Snap v mínusu. Proč mu investoři nevěří?

Po velkolepém IPO akcií Snap, díky kterému se hodnota firmy vyšplhala nad očekávání trhu, se titul tento týden silně propadá. Hlavními důvody jsou bariéry růstu networkingové firmy. Proč je výhled nováčka na Wall Street tak skeptický?

První z komplikací firmy Evana Spiegela je možné vyřazení titulu SNAP z hlavních amerických burzovních indexů. Důvodem jsou emisní podmínky akcií, které nedávají majitelům žádný prostor se vyjadřovat k vývoji a strategii firmy. Proto také skupina velkých investorů lobuje za to, aby indexy S&P 500 a MSCI USA Snap vyřadily, uvedla včera agentura Reuters.

Ač se to může zdát jako marginální problém, tak zařazení do indexu S&P 500 obvykle generuje velkou kredibilitu a následný zájem investorů. Poté, co byl Facebook v roce 2013 včleněn do sledovaného benchmarku, vzrostla cena jeho akcie v příštích dvou měsících o 36 procent. Pokud bude Snapu tato možnost upřena, investoři ztratí část potenciálu na budoucí růst.

Snap chce růst díky reklamě

Druhým problémem jsou komplikace v možnostech další expanze firmy. Sociální sít Snapchat totiž cílí především na mladé uživatele a ani nepředpokládá výraznější nárůst popularity mezi dospělými.

Pozitivnímu smýšlení nepřidávají ani problémy s androidovou aplikací Snapchat. Na této platformě má sociální sít největší prostor k růstu, takže je v nejlepším zájmu vedení, aby byla „apka“ se systémem Android mnohem lépe optimalizovaná.

Jak nacenit to, co je cool? Největší tech IPO od 2012 překvapí

Pravdou je, že možnost růstu zisku nevidí firma Evana Spiegela ve větším počtu uživatelů, ale zejména v ziscích z reklamy na jednoho uživatele. Nechce tedy soupeřit o podíl na trhu například s Facebookem, ale raději chce uzmout část peněz, která ještě v současnosti proudí do televizní reklamy. Firma věří, že ačkoliv je tento způsob pomalý, stále jde o nejlepší příležitost, až se přechod reklamy do jiných platforem ještě zrychlí.

„Máme nejlepší reklamu na trhu“

Nejsilnějším argumentem, kterému pravděpodobně mnozí investoři důvěřují, je kvalita reklam. Podle slov samotného vedení jsou totiž reklamy na Snapchatu „kreativní, zábavné a poutavé“, přičemž hlavní předlohou pro ně byly ty televizní.

„Chtěli jsme vytvořit formát, který do mobilní aplikace přenáší zábavnost a kreativitu televizních reklam,“ uvedl Snap ve své zprávě před IPO. Svoji verzi však přizpůsobil přímo uživatelům Snapchatu. Unikátním prvkem je například koupení inzerovaného produktu kliknutím na reklamu, a to za stálého setrvání v aplikaci.

Chcete zbohatnout na IPO Snapu? Zapomeňte

Podle serveru eMarketer se ve Spojených státech pohybuje konstantně 70 miliard dolarů jen v televizních reklamách. Proto Snap sází na přechod financí z televizí do mobilní platformy. Inzerující společnosti však zatím nováčkovi na burze ruce netrhají, ovšem na potenciálu tohoto segmentu se shodují.

Otázkou tak je, kdy televizní inzerenti konečně uvěří, že je ten správný čas říct televizní reklamě sbohem.

Newsletter