Facebook nabízí stovky milionů, abychom mohli bez obav streamovat


13:45 • 13. září 2017

Tagy: Facebook, Google, Hudba, sociální sítě, Digitalizace, Technologie

Pokud někdo na internet nahraje nějaké vlastní video, ne zřídkakdy přitom porušuje autorská práva.  Video pak je v lepším případě smazáno, v tom nejhorším dotyčnému hrozí právní spor. Facebook chce tento problém obejít. Aby si jeho uživatelé mohli sdílet videa s obsahem dle své libosti, nabízí hudebnímu průmyslu astronomickou částku.

Facebook již delší dobu vkládá velké naděje do oblasti videoobsahů. Sociální síť motivuje své uživatele novými funkcemi nejen k tomu, aby sledovali stále více videí, ale aby je sami nahrávali a sdíleli. Důvodem těchto snah je výrazné zvýšení příjmů z reklamy, které si od tohoto obsahu firma slibuje. Jak důležité to pro Facebook je, ukazují současná jednání, která probíhají mezi ním a hudebním průmyslem.

Jak to dělá YouTube

Dodržování autorských práv je jedním z největších problémů tvorby vlastního audiovizuálního obsahu. Pokud amatérští tvůrci podloží své klipy hudbou nebo prostřihy z filmů či videoher, porušují tím copyright příslušných vydavatelů a interpretů. S tímto problémem se v minulosti potýkal i YouTube, který před nějakým časem vymyslel značně nákladné, ale funkční řešení. Tento Googlem provozovaný portál dokáže nyní automaticky rozeznat obsah chráněný autorskými právy a poskytne autorům část příjmů z reklamy, které si dotyčný uživatel YouTube se svým videem vydělá.

Internet jako droga: Kde si lidé neumí představit život offline?

Takovou možnost Facebook zatím neumožňuje. Videa, která obsahují části chráněné autorskými právy, musí být manuálně ze sítě odstraňována. Proto Facebook již měsíce vyjednává s hudebním průmyslem a hledá, jak tuto nepříjemnost řešit, informuje agentura Bloomberg s odvoláním na nejmenované zdroje obeznámené se situací. Facebook již přitom prý souhlasil s tím, že zavede podobný mechanismus jako YouTube.

Má to háček

Problém je však v tom, že technická realizace tohoto mechanismu je komplikovaná a mohla by trvat až dva roky. A to je pro obě strany neúnosně dlouhá doba. Proto si nyní Facebook sáhne hluboko do kapsy, aby si hudební průmysl neznepřátelil. Podle Bloombergu sociální síť nabídla velkým hudebním vydavatelstvím kompenzaci ve výši několik stovek milionů dolarů.

Řešení? Drahé, ale rychlé

Přesná výše částky, o které se bude nyní jednat, dosud není známa. Rovněž není jasné, jak bude hudební průmysl na tuto nabídku reagovat. Vzhledem k tomu, že se toto odvětví nyní pomalu zotavuje z předchozího propadu díky zavedení streamovacích služeb, jako je Spotify, či příjmům z reklamy od YouTube, by však mohla nabídnutou finanční injekci ze silikonového údolí uvítat.

Jisté totiž je, že porušování autorských práv prostřednictvím uživatelských videoobsahů se nadále děje a dít bude bez ohledu na to, zda dojde, či nedojde, k dohodě. Vyhledávání a nahlašování příslušných videí je ze zákona v kompetenci poškozeného, což tyto firmy stojí moře času a peněz.

Převálcuje Facebook svou novou platformou YouTube?

Facebook se na druhou stranu zase snaží co nejrychleji dosáhnout dohody, aby nemusel stále rozčilovat své uživatele odstraňováním příspěvků s právně chráněným obsahem, ale ani své hudební partnery poskytováním prostoru pro nelegální obsah, a nakonec ani poskytovatele reklam rizikem případných právních důsledků.

Odhodlání a úsilí, s jakým se sociální síť snaží vyřešit problém autorských práv, přitom ukazuje, že má ambice sesadit YouTube z trůnu na trhu platforem pro reklamou podporované streamování na internetu. Mark Zuckerberg také v nedávné době několikrát zopakoval, že se sdílení videí v následujících letech stane pro Facebook klíčovou oblastí, do které bude masívně investovat a která překoná sdílení jak textů, tak i fotografií.

Facebook hlásí vyšší zisky. Měsíční počet uživatelů na rekordu

RSS

Vystudovala obor Mezinárodní politika a diplomacie na Vysoké škole ekonomické v Praze. Absolvovala mezinárodní interdisciplinární studijní program Comparative East-West-Studies se zaměřením na politologii na Universitě Regensburg. V průběhu studia absolvovala mj. stáž v Německém Spolkovém sněmu. Pracovala jako zpravodaj ekonomické redakce ČTK, působila jako content manager ve společnosti Patria Online, kde vedla zpravodajský tým, a pracovala také jako mluvčí předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.



Přejít na diskusi

Top zprávy



Kurzy k článku
Facebook-A

;

Google-A

;


Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.