Google vs Uber: Souboj titánů v přímém přenosu


13:00 • 15. května 2017

Tagy: Google, Alphabet, Uber, Technologie, soud, americké akcie, právo

Máme se na co těšit. Kalifornské Silicon Valley čeká nejsledovanější a nejšťavnatější soudní drama současné éry. Soudní spor mezi největší technologickou společností na světě a startupem s nějvětší tržní hodnotou, jehož předmětem je nejmedializovanější technologický pokrok současné doby.

To je soudní spor mezi společností Aphabet, matkou technologického giganta Google, a Uber Technologies, kvůli klíčové technologii pro autonomní automobily. Na základě rozhodnutí soudu z minulého čtvrtka se tento spor přenese do roviny veřejného soudního procesu, který by měl začít v říjnu. Informaci přinesl server MarketWatch.

O co jde?

Divize společnosti Alphabet pro autonomní technologie řízení, společnost Waymo, zažalovala Uber s obviněním, že Anthony Levandowski, bývalý vrcholový manažer projektu autonomních vozů společnosti Google, ukradl obchodní tajemství a intelektuální vlastnictví firmy. Levandowski ve Waymu skončil v lednu 2016 a založil firmu Otto, startup, který vyvíjí autonomní systém řízení pro nákladní vozy. O několik měsíců později tento startup koupil Uber.

Ukradené dokumenty

Google vede arbitrážní spor s Levandowskim už od října 2016, od února letošního roku se soudí s Uberem. Málokterý pozorovatel by nesouhlasil s výrokem soudce, který minulý týden uvedl, že Levandowski před svým odchodem z Wayma pravděpodobně stáhl 14 tisíc dokumentů. Uber již sesadil Levandowskeho z funkce šéfa jeho klíčového projektu autonomních vozů a prohlásil, že již nebude pracovat pro projekt LiDAR, tedy senzorech skenujících okolí vozu, které jsou stěžejním komponentem technologie, která je předmětem sporu. Na první pohled by se tak mohlo zdát, že je Waymo v právu, situace však není tak jednoduchá.

Proč Uber koupil nadějný startup Otto?

Použil, či nepoužil, to je, oč tu běží

„Existuje velká pravděpodobnost…že Levandowski neoprávněně odcizil 14 tisíc dokumentů a odnesl si je,“ uvedl soudce ke konci téměř tříhodinového stání ve věci návrhu na předběžné soudní nařízení proti firmě Uber. Podotkl nicméně, že Waymo v tomto sporu nežaluje Levandowského, tudíž to, že došlo k odcizení dokumentů, není dostačujícím důkazem. Podle něj existují dva možné scénáře případu. Levandowski buďto ukradl dokumenty a použil je v Uberu, nebo si byl Uber nebezpečí ohledně „radioaktivity“ pana Levandowskeho vědom a návrhy vyvinuté pro Waymo ho nenechal používat.

Právní zástupce Uberu tvrdí, že firma žádná tajemství protistrany nepoužila a odstranění Levandowskeho z funkce není přiznáním, ale jen dobrovolným dočasným opatřením do doby, než bude soudní spor ukončen. A podle soudce Waymo zatím nepředložilo žádný důkaz o tom, že by Uber některé z jeho obchodních tajemství použil.

Na druhou stranu zde však ještě 3500 dokumentů, označených Uberem jako důvěrné, v nichž by se mohla skrývat usvědčující data. Přístup k tomuto souboru dokumentů je každopádně předmětem dalšího soudního sporu obou firem.

Waymo dále tvrdí, že Uber a Levandowski spolupracovali na odcizení návrhů již v době, kdy byl Levandowski ve Waymu. Společně prý vymysleli pro Levandowskeho krycí firmu, kterou potom Uber koupí. Waymo jako důkaz předložilo e-mail o plánovaném setkání manažera Uberu a Levandowskeho ještě z doby, než dal v Googlu výpověď. Navíc existuje dokument nalezený v notebooku v divizi LiDAR Uberu z října 2015, který hovoří o vytvoření společnosti „NewCo“.

Největším argumentem je přitom ale skutečnost, že Uber dal Levandowskemu přibližně 5,3 milionu opcí na akcie v hodnotě cca 250 milionů dolarů, a sice k 28.lednu. To je den poté, co Levandowski odešel z Googlu. Zástupci Uberu to však odmítají s tím, že tyto opce byly datovány zpětně, aby platily po celou dobu, kterou Levandowski pracoval na startupu, navíc Levandowski dosud neučinil žádný krok k tomu, aby je využil.

Brno Uber zakazuje, Dubaj se s ním spojila. Jakou cestou se vydá Praha?

Soudní zákaz činnosti pro Uber?

Firma Alphabet se snaží vymoci na soudu pro Uber předběžný soudní zákaz činnosti v oblasti autonomního řízení, ale zatím měla problém dokázat, že Uber skutečně ony údajně ukradené dokumenty a soubory použil. Zda takový zákaz soud vydá, není zatím jasné, protože rozhodnutí je zatím zapečetěno do doby, než se strany dohodnou na tom, které části usnesení budou veřejnosti odhaleny, a které zůstanou skryty. Soudní zákaz by pro společnost Uber představoval značný problém, neboť by narušil jeho vývoj technologie autonomních vozů, který firma považuje pro svou budoucnost za klíčový.

Že soud takový zákaz vydá, je podle serveru spíše nepravděpodobné, alespoň pokud se neobjeví pádnější důkazy – a je na Waymu, aby se je v dosud tajných dokumentech pokusilo vylovit a v blížícím se procesu je představit.

RSS

Vystudovala obor Mezinárodní politika a diplomacie na Vysoké škole ekonomické v Praze. Absolvovala mezinárodní interdisciplinární studijní program Comparative East-West-Studies se zaměřením na politologii na Universitě Regensburg. V průběhu studia absolvovala mj. stáž v Německém Spolkovém sněmu. Pracovala jako zpravodaj ekonomické redakce ČTK, působila jako content manager ve společnosti Patria Online, kde vedla zpravodajský tým, a pracovala také jako mluvčí předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.



Přejít na diskusi

Top zprávy



Kurzy k článku
Google-A

;


Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.