Elektrické vozy mají jeden velký háček. Jste na něj připraveni?


10:15 • 4. srpna 2017

Tagy: Automobilky, Tesla Motors, elektromobil, automoto

Automobily na elektrický pohon získávají na popularitě. Se stále se zlepšující technologií navíc roste jejich dojezdová vzdálenost. Nicméně stále se potýkají s jedním velkým problémem: zatím nevyhnutelným výrazným poklesem kapacity baterií.

Německý autoklub ADAC testoval první generaci vozu Nissan Leaf. Po pěti letech a 80 tisíci kilometrech podle německého serveru Business Insider autoklub zjistil, že výkon testovaného akumulátoru výrazně klesl. Na začátku testu vůz ujel na jedno nabití 113 km, po pěti letech už to bylo jen necelých 90 km. Tato čísla byla potvrzena i při laboratorních testech. Tam to bylo na začátku testu 105 km, po pěti letech již jen 93 km. Kapacita baterie tak během pěti let klesla o 11 procent.

Na co budeme jezdit v budoucnosti? Vodík to nebude

Pokles kapacity je u baterií normální jev. Podle ADAC byla baterie nabita více než 1450krát, a její opotřebení je tak v hranicích normálního opotřebení běžného u lithium-iontových baterií. U těchto baterií je typické, že se opotřebovávají nejen cyklickým vybíjením, ale také stářím baterie bez ohledu na její používání.

Pokles kapacity se navíc může značně lišit. Například u modelu Opel Ampera-e byl podle serveru zjištěn pokles údajně o 10 až 40 procent.  

Auto jako obývák s truhlíky za okny: Co přinesou samořídící vozy?

Garance výrobce se sice vztahuje i na výkon baterie, v případě uvedeného Nissan Leaf ale například jen na dva roky, tedy pokud s ním ujedete méně než 100 tisíc km. Některé firmy na své vozy poskytují garance delší. Například Daimler na baterii u svého Elektro-Smart poskytuje osmiletou záruku. Ta se nicméně vztahuje jen na kapacitu minimálně 70 procent původní hodnoty.

Co s tím? Vezmeme-li v úvahu, že elektrická auta se zatím stále nachází na začátku svého vývoje a jejich dojezdová vzdálenost se dále zvyšuje, stojí podle serveru za úvahu to, zda si takový vůz raději nevzít na leasing, než si jej rovnou kupovat.

V každém případě však ADAC radí vždy počítat s rezervou jedné třetiny kapacity baterie, zejména pokud chcete zvládnout i v zimě delší cesty se staršími modely.

 

OPEC už zná novou hrozbu. Má baterii a čtyři kola

RSS

Vystudovala obor Mezinárodní politika a diplomacie na Vysoké škole ekonomické v Praze. Absolvovala mezinárodní interdisciplinární studijní program Comparative East-West-Studies se zaměřením na politologii na Universitě Regensburg. V průběhu studia absolvovala mj. stáž v Německém Spolkovém sněmu. Pracovala jako zpravodaj ekonomické redakce ČTK, působila jako content manager ve společnosti Patria Online, kde vedla zpravodajský tým, a pracovala také jako mluvčí předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.



Přejít na diskusi

Top zprávy



Kurzy k článku

;


Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.