CEO Slevomatu nejen k EET. Co najdou Češi pod stromečkem?

Letos byla největší poptávka po adrenalinových zážitcích, virtuální realitě, únikových hrách. Enormní pak po střeleckých balíčcích a vyhlídkových letech. Slevomat raketově roste, inspiruje a je vidět v regionech. Říká exkluzivně pro server Roklen24 ředitelka Slevomatu Marie Chytilová. Čemu vděčí Slevomat své silné pozici na trhu? Jak se slevový gigant vypořádal s EET?

Jak jste prozatím spokojená s průběhem sezony?

Máme za sebou úspěšnou sezonu, ale ještě nejsme na konci. Naše prodeje rostou proti jiným e-shopů až do samotného Štědrého dne. Nejsme závislí jen na dodávání zboží, ale právě každý rok evidujeme obrovský zájem o dárky na poslední chvíli. Jde nejčastěji o poukazy na wellness pobyty, masáže, předplatné do divadel a podobně.

Slevomat.cz loni zvýšil meziročně tržby o pětinu na 1,2 miliardy korun

Mohla byste porovnat s roky minulými?

Meziroční růst posledního kvartálu zatím vypadá na 28 procent, což předčilo veškerá naše očekávání, protože i loňská sezóna byla velmi úspěšná. Přispívá k tomu nejen pestřejší nabídka, na které se snažíme pracovat, ale také to, že jsme více vidět v regionech a pravděpodobně i fakt, že se daří ekonomice a lidé tak mají chuť utrácet.

O jaké služby, produkty, pobyty je letos mezi zákazníky největší zájem?

Napříč celým rokem letos dominovala poptávka po cestování a pobytech v rámci České republiky. Velký nárůst prodaných poukazů byl rovněž v kategorii adrenalinových zážitků, kde jsme zákazníkům nabídli spoustu novinek jako je virtuální realita, nespočet variant únikových her a zaznamenali jsme enormní poptávku po střeleckých balíčcích a vyhlídkových letech. Teď před Vánoci vidíme, že v kurzu je i retro – dřevěné hračky, Tamagotchi, nožík rybička a podobně. Fenoménem tohoto roku je pak i zdravé stravování – biopotraviny, super potraviny a další doplňky stravy.

Kdo je typický zákazník Slevomatu, jak velkou máte síť „věrných“ zákazníků? Mění se „složení“ vašich zákazníků v průběhu let?

Skladba zákazníků se v průběhu let proměnila výrazně . Zatímco dříve jsme byli vnímáni čistě jako způsob jednorázového levného nakupování, nyní k nám zákazníci chodí pro inspiraci kam na dovolenou, jak naložit s volným časem, jaký koupit dárek. Navíc díky pestřejší nabídce a exkluzivním spolupracím s vybranými partnery roste průměrná útrata. Jsme schopni prodávat i drahé a exkluzivní věci. Letos jsme jako první v oblasti e-commerce začali s prodejem aut a domů. Velký zájem je například o drahá degustační menu a wellness balíčky, které bychom před šesti lety neprodali. Co zůstává, že kolem 70 procent našich zákaznic jsou ženy.

S kolika partnery momentálně spolupracujete?

Jedná se o vyšší tisíce partnerů. Každopádně možnosti spolupráce jsou různé dle potřeb partnera. Denně oslovíme až 300 tisíc zákazníků a jsme tak pro mnoho partnerů dobrý marketingový nástroj do rozjezdu jejich služeb, uvedení značky či produktu. Drtivá většina partnerů se k nám ale vrací, někteří několikrát do roka, někteří spouštějí pravidelně akce v předvánočním období, jiní mají zájem o otevřené dárkové vouchery, protože tím, že u nás čtvrtina lidí nakupuje dárky, se jim mění skupina zákazníků využívajících službu.

Mohla byste nastínit, jak spolupráce typicky probíhá?

Máme obchodní tým rozdělený nejen podle regionů, ale také podle oblastí zájmu – gastronomie, cestování, zboží a podobně. Buď sami některé partnery vytipováváme, nebo nás někteří napřímo osloví. Na základě dlouhodobých zkušeností je pak na obchodnících připravit nabídku co nejatraktivněji pro zákazníky a zároveň výhodně pro partnera. Máme také tým lidí, který vytipovává novinky na trhu, sleduje nové trendy, protože pestrá nabídka obohacená o služby, které zákazníci dosud neznali, je pro nás na prvním místě.

Co se skrývá za „tajemstvím“ úspěchu Slevomatu jako lídra českého trhu? Jaké byly zásadní milníky Slevomatu, kde jste se odlišili od konkurence, v čem jste lepší?

Sázíme dlouhodobě na kvalitu nabídek, jejich pestrost a hlavně jejich prověření. K tomu slouží zejména i náš systém Garance spokojenosti. To znamená, že zákazníkům jsme schopni vrátit peníze v případě nespokojenosti. Samozřejmě se takovýmto případům snažíme předcházet. Proto všechny nabídky prověřujeme interně, dále pak také ve spolupráci se zákazníky. Navíc u každé nabídky je vidět aktuální zákaznické hodnocení.

Dalším důležitým faktorem je sestavování nabídek a jejich neustálé vyhodnocování. Z každé spuštěné nabídky se snažíme poučit a vylepšit ji tak, aby byla pro zákazníky zajímavá dlouhodobě, což předpokládá sledování návštěvnosti, konverzního poměru. No a za tím vším samozřejmě stojí tým výjimečných lidí.

Jak jste se poprali se zavedením elektronické evidence tržeb (EET)? Opatření vás vyšlo na více než půl milionu korun, jak EET hodnotíte?

Stejně jako se do poslední chvíle nevědělo, koho se EET vlastně bude týkat, jestli se neobjeví určité výjimky, tak i kolem nás jakožto zprostředkovatele nebylo do poslední chvíle specifikováno, jak v konkrétních případech postupovat. Nicméně zakládáme si na budování dlouhodobých vztahů s partnery a z toho vyplývající podporou v oblastech legislativy i účetnictví, proto jsme si nemohli dovolit čekat a doufat, že povinnosti budeme zproštěni. Proto jsme se rozhodli do systému investovat práci několika vývojářů v kooperaci s finančním oddělením. Jen samotné spuštění obnášelo vyvinout systém, který propojí nás s partnery a finanční správou. Nicméně výsledkem je fakt, že jsme připraveni a že EET za naše partnery řešíme napřímo, takže se nemusejí o nic starat.

Slevomat: Zavedení EET nás zatím vyšlo na půl milionu korun

Bude pro vás znamenat mimo nákladů i další komplikace? Pomůže s výběrem daní v České republice?

Tady můžeme zatím pouze spekulovat. Co se týká nás, zatím je v řešení, do jaké míry se nás bude týkat další fáze EET, tedy zapojení e-shopů. Co se týká partnerů, ti si chválí především snížení sazby DPH na stravovací služby a nealkoholické nápoje. Zatím neevidujeme podniky, které by kvůli EET zavřely. Každopádně EET byla pro všechny komplikací a bohužel často do poslední chvíle nebyli s problematikou seznámeni, proto jsme připravovali edukační materiály, kterými jsme se jim snažili vše vysvětlit.

Marie Chytilová (29 let) vystudovala na Karlově univerzitě, její specializací byla elektronická kultura a sémiotika. Jakožto workoholik již během studií pracovala na nejrůznějších manažerských pozicích, nejčastěji se zaměřením na obchod a konkrétně módu. Ve Slevomatu pracuje od roku 2012, kdy začínala jako City manager pro region Moravy. CEO společnosti se stala v roce 2014.

Newsletter