Pozor, vysoce nakažlivé!

Pokud se dá imitace chápat jako forma obdivu, Elon Musk by se měl červenat až za ušima. Proč? Kromě toho, že známému výrobci elektromobilů šlapou na nohy velkém automobilky, musí se nově potýkat i s konkurencí ze strany startupů. Zájem o alternativní formu vozů totiž vyvolal boom, který si nenechal uniknout kdejaký venture capital investor.

V rámci humbuku kolem elektromobilů tak byly investovány stovky milionů dolarů. Každý cent byl vynaložen s vidinou toho, že poslouží ke vzniku silného konkurenta, který by nejen znepříjemnil život Tesle, ale zároveň na tom také dokázal vydělat. V rámci toho připravil server Tracxn společně s Visual Capitalist výčet tří nejnadějnějších firem, jejichž potenciál by Elona Muska mohl opravdu potrápit.

Faraday Future

Faraday Future je společnost, která z celého seznamu vzbuzuje nejvíce nadějí. Financování této firmy si vzal na triko čínský internetový miliardář Jia Yueting, ovšem kdo je jejím oficiálním CEO se neví. I přesto se však „FF“ stačila pochlubit tím, že její technologie bude pro Teslu představovat obrovskou výzvou.

Kapacitu na to firma má. Výhodu ji totiž poskytuje Nick Samspon, inženýr, kterého Faraday Future „přetáhla“ z týmu Elona Muska. Podle jeho slov je cílem společnosti „způsobit ve světě automobilového průmyslu takovou revoluci, jako kdysi způsobil iPhone v oblasti mobilních telefonů.“ K tomu jim má dopomoci technologie VPA (Variable Platform Architecture), která je sice obdobná, jako používá Tesla (tedy motor na jedné či obou nápravách s bateriemi umístěnými na podlaze), ovšem navíc umožňuje ještě vyšší stupeň úprav, o čemž svědčí už samo slovo „variabilní“.

První vůz z dílny Faraday Future by měl silnice brázdit již v roce 2017.

NextEV

Další společností je NextEV, která je rovněž napojená na čínské kořeny. Její pokladnu nedávno potěšila investice o velikosti 500 milionů dolarů, na níž se podílela velká jména jako Sequoia Capital, Tencent či Joy Capital.

Její zakladatel William Li pracuje na bázi podobné vize jako Farada Future. Jeho cílem je transformovat sektor elektromobilů na mnohem více než je dopravu. K tomu mu má pomoci Martin Leach, který předtím působil jako prezident evropské pobočky společnosti Ford a rovněž i jako CEO v podniku Maserati.

Atieva

Výčet uzavírá firma Atieva. v jejímž čele stojí Bernard Tse, bývalý člen rady ředitelů Tesly. Původně se měla společnost zaměřovat pouze na software pro akupacky elektromobilů, v nedávné době se však vrhla do výroby vlastních vozů. Její vizí je „nová definice auta, která si vyžaduje zcela nový model, a to už od základů.“

Nejistá budoucnost

Pravdou je, že budoucnost firem usilujících o výsadní postavení ve světě elektromobilů, je značně nejistá. Příkladem budiž společnost Fisker Automotive, která v roce 2013 vyhlásila bankrot poté, co přišla o 1,4 miliardy dolarů. Její ztráta tehdy dosáhla 35 tisíc dolarů z jedno auto.

Výčet dalších firem pak zobrazuje následující infografika.

Courtesy of: Visual Capitalist

Newsletter