Tržby za nepotravinářské zboží nakoply maloobchod v ČR

AKTUALIZOVÁNO – Tuzemské maloobchodní tržby rostly v březnu meziročně o 10,1 procenta, což bylo nad očekáváním 7,2 procenta. Oznámil to dnes Český statistický úřad, který upozornil na vysoký růst tržeb za nepotravinářské zboží.

Podle ekonoma Roklen Michala Šoltése potvrzuje silný růst domácího maloobchodu dobrou kondici české ekonomiky a optimismus domácností. Robustní růst tržeb v maloobchodním prodeji oděvů, textilií a výrobků pro domácnost vypovídá o orientaci českých domácností na zbytné statky a naznačuje dobrou kupní sílu obyvatelstva, dodal.

„Přetrvává také vysoká důvěra spotřebitelů v českou ekonomiku a tedy i chuť spotřebitelů dál utrácet. Domácnosti nakupují především zboží dlouhodobější spotřeby,“ uvedli analytici Raiffeisenbank. 

Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o sedm procent, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 11,5 %, za pohonné hmoty o 1,9 % a za potraviny o 1,0 %. Při vyšším počtu pracovních dní letos (+2) byl meziroční vývoj očištěných a neočištěných tržeb ovlivněn také tím, že v loňském roce se nákupy na Velikonoce realizovaly v březnu, letos až v dubnu. Pohyblivé velikonoční svátky ovlivňují vývoj tržeb zejména v sortimentu potravinářského zboží.

Meziročně se maloobchodní tržby bez očištění zvýšily o 7,8 %, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 15,2 %, za pohonné hmoty o 4,6 %, zatímco za potraviny klesly o 0,4 %.

Šoltés upozornil na to, že porovnání růstu českého maloobchodu a maloobchodu zemí eurozóny potvrzuje, že v rámci hospodářského cyklu je česká ekonomika před svými sousedy a obchodními partnery. „Nejen že ČNB již opustila svoji nekonvenční měnovou politiku, zatímco co ECB stále vyčkává, ale i spotřeba domácností měřena růstem maloobchodu je v České republice řádově o pět procentních bodů vyšší. V březnu rostl maloobchod v zemích eurozóny o 2,3 procenta meziročně, a zaostává tak za tempem růstu české ekonomiky,“ uvedl Šoltés.

Podle Viktora Zeisela z Komerční banky prodeje nepotravinářského zboží ukazují na velmi dobré podmínky domácích spotřebitelů, kteří se nebojí utrácet za zbytné statky. To je vidět například na nárůstu tržeb v oblasti kultury, sportu a rekreace (14,6 % y/y). Tato silná domácí poptávka se bude projevovat v akceleraci jádrové inflace. „Ta (podle našeho výpočtu) v březnu dosáhla 2,3 %, ale ještě letos by se měla podle našeho odhadu dostat až na 2,6 %. To podle nás přinutí ČNB zpřísňovat měnové podmínky a tak zvýšit sazby ještě v letošním roce,“ míní Zeisel.

Nejvyšší dynamiku růstu si dlouhodobě udržuje internetový a zásilkový prodej, v samotném březnu zde tržby vzrostly o 25,8 %. Vyšší zájem zákazníků zaznamenaly také specializované prodejny nepotravinářského zboží. Tržby rostly v prodejnách s oděvy a obuví (o 19,1 %), s výrobky pro domácnost (o 17,9 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (o 16,2 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 14,6 %) a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 9,2 %). Prodej ve specializovaných prodejnách potravin se zvýšil o 5,4 %, naopak v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se snížil o 0,9 %.

Newsletter