Češi a moderní bankovnictví: Otisky prstů i skeny rohovky

Bankovnictví bude v budoucnosti ovlivněno nejmodernějšími technologiemi, myslí si 52 % Čechů. Dokáží si představit, že otisk prstů či sken oční rohovky bude běžným způsobem identifikace klienta. Mladí (18-29 let) by rádi rozšířili nabídku bank i o další služby. Průzkum agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci také potvrdil konzervativnost českých klientů, která roste s věkem. Tři čtvrtiny (74 %) respondentů by raději založili účet na pobočce, čtvrtina (24 %) neočekává v budoucnosti žádnou převratnou novinku v bankovnictví a 47 % zastává názor, že se fyzických peněz nikdy nezbavíme.

K nejmodernějším technologiím se více přiklání nejmladší generace, ale i v celkovém průměru počítá 52 % Čechů do budoucna s využitím otisků prstů či skenu oční rohovky jako běžným způsobem identifikace. A jakým dalším směrem by se mělo bankovnictví ještě vydat? „S tím, že by banka budoucnosti měla nabízet i jiné než finanční služby, souhlasila v průzkumu třetina (33 %) respondentů, mezi nimi opět většina mladých. Naopak to, aby se banky i v budoucnu držely svého řemesla, tedy nabízely striktně služby spojené se správou financí, jako je vedení účtů a úvěry, volilo 17 % lidí. Tento názor převládal s rostoucím věkem respondentů,“ vysvětluje Tomáš Hládek, poradce pro platební styk a digitalizaci ČBA.

Necelá čtvrtina (24 %) Čechů by uvítala rozšíření aplikací v on-line bankovnictví i mimo něj na každodenní věci, pod čímž si můžeme představit třeba propojení těchto aplikací s vlastním kalendářem či telefonním seznamem. Opět i zde se potvrdila větší obliba nejmodernějších technologií mezi mladými, s rostoucím věkem pak tato představa klesá.

Hotovost, nebo platba kartou? Kdo v Česku vítězí?

A vize Čechů jdou ještě dál, i když jejich příznivci jsou zatím v menšině. „Že přestanou existovat bankovní pobočky, si myslí 11 % respondentů, že by banky mohly firmám zajišťovat komplexní servis od IT, přes účetnictví až po úklid by uvítalo 9 % Čechů, a 5 % by rádo proměnilo pobočky na jakési kavárny, kde by se lidé setkávali a mohli se i občerstvit,“ upřesňuje Tomáš Hládek. To, že se nic v blízké budoucnosti nezmění, si myslí téměř čtvrtina Čechů (24 %), více ženy než muži.

Češi si nový účet raději založí na pobočce

Přestože jsou Češi a zejména mladí lidé příznivci digitalizace v bankovnictví, je překvapivé, že nový účet v bance by si tři ze čtyř (74 %) respondentů nejraději založili klasicky na pobočce banky. „Generace seniorů dává klasice ještě větší prostor, pobočku pro založení účtu by volilo 85 % dotázaných,“ komentuje výsledky průzkumu Jana Hamanová, ředitelka výzkumu v agentuře SC&C. Možnost založení účtu on-line přes webové stránky banky by pak volila pětina (20 %) dotázaných. „Zde je naopak nejčastěji zastoupena nejmladší generace, která se do internetového prostředí již narodila,“ doplňuje Jana Hamanová. Zprostředkovaně, například přes finančního poradce, by si rád založil účet každý pětadvacátý (4 %) a 1 % respondentů by volilo cestu telefonickou, tedy přes call centrum banky.

Kdy přestaneme platit penězi?

Vizionářů, kteří vidí konec fyzických peněz do 10 let, je jen 11 %. Vymizení bankovek v horizontu delším jak 10 let prorokuje 42 % respondentů. Naopak necelá polovina respondentů (47 %) nezávisle na vzdělání či věku si myslí, že konec nikdy nenastane.

Češi a úspory? Polovina neušetří nic

Newsletter