Japonská centrální banka ukončila režim záporných sazeb a cílení výnosové křivky. Kurz jenu oslabil k 150,00 USDJPY. Dolar se obchoduje v zisku pod 1,0870 za euro. Koruna oslabila nad 25,20 za euro.

Jaké by měly být banky budoucnosti?

Zatímco se banky zaměřují na dodatečné bezpečnostní opatření, FinTechy experimentují se způsoby, jak najít zlatou střední cestu mezi pohodlím a bezpečím. Jak se to promítne do budoucnosti bankovního sektoru?

S rapidně narůstající digitalizací se lidé snaží hledat služby, které jsou snadné podobně jako třeba online nákupy. Hranice mezi jednoduchostí a náročností neustále mizí a hodnota není již jen o kompletaci služeb. Spokojenost zákazníka se službami je neustále důležitá a digitalizace se stala středobodem zájmu. Cokoliv, co se postaví do cesty okamžitému potěšení, je v dnešním světě překážkou. Jak řekla Monica Eaton-Cordone, CIO a zakladatelka Global Risk Technologies: „Pokud v této době musíte při placení vytáhnout kreditní kartu, nejspíš se vám to zdá už příliš pracné.“

Poskytovatelé služeb čelí výzvám, neboť zákazníci dnes očekávají příjemné uživatelské služby, naopak ale nechtějí riskovat svou bezpečnost. Někteří uživatelé věří, že zabezpečení versus potěšení je chybný výběr. Požadují novější, přirozenější a pohodlnější metody autentizace pro ochranu online transakcí. Ve výzkumu, který provedl jeden poskytovatel přístrojů pro zákaznickou autentizaci a prevenci podvodů založených na umělé inteligenci, se zjistilo, že 85 % respondentů považovalo hesla za zastaralý způsob zajištění online zabezpečení. Výzkum dále odhalil, že jsou zákazníci bank otrávení touto prastarou praktikou hesel pro autentizaci a jsou raději pro moderní alternativy, jako je rozpoznání obličeje, hlasu nebo identifikace otiskem prstů.

Zatímco se banky soustřeďují na dodatečné zabezpečovací opatření, FinTech společnosti experimentují se způsoby, jak najít zlatou střední cestu mezi pohodlím a bezpečností. Podle zprávy vydané NTT Data popsalo 22 % zákazníků FinTech firem jejich služby jako takové, jak by měly vypadat služby jejich bank. Bezproblémové zkušenosti s FinTechy, které nabízí zabezpečené transakce, jsou odměněny dramatickým nárůstem zájmu zákazníků. Vezměme si například indickou platební banku Paytm, která má nyní 150 milionů uživatelů. Pro registraci u Paytm je potřeba pouze zadat mobilní číslo a firma sama poskytne dodatečné služby. Paytm se také vyhýbá přístupu „jedna velikost padnoucí každému“ a stejně jako mnohé další FinTechy ukazuje, že lidé mají možnost si vytvořit zajímavější služby týkající se zabezpečení tím, že každému umožní zvolit si vyhovující metodu zabezpečení.

Banky ale musí jít ještě dál a poskytovat bezproblémový způsob přístupu a správu financí. Nástup nových technologií, jako je umělá inteligence (AI), cloud, otevřené API, big data, automatizace a další, nabídl pro banky nové možnosti inovací a právě mnohé z nich , především jde o progresivní bankovní domy, již experimentují s těmito novějšími metodami autentizace. Například ICICI Bank v Indii již zavedla systém rozpoznání hlasu namísto biometrické autentizace. Další zavedení bezpečné a pohodlné autentizace můžeme vidět u Unified Payments Interface (UPI) od National Payments Corporation of India (NPCI). Tato platforma využívá unikátní ID podobající se emailové ID, kterou obdrží poskytovatel na základě zákazníkova přání, aby se usnadnily transakce mezi různými bankami. Zejména s UPI má zákazník možnost zvolit si rozhraní, které mu nejvíce vyhovuje, a umožní mu správu svých finančních transakcí na jednom místě.

Stále také narůstají globální náklady na počítačovou kriminalitu. V tomto případě se očekává, že do roku 2021 vzrostou na 6,1 bilionu dolarů ročně. Pro manuální a statické bezpečnostní opatření je nemožné čelit technikám sofistikovaných hackerů. Budoucnost patří inteligentním přístrojům, které navýší lidskou schopnost detekovat počítačovou kriminalitu. Bezfrikční uživatelské služby budou v nadcházejících letech řízené sebevzdělávacími systémy, které poskytnou personalizované, přizpůsobivé zabezpečovací opatření pro zákazníky skrze inteligentní přístroje. Tyto systémy budou vytvořeny na základě analytiky. Například, systémy budou moci modifikovat bezpečnostní opatření založené na odchylkách od typického chování zákazníka. Modely, které předpovídají uživatelovo chování, se stanou stěžejními pro bezfrikční bankovnictví. Banky se budou snažit od sebe odlišit na základě toho, že poskytnou více a více snadnějších uživatelských funkcí, ale zároveň se stanou jejich bezpečnostní opaření komplexnější než kdy dříve.

Dle Gartner report si bude 89 % společností konkurovat službami pro zákazníky, což je zcela evidentní z chování zákazníků v bankovnictví. Banky budou muset rychleji inovovat, aby byly konkurenceschopné a udržely se tak v dnešní době pokroku na výši. Progresivní banky již do svého chodu nové technologie začleňují, aby poskytly nejlepší možné služby bez toho, aniž by musely dělat kompromisy ohledně bezpečí. A můžeme se jen dohadovat, jaké další kroky budou banky podnikat k tomu, aby se udržely v této bitvě za zabezpečenými službami, které jsou současně pro zákazníka velmi přívětivé.

Newsletter