Proč Apple dostal na frak od čínského draka?

Americký gigant Apple ztrácí v Číně významnou část tržního podílu. Proč? To prozradil jeden z čínských miliardářů a zakladatel čínských značek Oppo a Vivo.

Duan Yongping je někdy přezdívaný jako „čínský Buffett“. Jeho největším úspěchem je založení dvou čínských značek Vivo a Oppo. Obě byly z počátku považovány za levnou kopii iPhonů, ovšem doba se změnila. Minulý rok poprvé vytěsnily Apple z nejprodávanější trojice brandů na čínském trhu. A proč? Podle miliardáře se tak stalo vinou chyb, které chytré telefony s nakousnutým jablkem obsahují.

První z nich je špatná adaptaci Applu na lokální konkurenci. Jeho značky totiž používaly strategii, kterou americká firma odmítla použít. Díky tomu jsou Vivo a Oppo levnější zařízení, a to s vlastnostmi konkurujícími těm nejlepším modelům na trhu.

„Apple nás v Číně nemůže porazit, protože i jejich produkty mají chyby. Vyvinuli spoustu skvělých technologií, včetně jejich operačního systému, ale v ostatních oblastech jsme je předčili,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Yongping.

Půl roku před iPhone 8? Čas nakupovat akcie!

„Čínský Buffett“ však v globálním měřítku americkou značku obdivuje. Jednou se prý setkal s Timem Cookem, který však zakladatele Oppa a Viva v té době neznal. Yongping prý iPhone i používá a již několik let investuje do akcií Applu.

„Apple je výjimečná společnost, od které se toho můžeme hodně naučit. Našim cílem však není je v něčem porazit, ale zlepšovat svoje produkty a služby,“ uvedl na adresu rivality Yongping.

Úspěch čínských výrobců leží v hlavě i jiným technologickým firmám, které se snaží jejich úspěch nějak zdůvodnit. „Oppo i Vivo ví, jak ze svých zaměstnanců dostat to nejlepší. Jejich hlavní silou je porozumění mileniálů, což jsou jejich nejčastější zákazníci. Mnoho manažerů z obou firem je mladých a pracuje v nich už od ukončení vysoké školy,“ vysvětlila ředitelka inovační firmy Canalys Nicole Pengová.

Jablko v nesnázích? Ústup iPhonu z čínského trhu

Ředitel firmy s nakousnutým jablkem Tim Cook si je konkurence moc dobře vědom. I přesto však nedávno řekl, že Apple nemá v Číně stanovený tržní podíl, kterého chce v budoucnu dosáhnout.

„Konkurence v Číně je nelítostná. Nejen v tomto odvětví, ale i v mnoha dalších. Myslím si, že je to zásluhou lokálních společností a tím, kolik energie dávají do vytvoření skvělých produktů,“ uvedl na vystoupení v Pekingu Tim Cook.

Slova šéfa Applu potvrdila i nedávná inovace jedné z čínských firem. Oppo na mobilním kongresu v Barceloně uvedl novou technologii fotoaparátu pro mobilním telefony a doufá v její dynamický rozvoj. Jisté je jedno. Čínský drak nikdy nespí.

Hozená rukavice: Měl by Apple koupit Netflix?

Newsletter