Český student startupistou v Číně

Číňané tvrdě pracují, soupeří se silnou konkurencí, klíčovou motivací jim jsou peníze. Shrnuje pro Roklen24 svoje zkušenosti z působení v největší světové ekonomice, Jan Šmejkal – téměř dva roky studující a podnikající v čínském Shenzhenu. Co je právě v Číně v kurzu? V čem jsou Číňané napřed oproti nám? A jaké příležitosti Čína nabízí českým podnikatelům?

R24: Jaké jsou současné trendy v Číně?

Řeší se podobné věci jako u nás. Specifické pro Čínu je, že téměř vše koupíte na internetu (od potravin, po auta). Oblast e-commerce tedy stojí za zmínku. Čína v počtu e-commerce trasakcí již, pokud se nepletu, překonala i Američany. A pak je tu m-commerce, lidé už dnes vše zvládnout zařídit ze svého smartphonu, a tak od něj oči v podstatě neodlepí.

Mezi další, velmi často zmiňované odvětví patří virtuální realita, “green economy” a digitalizace Číny. A to rozhodně není vše. Pokud se chcete dozvědět více, doporučil bych vám podívat se na nový pětiletý plán, který čínská vláda nedávno vydala. Pro další zajímavé informace doporučuji tento portál.

R24: Jak náročné je bojovat s čínskou byrokracií?

Časy se změnily. Čínská vláda se snaží všemožně podporovat (nebo alespoň zjednodušovat) vstup zahraničních firem na tamní trh. V Shenzhenu (a dalších městech a provinciích) např. vznikají tzv. free-trade zóny, kde se experimentuje s různými formami kapitalismu. Obzvlášť firmy s velkou přidanou hodnotu (obnovitelné zdroje, “clean” energie, cloudové technologie, vzdělávací technologie), mají velkou šanci získat investora nebo dostat finanční či jinou podporu od vlády (kanceláře zdarma, startovní kapitál, administrativní výpomoc).

Založit firmu, která je plně vlastněna zahraničním kapitálem (WFOE), je v Shenzhenu jednodušší než kdy dříve. Shenzhen se pomalu snaží (více či méně) přebrat roli Hong Kongu. Tím ale nechci říci, že založit firmu v Číně je snazší než v Česku. Čína má stále svá specifika. Vše je opět o lidech, znát ty správné lidi může být v Číně přínosnější než kde jinde.

R24: Tím správným člověkem na čínském trhu můžete být i Vy, propojujete české a čínské firmy?

Zatím to není úplně má specialita, anebo něco, čemu bych se věnoval takříkajíc na “full- time”. Mám nějaké projekty a firmy, se kterými spolupracuji a kterým pomáhám hlavně s business developmentem. Je to dáno tím, že nejen (avšak) hlavně díky mým dalším aktivitám jako je Startup Grind, Hult Prize, Klub investorů, atp. jsem dokázal vybudovat “network” s globálním dosahem, a jsem tak dobrý na spojování lidí a souvislostí, které mají potenciál vyrůst v něco většího (1+1=3). (úsměv) Jedna ze základních hodnot (má nejoblíbenější) Startup Grindu je “give before you take”, takže když mohu, rád pomohu.

R24: Jak vnímáte čínské podnikatelské prostředí?

Číňané tvrdě pracují (6 dní v týdnu je standard), soupeří se silnou konkurencí (řídí se heslem buď všechno, anebo nic), klíčovou motivací jim jsou peníze (nedávno jsem při přípravě na hodinu předmětu “China Studies” četl v článku, že Číňané jsou přesvědčeni, že “getting rich is glorious”, což vše krásně vystihuje). Okoukávají, co jinde funguje, a pak to zkouší po svém (tzn. lokalizují). Rychle se učí a nadšeně zkouší nové výzvy. Mezi místní “inovátory” a  velké hráče patří určitě Tencent, Alibaba (T-Mall, TaoBao – vše na, co si vzpomenete koupíte online, a to, na to jak se Čína velká a lidnatá, s extrémně rychlou dobou doručení), DJI (drony), atd. Na mém blogu si můžete přečíst velice zajímavý rozhovor s jedním z čínských startupistů, který vše popisuje.

R24: Jakým projektům se v Číně věnujete Vy?

Už v České republice jsem se pohyboval kolem startupů a musím říci, že mi to nějakým způsobem přilnulo k srdci. V Číně nyní vedu (se dvěma čínskými kolegy) lokální pobočku Startup Grindu. Jedná se o aktivní komunitu lidí, která funguje na podobném principu jako Klub investorů či Klub podnikatelů. Organizujeme přednášky, networking, a já osobně se snažím přispět k ještě hlubšímu propojení západního světa s tím východním (Čína, Hong Kong, Singapur, atd.). Konkrétně vedu anglickou část, dříve vše fungovalo pouze v čínštině, teď se snažíme obsah více vybalancovat.

Nově se také podílím na startupu Whoolala, což je e-commerce (m-commerce) platforma pro nezávislé fashion designéry v Číně a regionu SEA (South East Asia). Momentálně řešíme fundraising a PR. Nyní se chystáme letět do Šanghaje na startupovou soutěž a za potenciálními investory, poté nás to samé čeká v Hong Kongu a Singapuru.

R24: Jak se fundraising liší v Číně oproti českému prostředí?

Domnívám se, že je to podobné. Klíčový je networking, produkt/služba, PR, a nepochybně štěstí. Rozdíl je především kulturní, a v tom, že se dnes a denně setkáváte s jazykovou bariérou. Navíc, šance získat čínský kapitál je pro cizince menší už jen proto, že ne všechny čínské fondy mohou investovat v amerických dolarech do zahraničních společností a tzv. WFOE (viz výše).

R24: Má Čína podle Vás stále skvělý potenciál růstu nebo je to spíše bublina, která se začíná projevovat?

Z doslechu je jasné, že čísla o růstu čínské ekonomiky jsou z části zkreslená (směrem nahoru). Co se týče kapitálového trhu v Číně, je evidentní, že má problémy (výkyvy v řádu desítek procent a pravidelné přerušování obchodování není úplně běžné na dobře fungujících trzích), nicméně, jde o to, jak se s tím Čína vypořádá. 

Setkal jsem se s řadou Číňanů, kteří si myslí, že nyní je ta nejvhodnější doba vstoupit na kapitálový trh. Od lidí zvenčí je zase slyšet spíše opak, poukazují převážně na zpomalování tamní ekonomiky, dlouhodobě neudržitelná vládní fiskální opatření a blížící se krach. V tomto se zorientovat je nadmíru složité, je třeba žít v Číně (umět čínsky), bavit se s těmi spravnými lidmi a zároveň mít velké znalosti kapitálových trhů. K tomu mám asi ještě hodně daleko. (úsměv)

Do čínské ekonomiky se sice dostává více a více peněz, ale mám pocit, že jen málo Číňanů kapitálovým trhům opravdu rozumí. Spousta mých spolužáků investuje, ale hlubší znalost jim chybí, a tak dají na doporučení známých. Přestože investování nerozumí, investují, protože to dělá každý – fenomén následování davu se zde jasně uplatňuje.

Zajímavé na burze v Shenzhenu je např. to, že je běžná čekací lhůta pro vstup firmy na burzu (někdy i rok dva). Další zajímavostí může být, že se v Číně např. nedají shortovat akcie, těžko říci, co by se v opačném případě s trhem v Číně stalo. V neposlední řadě jsou to ceny nemovitostí, které rostou před očima, tady by se možná dalo hovořit o bublině (více zde).

R24: S jakým pracovním nasazením Číňanů se setkáváte?

Jako student Peking University HSBC Business School se často setkávám s tím, že čínští studenti nejsou moc kreativní a jejich snem je pracovat pro korporaci. Spolupracovat s nimi také není snadné, pokud chcete stihnout projekt včas, musíte spolužákům v podstatě dávat “rozkazy”, jsou zvyklí, že je někdo vede.

Mám zkušenosti z jedné čínské firmy, kde nebylo tak neobvyklé, že zaměstnanci přišli na 10. hodinu, ve 12 hodin zmizeli na oběd a pak si hodinku pospali. Avšak u startupů je to jinak, obzvlášť mladá generace je ochotná každý den neskutečně dřít. Pracovat 6 dní v týdnu je pro ně běžné (viz výše).

R24: V Číně se také často účastníte různých setkání či konferencí, která setkání pro Vás byla obzvlášť zajímavá?

Zajímavá byla konference, na které vystoupil Elon Musk. Potkal jsem např. Američana (Mitchell Presnick), který v Číně založil komplex hotelů. Poté, co se přestěhoval do Číny, strávil 2 roky učením se jazyka a sbíráním zkušeností v čínských a nadnárodních společnostech. Poukazuje na zajímavou věc (a není sám): „Pokud chcete být v Číně úspěšní, musíte nechat Číňany zbohatnout.“ Když to podám trochu jinak, je potřeba dbát na to, jak z případné spolupráce bude benefitovat čínská strana. Jak již bylo zmíněno, Číňané jsou hodně motivovaní penězi.

Další akce, na kterou se v Shenzhenu chystám, bude v dubnu. Jedná se o veliký startup /tech festival, kde bude více než 1 500 lidí, lokální (např. K2VC) a globální (např. 500 Startups) investoři, mentoři a samozřejmě spousta startupových “pitchů”. Čína rozhodně nespí, ba naopak.

R24: Jak hodnotíte českou startupovou scénu?

Velice pozitivně. Za rok a kousek, co jsem v Číně, se posunula významně dopředu. Credo Ventures naraisovalo nový fond (a „ve velkém“ hiruje zaměstnance). Vznikla celá řada nových venture kapitálových fondů a další na sebe, dle mých informací, nenechají dlouho čekat. I když se tyto fondy zaměřují spíše na celý středoevropský region, nelze říci, že by v ČR rizikový kapitál chyběl. Už jsou potřeba „jen“ ty kvalitní projekty. (úsměv)

Neméně důležitý je i rozmach různých startupových komunit (např. Prague Startup Centre), meet-upů a dalších aktivit. Aktuálně také pracujeme na spuštění pražské pobočky Startup Grindu. Věřím, že přítomnost této celosvětově největší startupové platformy a komunity, lokální scéně zásadně prospěje. (Mimochodem, stále sháníme partnery a sponzory). 

Jan Šmejkal vystudoval Institut ekonomických studií Univerzity Karlovy v Praze. Během svého studia měl v rámci výměnného pobytu možnost studovat na Pekingské Univerzitě (Peking University HSBC Business School), jedné z nejlepších univerzit v Číně. V současné době žije a studuje v Shenzhenu, vede lokální pobočku jedné z největších startupových komunit na světě – Startup Grind a věnuje se internetových, technologickým a dalším projektům. Pro více informací navštivte jeho LinkedIn či webové stránky. 

page1image27400 page1image27560

 

 

Newsletter