Elektrické vozy mají jeden velký háček. Jste na něj připraveni?

Automobily na elektrický pohon získávají na popularitě. Se stále se zlepšující technologií navíc roste jejich dojezdová vzdálenost. Nicméně stále se potýkají s jedním velkým problémem: zatím nevyhnutelným výrazným poklesem kapacity baterií.

Německý autoklub ADAC testoval první generaci vozu Nissan Leaf. Po pěti letech a 80 tisíci kilometrech podle německého serveru Business Insider autoklub zjistil, že výkon testovaného akumulátoru výrazně klesl. Na začátku testu vůz ujel na jedno nabití 113 km, po pěti letech už to bylo jen necelých 90 km. Tato čísla byla potvrzena i při laboratorních testech. Tam to bylo na začátku testu 105 km, po pěti letech již jen 93 km. Kapacita baterie tak během pěti let klesla o 11 procent.

Na co budeme jezdit v budoucnosti? Vodík to nebude

Pokles kapacity je u baterií normální jev. Podle ADAC byla baterie nabita více než 1450krát, a její opotřebení je tak v hranicích normálního opotřebení běžného u lithium-iontových baterií. U těchto baterií je typické, že se opotřebovávají nejen cyklickým vybíjením, ale také stářím baterie bez ohledu na její používání.

Pokles kapacity se navíc může značně lišit. Například u modelu Opel Ampera-e byl podle serveru zjištěn pokles údajně o 10 až 40 procent.  

Auto jako obývák s truhlíky za okny: Co přinesou samořídící vozy?

Garance výrobce se sice vztahuje i na výkon baterie, v případě uvedeného Nissan Leaf ale například jen na dva roky, tedy pokud s ním ujedete méně než 100 tisíc km. Některé firmy na své vozy poskytují garance delší. Například Daimler na baterii u svého Elektro-Smart poskytuje osmiletou záruku. Ta se nicméně vztahuje jen na kapacitu minimálně 70 procent původní hodnoty.

Co s tím? Vezmeme-li v úvahu, že elektrická auta se zatím stále nachází na začátku svého vývoje a jejich dojezdová vzdálenost se dále zvyšuje, stojí podle serveru za úvahu to, zda si takový vůz raději nevzít na leasing, než si jej rovnou kupovat.

V každém případě však ADAC radí vždy počítat s rezervou jedné třetiny kapacity baterie, zejména pokud chcete zvládnout i v zimě delší cesty se staršími modely.

 

OPEC už zná novou hrozbu. Má baterii a čtyři kola

Newsletter