Sázka na solární energii: Jiní pohořeli, Musk už má opět vyprodáno

Na konci října loňského roku Elon Musk představil nové solární střešní tašky. Už tenkrát to vypadalo jako logický tah, pomocí solárních tašek a domácích baterií Powerwall si můžete ukládat sluneční energii, kterou si pak můžete nabít svůj elektrický vůz. Energie a přeprava – u Tesly máte vše doslova pod jednou střechou.

Ani ne rok poté je první solární střecha na světě. Společnost to oznámila již na začátku srpna. A i když je taková střecha výrazně dražší než ta obvyklá se solárními panely, zdá se, že Musk dokázal něco, na čem si jiné firmy vylámaly zuby.

Další kousek od Tesly je tu. Musk odhalil solární střechu

Tesla nebyla první

Solární tašky totiž nebyly žádný výhradní fenomén Tesly. Do této technologie se pustily již jiné firmy před ní. Podle amerického časopisu Forbes kompletní solární střechu vyrobila již zhruba před rokem druhá největší americká solární firma SunPower. Ta však nakonec výrobu produktu zastavila, protože byl příliš drahý a nebyl dostatečně efektivní. Podobné důvody přiměly i společnost Dow Chemical k tomu, že v červenci 2016 zastavila prodej vlastních solárních tašek.

Nejen Elon Musk. Na budoucnost energie z baterií sází i Češi

Poté, co tedy dva velké americké koncerny výrobu svých produktů vzdaly, Tesla s výrobou teprve začíná – a zdá se, že úspěšně. Firma již totiž sdělila, že solární tašky jsou až do roku 2018 beznadějně vyprodané. A i když první výrobní série nebyla údajně bůhvíjak vysoká, je to pro Muska zcela jistě značný úspěch. Pomoci mu přitom mohla již vybudovaná základna movitých zákazníků Tesly, kteří zůstávají firmě věrni i při nákupu střešních tašek.

Proč Tesla?

Proč však funguje u Tesly něco, na čem jiné firmy ztroskotaly? Podle serveru Business Insider jde především o jméno a lesk firmy, který přitahuje pozornost k produktu, který by byl jinak spíše na okraji zájmu.

Významnou roli přitom podle serveru hraje i převzetí SolarCity, díky níž Tesla získala přístup k obrovské kapacitě vysoce efektivních solárních článků. Podle magazínu Forbes je továrna, provozovaná společně s firmou Panasonic v Buffalu ve státě New York, největším výrobcem fotovoltaických modulů na severoamerickém kontinentě. Díky takové masové výrobě v kombinaci s dalším rozvojem efektivity tašek by do budoucna mohly jejich ceny klesat.

Kromě toho Tesla při prodeji vsadila na zcela nový systém. Podle článku výrazně snížila jinak vysoké náklady na získávání zákazníků. A to zejména díky tomu, že prodává solární tašky i ve svých autosalonech, které jsou v USA postavené blízko míst, kde nakupují především majetnější zákazníci. Na to byl sice navýšen personál v autosalonech, na druhou stranu ale omezen klasický podomní prodej SolarCity.

A vypadá to, že Tesle tato strategie vychází. Muskovi by se tak mohlo nakonec skutečně podařit něco, na čem jiné firmy před ním již pohořely – vytáhnout na světlo již vícekrát ztroskotaný produkt. A to zjevně na dlouho, solární tašky od Tesly mají prý totiž doživotní záruku.

Newsletter