Evropské akcie padají, futures amerických rostou. Výnosy rostou na obou stranách Atlanitku, Dolar po krátkém zpevnění k 1,600 za euro obrátil do ztráty. Koruna v zisku pod 25,30 za euro.

Winterkorn skončil v čele Volkswagenu

Generální ředitel automobilové skupiny Volkswagen Martin Winterkorn odstoupil ze své funkce po eskalujícím skandálu s emisemi naftových vozů Volkswagen ve Spojených státech. V čele automobilky stál téměř dekádu a v letošním roce ji přivedl na světový trůn z pohledu prodejů.

„Byl jsem šokován událostmi několika posledních dní. Především jsem ohromen, že takové pochybení a v takovém měřítku bylo možné v rámci koncernu Volkswagen. Volkswagen potřebuje svěží start a to i v rovině personální. Já tomu svou rezignací otevírám cestu,“ uvedl Winterkorn.

Odstupující šéf Volkswagenu při oznámení svého konce v čele VW řekl, že osobně si není vědom žádného pochybení z jeho strany, ale ze své pozice přijímá zodpovědnost za nesrovnalosti, které byly u dieselových motorů ve Spojených státech nalezeny. „Proto jsem požádal dozorčí radu o dohodu na ukončení mé působnosti ve funkci generálního ředitele skupiny,“ řekl Winterkorn.

Winterkorn se do čela koncernu postavil v roce 2007. Pod jeho vedením se firma rozvinula do 12 značek od supersportů Lamborghini po nákladní značku Scania, zaměstnává kolem 600 tisíc zaměstnanců. Po světě přesáhla počet jedné stovky továren a to včetně Číny a problémové Severní Ameriky.

Ta je achillovou patou firmy. Volkswagen se na trhu snažil prosadit naftové vozy a argumentoval právě i čistotou vůči životnímu prostředí. Teď testy ukázaly, že emise několika modelů jeho aut jsou v reálném provozu mnohem vyšší, než při aktivovaném režimu měření emisí, jehož účelem bylo vyhověl testům u konkrétního typu motorů TDI.

Ač Volkswagen investoval přes miliardu dolarů do nového závodu v Tennessee, aby na trhu nabídl levnější verzi modelu Passat, jeho prodeje na trhu klesají a firma odložila uvedení sportovních modelů, které by mohly Američany oslovit. 

Do karet novému šéfovi bude hrát, že firma je silná po finanční stránce, s likviditou kolem 21,5 miliardy eur v polovině roku 2015. Rok 2014 firmě přinesl dosud rekordní čistý zisk 12,7 miliardy eur. 

V první polovině letošního roku se Volkswagen prodeji posunul před Toyotu na světový trůn. To by cíl, kterého chtěl Winterkorn dosáhnout do roku 2018. Skandál automobilku poškodí a pokud cíl zůstane, bude výzvou pro nového šéfa. 

Newsletter