Farmář: Značka „BIO“? O kvalitně nic neříká

Počet lidí, kterým není jedno, jak kvalitní potraviny kupují, evidentně roste, ovšem vždy zbude i místo pro nižší jakost. To je určitě správně, my se však vydáváme jinou cestou. V rozhovoru pro Roklen24 to říká zakladatel projektu Nákup z farmyTomáš Němec. 

Projekt „Nákup z farmy“ vybudoval Tomáš Němec společně s dalšími 14 farmáři​. Unikátní spolupráce posouvá oblíbený trend farmářských tržišť na ještě vyšší level. Jednoduše se dá popsat jako mobilní farmářský trh, který doveze objednané zboží té nejvyšší kvality přímo na určené místo. 

R24: Co vás vedlo k založení projektu „Nákup z farmy“? Jaký příběh stojí za vybudováním unikátní společnosti doslova od „nuly“?

Nedá se říci, že bychom budovali společnost od nuly. Naše mlékárna (Němcova selská mlékárna Radonice) již funguje 22 let a služba Mléko z farmy šestým rokem. Nákup z farmy je tedy nový „projekt“, který na Mléko z farmy navazuje a rozšiřuje ho.

Hlavní myšlenka pak byla nabídnout zákazníkům kompletní sortiment farmářských výrobků. Když už jsme přes Mléko z farmy prodávali výrobky mléčné, tak proč to nerozšířit i na ostatní základní potraviny. Využili jsme tedy toho, že se v zemědělství pohybujeme a máme kontakty ať už přímo na farmáře, tak na zpracovatele, kteří razí stejné hodnoty jako my a byli ochotní do toho s námi jít. A samozřejmě mají výrobky takové kvality, které se nemusíme stydět zákazníkům nabízet.

Zároveň také zákazníkovi garantujeme naprostou dohledatelnost původu jím zakoupeného výrobku. Není to tak, že jednou vezmeme od Franty, a když nám Pepa dodá vajíčka o desetník levnější, tak tato spolupráce skončí a budeme brát zase od Pepy. Snadno se to dá charakterizovat třeba na mléčné produkci, kdy zákazník ví nejenom, kde je mléko zpracováno (v jaké mlékárně), ale také od jakých konkrétních farmářů pochází.

R24: Pozorujete v českém prostředí zlepšení stravovacích návyků? Myslíte, že Češi mají zájem na tom jíst kvalitnější potraviny i za cenu vyšších výdajů?

Doufám, že ano, ale také si uvědomuji, že je to běh na dlouhou trať a jsem si také jistý, že tu vždy bude místo i pro potraviny nižší kvality. To je určitě správně, ale my se vydáváme jinou cestou. Hlavní problém spatřuji v tom, že spousta lidí ani neví, že lze za srovnatelnou cenu nakoupit potraviny, které nebudou plné všemožných stabilizátorů a jiných „zlepšováků“.

Etikety málokdo čte a už jsme si tak nějak zvykli, že tyto látky jsou nedílnou součástí našeho jídelníčku. Naší produkcí dokazujeme, že tomu tak být nemusí a že jogurt může být jen mléko a kultura bez škrobu, či párek jen maso a koření bez sóji a éček.

R24: Jak složité bylo zkoordinovat více jak desítku soukromých zemědělců a zpracovatelů, kteří jsou součástí projektu? Na základě jakých pravidel fungujete?

Koordinátorem a garantem celé služby je naše mlékárna. Ostatní účastníci se pak museli smluvně zavázat k jakémusi „kodexu“, který definuje, co budou do Nákupu z farmy dodávat a rovněž i parametry těchto výrobků. Myslím ale, že i ostatní partneři vnímají problematiku kvality potravin stejným pohledem jako my a jsou rádi, že se do Nákupu z farmy mohli zapojit. Nehledě na to, že jsou to všechno farmáři, či zpracovatelé, které již nějakou dobu známe a navzájem víme, co jeden od druhého čekat.

R24: Produkty Vašeho projektu jsou k dispozici v Praze, ve středních Čechách a v dalších čtyřech krajích. Plánujete do budoucna pokrýt celou republiku? Evidujete zájem i u dosud nezúčastněných farmářů?

Postupnou expanzi nevylučujeme, ale v nejbližší době není na pořadu dne. Teď je hlavním cílem službu vylepšovat ve stávajících lokalitách. Plánujeme například závozy až domů na adresu atd.

Zájem ostatních farmářů registrujeme a pokud by nás produkce některého z nich zaujala, tak určitě nevylučujeme rozšiřování sortimentu. Na druhou stranu se nechceme dostat do situace, kdy budeme nabízet tisíce produktů, kde už bude producent jen položka v systému a vlastně ho ani nebudeme znát.

R24: Myslíte si, že má smysl označení výrobku jako „BIO“? Používání této značky s sebou nese nutnost splnění spousty podmínek, které mnohdy ani nemají vliv na kvalitu potravin a představují jen zbytečnou administrativní zátěž. 

Naprosto souhlasím, že značka BIO neříká nic o kvalitě výrobku samotného. Na druhou stranu jsou oblasti, kde, když už značka BIO existuje, je hloupost ji nevyužít. Příklad mohu uvést na farmě Kámen, která je dodavatelem vyzrálého hovězího masa. Skot je chován na volných pastvinách v Krušných horách, kde spásáním luk udržuje přirozený ráz krajiny a tato symbióza mezi krávou a florou je oboustranně prospěšná a ještě jako třešnička na dortu je produktem BIO maso.

Jako opačný příklad bych uvedl mléko z farmy kolegy Millera, který BIO nálepku nemá a kvalita je přitom na velmi vysoké úrovni. Ať už se týká parametrů mléka samotných, tak způsobu, jakým jsou krávy chovány (nové kravíny, výběhy atd).

Jak již jsem tedy uvedl dříve, značka BIO neříká nic o kvalitě a nehodí se, podle mého, všude.

R24: U vybraných potravin se často objevuje i značka kvality či původu (viz Klasa, Vím, co jím, Česká potravina atd.). Má toto označení vliv na rozhodování spotřebitelů? Jaká značka má podle Vás největší váhu?

Osobně si myslím, že tyto značky velký význam nemají, a to to tvrdím i z vědomím toho, že naše mlékárna je držitelem Klasy. Bohužel těchto značek je už tolik, že se v tom spotřebitel musí ztrácet.  Alespoň já osobně se v tom ztrácím. Nehledě na to, že se třeba z Klasy stal opět byznys, čímž bylo označení silně degradováno. Viz třeba nedávné kauzy medu z Číny označovaného jako český se značkou Klasa atd.

R24: Myslíte si, že v tomto prostředí lze existovat bez dotací? A nejste jako zemědělci produkující potraviny v bio kvalitě znevýhodněni oproti konvenčním zemědělcům, kteří dostávají vyšší dotace na hektar půdy a tím vás de facto vytlačují z kvalitnějších území?

V Nákupu z farmy nabízíme i potraviny konvenční, nikoliv pouze BIO. Jak již jsem uvedl výše, pro nás je důležitá kvalita produkce, což BIO nezaručuje. Problém dotací je velmi široký a myslím, že k jeho detailnímu rozebrání zde není dostatečný prostor. 

Ing. Tomáš Němec se narodil 26.10.1988. Vystudoval Provozně ekonomickou fakultu České zemědělské univerzity. Aktuálně, kromě podnikatelské činnosti, studuje Fakultu agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů na téže vysoké škole. Je ženatý, má jedno dítě, a jak sám říká, „celkově je náš rod starým selským rodem, takže v zemědělství pokračuji v rodinné tradici.“

Newsletter