Seriál investičních nápadů: Co nového ve vytipovaných firmách?

Na světě je zhruba 65 tisíc veřejně obchodovaných firem, ovšem pouze pár z nich je lídrem sektoru. Jak je poznat? O těch největších (Apple, Daimler, Exxon, atd.) píšou noviny každý druhý den. O těch menších píši já v Seriálu investičních nápadů. Nejen to, do jejich akcií vkládám své peníze s průměrným čistým zhodnocením 13,7% p.a. za posledních devět let.

Dnes se shrnu vývoj v některých doporučovaných firmách na základě výsledků, a přidám zamyšlení k akciovému splitu, který ohlásil Core-Mark. Tradiční dovětek: Pokud nebude zmíněno jinak, považuji nastíněnou investiční tezi za nadále platnou a akcie si ponechávám. V případě, že došlo k událostem, které z mého pohledu tezi vyvrací, výslovně to uvedu. Až na výjimky nebudu hodnotit vývoj cen akcií, protože je snadno dohledatelný.

Core-Mark

CORE ohlásil akciový split v poměru 2:1 (dvojnásobný počet akcií s poloviční cenou), ke kterému dojde 28. 6. 2016. Zajímavým faktem je, že investoři mají sklon vnímat levnější akcie jako lepší příležitost pro růst. Takové chování samozřejmě ignoruje fakt, že cena akcie odráží zisk na akcii, ale lidé už jsou takoví. Hranice 20 USD se historicky ukazuje jako imaginární linie mezi „akcií v problémech“ a „levnou akcií“ (Benjamin Graham), takže se firmy snaží mít své akcie ohodnoceny lehce nad 20 USD. Růst z 20 USD na 30 USD lidé berou jako pravděpodobnější, než růst z 500 USD na 750 USD (matematický nesmysl, ale psychologický fakt). Horní hranice není přesně vypozorovaná, ale předpokládám, že bude okolo 100 USD, pak investoři vnímají akcie jako „drahé“ (Core-Mark se před štěpením obchoduje okolo 85 USD). Zvláštní ukotvení lidské mysli potvrzuje fakt, že tyto bariéry zůstaly stejné v absolutním vyjádření už od poloviny minulého století navzdory inflaci v řádu desítek procent.

SSP Group

Situace v SSP se dle mého vyvíjí správným směrem. Firma za první pololetí 2016 (fiskál začíná v říjnu) ohlásila další růst operativní marže (o 50 bps na 3,4%), což při růstu tržeb o 4,4%, přineslo zvýšení provozního zisku na 30,9 mil. GBP, tedy o 22,6% proti stejnému období loni. Byznys SSP je samozřejmě sezónní, a první pololetí se většinou na celkové ziskovosti podílí jen zhruba pětinou až čtvrtinou. Přesto má firma našlápnuto k překonání konsensu na tento i příští rok, někteří analytici (Panmure Gordon, Canaccord Genuity) to vnímají stejně a po výsledcích revidovali cílovou cenu vzhůru. Ohlášená pololetní dividenda vzrostla na 2,5 GBp (+19,6%). Podstatou teze bylo i srovnání s italským Autogrillem – dohnání jejich marží, lokální značky vs nadnárodní koncepty, přítomnost v Asii – a od zveřejnění nápadu je SSP +9%, zatímco Autogrill – 4% (v příslušných měnách).

Signet Jewelers

Přes slušná čísla v prvním kvartálu, a potvrzení výhledu na celý rok, akcie SIG oslabovaly a dostaly se zpět k únorovým minimům. Srovnatelné tržby (pro obchody otevřené déle než rok) vzrostly o 2,4% a celkové tržby o 3,2% (na 1,58 mld. USD). To je výborný výsledek oproti Tiffany, která zaznamenala propad tržeb především na vrub silnějšího dolaru (FX ztráty ze zahraničí a menší útraty turistů v USA), i oproti jiným retailerům (Nordstrom, Macy, aj.). Upravený (o integrační náklady) zisk na jednu akcii dosáhnul 1,95 USD, a rostl o 20,4% meziročně. Roční výhled dál počítá s upraveným ziskem na akcii v rozmezí 8,25 – 8,55 USD, propad ceny akcií jde zatím primárně za snížením valuačních násobků – P/E 2016 je momentálně na zhruba 12 násobku.

Trh očividně pochybuje o plánovaném růstu ziskovosti a tato pochybnost podle mého souvisí hlavně s tím, že značná část prodejů SIG (přes 60%) je financována úvěrem. Medvědí teze je postavena okolo růstu tohoto ukazatele – ze zhruba 40% celkových tržeb v roce 2010 na 61% nyní. SIG do minulého kvartálu nezveřejňoval FICO ukazatel svých dlužníků, protože úvěry financuje sám (in house – bez využití finančního zprostředkovatele). Je tedy možné argumentovat, že SIG uvolňoval kritéria bonity, aby prodával více šperků na úvěr, což by ve finále vedlo k vyšší míře nesplacených úvěrů. Někteří dokonce navrhují SIG hodnotit jako „Consumer Finance“ firmu (např. Conn’s). K obavám přispěla i nedávná zpráva, že si SIG najal Goldman Sachs pro revizi úvěrového portfolia.

Mám k tomu několik poznámek. Průměrná splatnost pohledávky SIG je 8,5 měsíce, takže „tikající bomba“ by se ukázala poměrně brzy. Protože se jedná o emociálně citlivou věc (60% nákupů jsou snubní šperky), default rate je relativně nízká. Na rozdíl od Conn’s, jimž prodej zboží slouží pouze jako spouštěč úrokových příjmů (60% zisku), SIG získává z úroků pouze 15% zisku a zbytek tvoří prodeje klenotů. Analogie s “Consumer Finance” tedy pokulhává. Dále, Zale financovala úvěry skrze firmu ADS (Citibank), a SIG to po akvizici ponechal, takže má nyní dva způsoby: in-house i skrze prostředníka. Strategická analýza od GS by měla ukázat, který z modelů je pro SIG výhodnější, a je možné, že SIG přejde s celým svým systémem k nějaké alternativě ADS, či naopak. Apriori tedy nejde o negativní signál. Validní otázka je, o kolik by se snížily prodeje SIG, pokud by nenabízel úvěrování, či by ho výrazně zpřísnil. Bohužel na tuto otázku není snadné odpovědět, ani pro management, ani pro analytiky.

UFP Technologies

Tržby UFPT v prvním kvartálu zaznamenaly anemický růst o 1,5% na 34,5 mil. USD. Podle vyjádření managementu šlo hlavně o slabost v automobilovém a leteckém průmyslu, která byla způsobena jednorázovými výpadky několika hlavních zákazníků. Naopak, nejlépe se dařilo podle očekávání zdravotnické divizi (+13%). Čistý zisk byl pod tlakem (pokles z 1,7 mil. USD na 1,1 mil.) kvůli investicím do výrobních kapacit, takže očekávání mé investiční teze se zatím nenaplnila, zatím ji ovšem neopouštím.

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Fin a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter