Tesla: Ojetá dražší než nová?


07:24 • 11. dubna 2017

Tagy: Tesla Motors, Tesla, Musk, Automobilky

Tesla, nově největší americká automobilka, má v létě zahájit masovou výrobu Modelu 3. Velká jsou přitom nejen očekávání, ale koneckonců i cena. A kdo doufá, že si „trojku“ za pár let pořídí za hubičku z druhé ruky, bude mít asi smůlu. I když, kdo ví. Vaše Tesla si na sebe možná bude umět vydělat sama.

O Model 3 je obrovský zájem. Podle serveru Financen.net má Elon Musk na tento vůz už 400 tisíc rezervací. Model 3 má být sice s odstupem nejlevnějším vozem této značky, i tak si jej však nemůže dovolit každý: má stát 35 tisíc dolarů, tedy přibližně 880 tisíc korun. Kdo však spekuluje na to, že bude vůz brzy k mání se slevou jako ojetý, ten si podle analytiků bude muset hodně dlouho počkat. Ani z druhé ruky prý totiž nebude o mnoho levnější. Ba naopak – možná si za něj dokonce ještě připlatíte.

Nižší opotřebení než běžná auta

Pokles ceny automobilů na elektrický pohon je obecně výrazně menší, než jak jsme zvyklí u běžných vozů se spalovacím motorem. Běžný nový vůz ztratí po prvním roce a najetými 15 tisíci kilometry již 25 procent ze své hodnoty. Po prvních třech letech provozu může v závislosti na najetých kilometrech klesnout jeho cena až o polovinu. Německá společnost Deutsche Automobil Treuhand, zabývající se sbíráním a analýzou dat pro automobilový sektor, uvádí, že hodnota vozů se spalovacím motorem, které dnes opustí výrobní linku, bude za tři roky mezi 39 a 56 procenty.

Automobily na elektřinu mají vzhledem k absenci převodovky na rozdíl od vozů se spalovacím motorem méně dílů náchylných na opotřebení, které je příčinou drastického poklesu hodnoty běžného vozu. Podle společnosti EurotaxSchwacke tak hodnota vozu na elektrický pohon klesne za první tři roky užívání na zhruba 68 %.

Čím déle, tím lepší

Model 3 od Tesly má navíc něco, co žádné jiné auto nemá. Autopilota. Systém autopilota prý sbírá data, která vozu za krátko umožní, že bude schopen jezdit zcela autonomně. A díky updatům se bude jeho software neustále zlepšovat. „Tesla používá vybavení tak, že bude za pět let schopnější, než člověk,“ řekl analytik Adam Jonas z Morgan Stanley pro server Finanzen.net. A to činí hodnotu použitého Modelu 3 ne nižší, ale naopak vyšší, než je hodnota nového vozu. Technický pokrok musí být zohledněn v cenách, vysvětluje Jonas.

Je tedy možné, že budou použité vozy dražší, než nové? Menší pokles cen v důsledku menšího opotřebení elektrického automobilu, spolu s budoucností funkce autopilota činí Model 3 podle analytiků průkopníka, co se trvalosti automobilů týče. Tesla se tak podle Jonase díky tomu nemusí bát trhu s ojetými vozy. „Firma proto může svoje ceny stanovovat úplně jinak než jiní,“ neboť Model 3 používáním na hodnotě téměř neztratí.

Shortař vrací Muskovi úder: Akcie Tesly mají „nulovou“ hodnotu

Auto, které si na sebe vydělá?

Do budoucna firma podle analytika bude moci své vozy šikovně integrovat do úplně nového způsobu života. Vozy, které se prodávají dnes, prý mají firmě umožnit, „aby se stala něčím větším.“ Totiž přepravní společností. Proto prý představuje vývoj autopilota první milník ve vizi Elona Muska o budoucnosti dopravy: v té se mají lidé přepravovat množstvím autonomně se pohybujících vozů Tesly. Auta, která letos sjedou z výrobní linky, by tak mohla být součástí velkého carsharingového projektu.

Tím by mohl být tzv. Tesla Network. Detaily plánované služby Tesla Network zatím nejsou známy, podle náznaků Elona Muska by mělo jít o sdílení vozů, které má jejich majitelům pomoci získat dodatečné finance, ať už na splacení dluhu, za který si auto pořídili, případně na jeho údržbu či další potřeby. Podle dřívějších Muskových vyjádření by tak tato služba měla pomoci celkově snížit náklady vlastnictví Tesly do té míry, že si ji nakonec bude moci dovolit každý (více v článku Tesla? Ano, ale ne pro Uber. Musk porušuje vlastnická práva).

RSS

Vystudovala obor Mezinárodní politika a diplomacie na Vysoké škole ekonomické v Praze. Absolvovala mezinárodní interdisciplinární studijní program Comparative East-West-Studies se zaměřením na politologii na Universitě Regensburg. V průběhu studia absolvovala mj. stáž v Německém Spolkovém sněmu. Pracovala jako zpravodaj ekonomické redakce ČTK, působila jako content manager ve společnosti Patria Online, kde vedla zpravodajský tým, a pracovala také jako mluvčí předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.



Přejít na diskusi

Top zprávy



Kurzy k článku

;


Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.