Postaví Elon Musk další Gigafactory v Německu či v ČR?

Kde postaví Elon Musk další Gigafactory? Podle serveru The Motley Fool by jedna jeho obří továrna mohla stát v Německu, anebo také v České republice.

Elon Musk pracuje v současné době na stavbě továrny nazvané Gigafactory, která by měla být svou plochou největší budovou na světě. Budou se v ní vyrábět lithium-iontové akumulátory pro automobily Tesla. Gigafactory 1 se buduje v průmyslové zóně v americkém státě Nevada. Další obří továrna, nazvaná Gigafactory 2, stojí ve městě Buffalo ve státě New York a má letos začít vyrábět solární panely.

Tesla (opět) ve ztrátě. Jak (ne)může pročistit rozvahu od dluhů?

Brzy by měly vyrůst podobné obří továrny i jinde na světě. Letos by měl Musk zveřejnit lokality pro stavbu Gigafactory 3 a 4 a možná také 5. Jedna z nich bude pravděpodobně stát v Asii. „I když by se v tomto případě teoreticky nabízela Jižní Korea, Japonsko a možná také Thajsko, padne volba s velkou jistotou na Čínu,“ píše server. Kromě obrovského trhu, který Čína pro vozy na elektrický pohon nabízí, hovoří v její prospěch i to, že čínská internetová společnost Tencent je významným akcionářem Tesly.

Insider info: Vstoupí SpaceX na burzu? Budou mít výhodu akcionáři Tesly?

Další Gigafactory by mohla stát v Evropě, spekuluje server s tím, že se zde teoreticky nabízí mnoho zajímavých lokalit. Většina velkých evropských zemí má však řadu nevýhod. Francie nabízí sice velký odborný potenciál, ale Muskovi by se nemusely líbit její mocné odbory a 35hodinový pracovní týden. U Velké Británie je zase kvůli brexitu otázka přístupu k velkému trhu na kontinentu. Itálie zase nenabízí zrovna příznivé ekonomické klima, a proto je podle serveru spíše nepravděpodobné, že by se zde Tesla pouštěla do tak důležité investice. Z větších ekonomik tak podle něj vychází jako nejvhodnější místo Německo.

Německo je významným producentem automobilů a existují dobré důvody, proč by Tesla měla své elektrické vozy vyrábět právě zde, píše server s poukazem na dobrou infrastrukturu, výbornou síť dodavatelů, vyškolené odborníky a to, že i přes vysokou zaměstnanost by se zde mohlo najít dostatek motivovaných pracovních sil, které by se na revoluci v automobilové dopravě rády podílely. Nehledě na to, že Tesla v Německu již působí, a to prostřednictvím své nedávné akvizice – společnosti Grohmann, experta na automatizaci, kterou přeměnila na Tesla Grohmann Automation.

Deutsche Bank: Tesla se do 2030 bude prodávat jako BMW a Mercedes

To nicméně nemusí znamenat, že má Německo Gigafactory jistou. Zvláště vzhledem k ne zrovna dobrým zkušenostem, které Musk v poslední době získal s německými odbory. Přesto se server domnívá, že mezi velkými etablovanými průmyslovými zeměmi je v Evropě nejlogičtější volbou právě Německo.

Na druhou stranu však není jisté, zda Musk nebude chtít jít jinou cestou a nezvolí si pro svůj vstup do Evropy jako základnu některou z menších zemí. Server upozorňuje, že by pro něj mohl být „atraktivní i někdo z druhé řady, jako například Nizozemsko, kam Tesla již nechává přemístit konečnou montáž řady vozů, nebo Španělsko a Česko, které mohou nabídnout levnější odbornou pracovní sílu.“

Továrna Tesly v ČR? Evropská Gigafactory severně od Prahy

Z vesmíru do středu Země: Elon Musk plánuje 3D síť tunelů

Newsletter