Jaké jsou nejčastější chyby nadějných startupů?

U založení startupu už není problém nedostatek kapitálu. Podle průzkumu Golden Gate Ventures a INSEAD je tomu právě naopak. Jenže velké množství dostupných financí může způsobit až příliš vysoké podnikatelské sebevědomí. To je však jen jeden z pěti hlavních důvodů, proč většina startupů není tak úspěšná jako Alibaba či Uber.

Průzkum se zaměřil na skupinu startupů z oblasti internetového obchodu, fintech a software ve Spojených státech a Číně.

První příčinou neúspěchu bývá, že produkt nezapadá na trh. Většinou se jedná o chybu podnikatele, který špatně odhadne potřeby a charakteristiky lokálního trhu. Typickým příkladem je americký startup Blippy, jehož síť umožňovala sdílet informace (v podstatě tweetovat) o nákupech zboží a služeb z kreditní či debetní karty. Většina lidí ale měla strach podávat tyto informace na veřejně dostupné síti.

ARTSTAQ se etabluje mezi světovou startupovou elitou

Neefektivita řízení byla dalším z důvodů, které respondenti uváděli. Velké množství kapitálu a přehnaná hodnota firmy může zatemnit úsudek i tomu nejlepšímu managementu. Často tato cesta vede ke špatně vybraným investicím.

Jinou z častých komplikací je špatné porozumění trhu. Dobrým příkladem je čínský startup Gaopeng, který se snažil dostat na trh s nápadem podobným českému Slevomatu. Problémem však byla jeho strategie. Sázel na cestu hromadných emailů jako jeho americký vzor Groupon. V Číně však internetoví uživatelé hromadné emaily téměř nečtou.

Doménou českých startupů je software

Vysoká konkurence a špatný vývoj produktu také patří ke komplikacím, kterým nové projekty často čelí. A právě i to bylo dalším důvodem, proč čínský startup Gaopeng neuspěl. V době jeho rozvoje už v Číně existovalo asi pět tisíc podobných internetových portálů, které soupeřily o tržní podíl. V současnosti trh z těchto pěti tisíc ovládají jen tři.

Špatné ohodnocení začínající firmy může mít také vážné následky. Startupy často úspěšně podnikají ze začátku jen na malém trhu, a proto je jejich hodnota velmi vysoká. Po vstupu na globální trh však málo z nich dokáže tuto očekávanou hodnotu udržet.

Podle průzkumu INSEAD se mezi nejčastější důvody neúspěchu umístily neefektivita a špatně zapadající produkt. Často prý k neúspěchu také přispívá i „doušek manažerské arogance“.

Newsletter