Jurečka poletí do Číny, vezme s sebou zástupce pivovarů

Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) zamíří počátkem příštího týdne na pracovní cestu do Číny. Poveze s sebou zástupce pivovarů, potravinářů i chovatelů zvířat. Jde například o Pivovary Lobkowicz, Hamé nebo Karlovarské minerální vody. Firmy doufají v to, že budou do Číny více vyvážet své produkty. ČTK o tom informovalo ministerstvo zemědělství s tím, že do Prahy se mise vrátí v sobotu.

„Na čínský trh jsme začali vyvážet v roce 2014, takže jsme stále ještě relativně na začátku. I když tvoří Čína v současnosti zatím velmi malou část našeho exportu, možnosti jsou tam v porovnání například se střední Evropou řádově větší a tuto zemi jsme si určili jako jednu z priorit naší expanze v zahraničí,“ řekl ČTK generální ředitel Hamé Martin Štrupl. Podle něj firma zatím dováží do Číny kojenecké výživy, džemy, kečupy a další výrobky z rajčat. „Věřím také, že se již brzy podaří otevřít čínský trh pro vývoz masových produktů z Česka, což by nám poskytlo ještě daleko širší možnosti,“ dodal.

Podle mluvčí Pivovarů Lobkowicz Lucie Tučkové by měl ředitel firmy Zdeněk Radil v Číně rozpracovat memorandum o strategické spolupráci mezi pivovary a společností Ershang Group. „Díky této spolupráci by se nám mohla otevřít cesta do čínských maloobchodních i velkoobchodních řetězců. Dalším možným směrem rozvoje je licenční výroba piva přímo v Číně, případně také vybudování sítě pivovarů,“ sdělila mluvčí. Čínská firma by měla koupit deset procent akcií většinového vlastníka Pivovarů Lobkowicz, firmy Lapasan. Jejím majoritním vlastníkem je čínská CEFC.

Z pivovarnického světa poletí s ministrem do Číny také exportní manažerka Czech Royal Beer Gabriela Trojnová. Podle ní nyní firma navazuje s čínskými partnery „vřelejší“ vztahy. „Samozřejmě může dojít i na dílčí podpis kontraktů, či předběžných příslibů spolupráce,“ sdělila ČTK. Prostor na čínském trhu pro české pivo podle ní je. „Pro české pivo je místo všude. Čína je největší světový trh s pivem. Zatím je většinou pokryta domácí produkcí, ale v posledních letech se ukazuje, že místní obchodníci hledají nové značky jako obohacení trhu,“ dodala.

Do Číny zamíří také zástupce Karlovarských minerálních vod (KMV), pro společnost je Čína čtvrtým největším exportním trhem. Firma chce nyní rozšiřovat distribuci zejména na jihovýchodu země. „V roce 2016 očekáváme prodej milionu lahví výrobků KMV,“ řekl mluvčí firmy Pavel Novák. Firma v tamních nákupních centrech, hotelech, nemocnicích a wellness centrech prodává minerální vody Mattoni, Magnesia a od loňska pramenitou vodu Aquila. Podle Nováka patří prodávané výrobky mezi prémiové zboží. Podle něj obchod s balenou vodou v Číně roste, za posledních pět let o 11 procent. V loňském roce se podle něj prodalo v Číně 37 miliard litrů balených vod, dovezlo se do ní 208 milionů litrů minerálek a 50 milionů litrů pramenitých vod.

Newsletter