Evropské akcie padají, futures amerických rostou. Výnosy rostou na obou stranách Atlanitku, Dolar po krátkém zpevnění k 1,600 za euro obrátil do ztráty. Koruna v zisku pod 25,30 za euro.

Kdo si hraje, nezlobí. A k tomu i vydělává.

Do čeho investovat, když už na svém kontě máte filmovou a televizní produkci, zábavní parky i kina? Přesně takovou otázku nedávno řešil nejbohatší Číňan, kterým je Wang Jianlin, zakladatel Dalian Wanda Group. A k čemu došel? K dalším miliardám mu má pomoci prodej hraček.

Už v červenci tohoto roku koupil Jianlin prostřednictvím své společnosti Wanda Cinema Line firmu Mtime.com, která funguje nejen jako filmový portál, ale rovněž se zabývá prodejem hraček, resp. sběratelských předmětů, napojených na filmovou tvorbu. Aktuálně je dle miliardářových slov v kurzu film, jehož předlohou byla známá počítačová hra Warcraft. Do budoucna se však řady zdrojů nového bohatství ještě rozšíří, Čína totiž získala práva i u dalších „legend“, jako jsou například Hvězdné války.

„Jde o celosvětový trend, kterého je Čína nedílnou součástí,“ řekl pro agenturu Bloomberg Wang Jianlin. „Během příštích pěti let očekáváme, že podíl vedlejších příjmů pocházejících z prodeje tematického zboží a vysílacích práv vzroste v rámci filmového průmyslu až na 70 %.“

Pozor, svět přichází o dolary!

Pravdou je, že přesun pozornosti k hračkám a sběratelskému zboží jde ruku v ruce se zpomalující návštěvností čínských kin, která se nutně projevuje přímo v tržbách. Společnosti jako je například Wanda Cinema Line se tak musí zaměřit na další příležitosti, přičemž právě „filmová aktiva“ jsou tou nejlepší volbou. Jejich globální trh totiž dle Bloombergu dosahuje zhruba 107 miliard dolarů.

V rámci největších filmových trháků, které ve světových kinech rozhýbaly příjmy kas, je stále ve vedení Avatar, který dokonce o poměrně výrazný kus předčil i klasiku, jako je Titanic.

1700 nových milionářů za den. Kde?

Pozitivní výhled trhu filmových aktiv je založen především na rozšiřující se střední třídě, a to nejen v Číně. Pravdou je, že tato oblast je spojována i s jedním nešvarem, kterým je tvorba pirátských kopií a napodobenin. Jianlinovi však tento problém vrásky rozhodně nedělá.

„Nikdo nevěřil, že by to mohlo fungovat, především kvůli padělkům a napodobeninám,“ řekl miliardář. „Je však důležité si uvědomit, že mladí lidé, a to nejen ti z Číny, jsou mnohem více zaměřeni na pravost a kvalitu dané značky, díky čemuž jsou ochotni zaplatit mnohem vyšší sumy za originální a licencované produkty.“

Jako příklad uvedl již zmiňovaný Warcraft. Jen na promítání tohoto filmu se Jianlinovi podařilo v Číně vydělat 1,2 miliardy jüanů. Na prodeji tematických hraček a suvenýrů pak utržil 100 milionů.

Položil podlaháře, teď si brousí zuby na kuřecí křídla

Newsletter