Boom sdílené ekonomiky v grafech: Kam všude sahá?


17:25 • 11. srpna 2017

Tagy: Sdílená ekonomika, spotřebitelé, šedá ekonomika

Sdílená ekonomika je zastřešujícím pojmem pro koncepty popisující řadu tržních aktivit, které se uskutečňují pomocí on-line platforem. Tento směnný model umožňující maximální využití věcí prostřednictvím sdílení, výměny, půjčování či pronájmu si v posledních letech získává srdce stále více spotřebitelů, ale i podnikatelů.

Do jakých obrovských rozměrů už „spoluspotřebitelství“ narostlo v globálním měřítku, rozebírá zpráva Bank of America na celých 200 stranách. Výběr toho nejzajímavějšího z ní vytvořil server Zero Hedge. Co byste tedy o sdílené ekonomice napříč světem měli vědět?

Fenomén sdílené ekonomiky se rozšířil v řadě oblastí lidské činnosti; v dopravě, stravování, cestování, trávení volného času, v médiích, na pracovním trhu, ale také ve finančnictví či maloobchodním prodeji.

Z téměř 7,5 miliardové populace má přístup k internetu skoro 3,8 miliardy lidí. Sociální média aktivně využívá téměř 2,8 miliardy, z toho přes 2,5 miliardy se k nim připojuje prostřednictvím smartphonu.

Sociální média v grafech: O kolik času už vás připravila?

Celých 72 % Američanů využívá nějaký typ sdílené ekonomiky. Nejpopulárnější je prodej zboží z druhé ruky (využívá 54 % Američanů), dále jsou v kurzu služby umožňující doručení v určitý den, překupování vstupenek, nakupování domácích výrobků či služby spolujízdy.

Nejvíce jsou Američané ochotní sdílet elektroniku, dále různé služby, ale i nářadí, oblečení, kola, sportovní náčiní, domácí spotřebiče či auta.

Následující graf ukazuje dynamickou expanzi spotřebitelského zájmu o sdílenou ekonomiku (modrá linie), která započala v letech 2012 až 2013. Stejně tak roste i zájem o tzv. gig ekonomiku (žlutá linie) ukazující na alternativní trh práce charakteristický krátkodobými úvazky či poskytováním služeb tzv. na volné noze prostřednictvím on-line nebo mobilních zprostředkovatelů. Gig ekonomika se však začala rozšiřovat až zhruba v roce 2015.

Sdílená ekonomika si asi vyžádá novou definici podnikání

Rostoucí zájem o sdílenou či gig ekonomiku dokládá také vzrůstající tendence hledání jednotlivých on-line platforem na internetu. 

S fenoménem sdílené ekonomiky bezpochyby souvisí trend tzv. dematerializace spotřeby. Lidé nakupují stále více služeb a stále méně materiálního zboží, přičemž tato nerovnováha se stále prohlubuje. Američané začali více služeb než zboží spotřebovávat již v 70. letech.

Sdílená ekonomika nebo vlastní startup. Příležitost pro každého?

Následující graf ukazuje rozšíření sdílené ekonomiky na evropském kontinentu. Nejvíce ji využívají Francouzi (36 %), dále Irové (35 %), Litevci a Chorvati (24 %). Naopak v České republice se tento fenomén příliš neuchytil, využívá jej pouze 7 % lidí. Hůře už je na tom jen Malta a Kypr.

Následující graf dokládá poměrně překvapivé zjištění: čím nižší je skóre země v indexu ekonomické svobody, tím ochotnější jsou lidé sdílet s ostatními. Dva kulturní extrémy – USA a Čína – jsou toho výmluvným důkazem.

Česko a sdílená ekonomika: Zaměřeno na trh práce

RSS

Je studentkou Národohospodářské fakulty VŠE v Praze a spolupracovnicí Roklen24. Má ráda knihy, němčinu a filozofii Friedricha Nietzscheho. Zajímá se o behaviorální ekonomii.



Přejít na diskusi

Top zprávy




Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.