Evropské výnosy dále rostou, americké korigují včerejší růst. Dolar zůstává nad 1,0700 za euro. Koruna se po včerejším oslabení drží nad 25,20 za euro.

Sněmovna schválila rozpočet fondu dopravy, bude mít 82 mld. Kč

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) bude příští rok hospodařit s 82,1 miliardy korun. Z toho 52 miliard půjde z tuzemských zdrojů a 30,1 miliardy z EU. Schválila to dnes Sněmovna. Dotace ze státního rozpočtu by měla fondu přinést 21,6 miliardy korun. Na výnosech z mýtného by měl SFDI získat 9,2 miliardy korun, z převodu podílu spotřební daně 7,8 miliardy a ze silniční daně 5,9 miliardy korun.

Rozpočet fondu podpořila i opozice včetně TOP 09, i když podle předsedy jejích poslanců Františka Laudáta je stav dopravních staveb v Česku ostudou v Evropě z hlediska rychlosti i organizace. Na jeho výtky nikdo z vládního tábora bezprostředně nereagoval.

Největší část peněz půjde příští rok na rozvoj a opravy silniční sítě. Celkem 45,75 miliardy korun by mělo z rozpočtu fondu získat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má na starosti dálniční síť a síť silnic první třídy. Příspěvek fondu na činnost ŘSD předpokládá převedení zhruba 30 miliard národních peněz do rozpočtu ŘSD, které doplní 16,5 miliardy Kč z fondů EU.

O něco méně, 32,35 miliardy korun, má směřovat Správě železniční dopravní cesty. Měla by hospodařit se zhruba 20 miliardami z národních peněz a dalšími 12 miliardami z peněz Operačního programu doprava a kohezních fondů. Zhruba 880 milionů má směřovat do Ředitelství vodních cest (ŘVC), které má na starosti stavbu jezů a další infrastruktury na splavných řekách. Peníze pro ŘVC mají kromě investic v ČR směřovat do zvelebení námořních přístavů v Hamburku, které Česko vlastní, nebo má v dlouhodobém pronájmu. Dalších 70 milionů korun má jít správcům řek, tedy jednotlivým povodím.

Součástí rozpočtu fondu je převod tří miliard korun z letošního rozpočtu, uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Jde o mimořádnou dotaci, kterou fond získal od ministerstva financí a která má být využita především na stavbu devíti prioritních projektů, pro které nebude nutné opakovat celý proces dopadu staveb na životní prostředí EIA.

Podle ministerstva dopravy jde o nové úseky D35, obchvat Otrokovic na D55 a dostavbu D1 v úseku Říkovice – Přerov. Peníze jsou připraveny také pro výstavbu D11 z Hradce Králové do Smiřic a v úseku Smiřice – Jaroměř, pro dálnici D3 a obchvat Českých Budějovic, obchvaty obcí Řevničov a Lubenec na D6, obchvat Frýdku-Místku na D48 a úsek D49 mezi Hulínem a Fryštákem.

Newsletter