné značky.
  • Možný spoludodavatel pro iPhone ač OLED displeje pro mobilní telefony masivně nevyrábí, a to ani pro svou značku telefonů LG.
  • Soustřeďuje se na trh s televizory, což je při momentální neexistenci konkurence rozhodně chytrý krok.
  • Na letošním veletrhu CES se čeká celá řada nových OLED televizorů, včetně Wallpaper TV, s rekordní tloušťkou pod 1 cm.

Universal Display Corp.

  • Vlastník mnoha patentů a výrobce materiálů pro výrobu OLED technologií.
  • Dodává materiál pro výrobu obrazovek firmě Samsung i LG Display.
  • Samsung i LG jim platí licenční poplatky, ale Samsung se snaží materiály sám vyrábět a smlouvy pro výpočet licenční poplatků nejsou zveřejněné.
  • Firma své snažení zatím příliš úspěšně nezmonetarizovala.
  • Poměrně nejasná situace u končících patentů a nezveřejněných licenční smluv s partnery.

Myslím si, že 2017 bude dalším rokem, kdy OLED technologie zažije masivní nástup. Díky progresu výroby cena OLED televizorů neustále klesá a začíná se dostávat na úrovně klasických televizorů. Spekuluje se o nástupu nových OLED TV firmy Sony. Pokud nový iPhone rozšíří řady zařízení používající tyto displeje, tak se bude jednat na trhu mobilních telefonů o totální vítězství této technologie.

Jaký je Váš názor? Bude rok 2017 rokem konečného vítězství této technologie na poli mobilů a TV?

Under Armour – bude jednou Teslou sportovního zboží?

Newsletter