Přikrášlené emise – stalo se vůbec něco?

Vzduchem už pomalu doznívá aféra Dieselgate a možná by stálo za to se na celou záležitosti podívat z trochu jiného úhlu pohledu.

Akcie Volkswagenu ztratily více než třetinu hodnoty – není divu. Nicméně už v průběhu minulého týdne se začaly zotavovat. Pravděpodobně především z důvodu plošného růstu akcií po odložení zvýšení úrokových sazeb na neurčito americkou centrální bankou Fed. Nebo se aféra ohledně podvodu s emisemi přehnala tak rychle, jak přišla? Poptávka přece neklesne jen proto, že automobilky podvádějí s čísly emisí. Trh s automobily není tolik elastický (z pohledu možností, jak automobily nahradit), aby si lidé mohli říci, že automobilům (s motory na fosilní paliva) přestávají věřit, protože kdo ví, co ještě výrobci ve specifikacích šidí. Tesla je stále moc drahá, Apple/jiný plnohodnotný konkurent, který by mohl srazit cenu níž, na trh s automobily dosud nevstoupil a dobrý pocit ze zdravé jízdy na kole v dnešní hektické době po chvíli přejde. Navíc je tu riziko, že s nástupem elektromobilů s autopilotem přijdeme o další radost ze života. Ve Velké Británii už se třeba beztrestně nemůžete chlubit hlasitým vytáčením motoru. Mám tedy na mysli, i když je to naivní, že z dlouhodobého hlediska můžou okolnosti zastínit i jisté faux pas. Větší pravděpodobnost je spíše jinde.

Upřímně, ztrátu důvěry firma rozhodně utrpěla, ale kdo z pohledu uživatelů automobilů hledí na tato čísla? Navíc když se překvapivě zjistilo, že podvody páchají i další automobilky, je načase hledat problém jinde. Kde? Na straně regulátorů: otázkou tedy je, jestli nejsou regulace natolik přísné, že jejich striktní dodržování zvyšuje náklady, respektive ceny. Podle mně ano; tyto nástroje spíše nutí firmy hledat uličky, jak regulace obcházet, ať už je to vypínání motorů na 5 vteřin, než na semaforu naskočí zelená, nebo jiné.

Je tu ještě jeden argument podložený statistikou, který by mohl podpořit hypotézu, že „se vlastně nic neděje“. Silný růst ekonomik po dlouhé době, kdy byly vlády dokonce nuceny zavést tzv. šrotovné, zapříčinil nárůst prodeje aut o více než pětinu. To je solidní výsledek, ale do značné míry znamená to, že se lidé pouze nerozhodli znovu odložit investici do vozu, pořídili nový a příští období budeme na stejné úrovni. Navíc, ekonomickému růstu už za chvíli bude zvonit hrana. Takže argument to je, ale ne validní.

Abych to shrnul: nač vůbec EU dělá takové regulace, když potom přešlapy zamete pod koberec? Německu se odpustí ledacos, navíc když se jedná o klíčové odvětví (vlastně celou ekonomiku v Evropě), které by nikdo z Evropy přivést k bankrotu nechtěl, jelikož na něm leží osudy okolních zemí. Koneckonců, s nadsázkou lze říci, že CEO Volkswagenu má podobnou moc nad naší ekonomikou jakou náš ministr financí. 

Do uzavření případu už tedy zbývá jen určení výše pokuty z USA. Spotřebitelé asi rychle zapomenou a finanční trhy teď pravděpodobně zajímají jiné záležitosti… 

Volkswagen: Černá labuť německé ekonomiky i Evropy

Newsletter