Tesla v problémech. Další selhání autopilota?

Americká automobilka Tesla má další problém. Poté, co světlo světa spatřila informace o květnové havárii Modelu S, při které zemřel člověk, jenž se prý spoléhal čistě na autopilota, se Muskovi na čele objevila další vráska. Podle magazínu Fortune byla totiž zaznamenána další nehoda, kterou mohl zavinit autopilot.

Havárka se odehrála v neděli, když nejmenovaný řidič cestoval svým vozem Tesla X ze Seattlu do West Yellowstone ve státě Montana. Během cesty měl prý zapnutého autopilota, který však před městem Whitehall náhle odbočil doprava ven ze silnice a auto tak narazilo do svodidel. Řidič ani jeho spolujezdec naštěstí nebyli zraněni.

I přesto, že není zcela jasné, zda byla nehoda způsobena právě autopilotem, jeden ze členů Tesla Motors Club na místním fóru sdělil, že onen řidič je jeho přítel. Od něj se prý dozvěděl, že samořídící systém v celé události opravdu sehrál roli. Podle informací autopilot nezvládl detekovat a následně se i vyhnout dřevěné překážce, která v tu dobu ležela na silnici. Rychlost elektromobilu v tu chvíli byla něco kolem 95 kilometrů za hodinu.

Fortune zmiňovaného člena fóra kontaktoval, ovšem prozatím bez odpovědi.

Vedení automobilky Tesla svou reakci již zveřejnilo. Veškerá nařčení o tom, že by za havárku mohl autopilot, však dementovalo.

„Data ukazují, že řidičovy ruce nebyly na volantu, jelikož na něm nebyl zaznamenán žádný tlak (rozpoznat je možné i volně položenou ruku bez jakékoliv další aktivity),“ sdělil pro Fortune tiskový mluvčí automobilky. „Jakmile se silniční podmínky zdály nejisté, vozidlo opakovaně řidiče upozornilo, aby převzal řízení. On tak neučinil, tudíž došlo na zmiňovanou havárku.“

Pokud by se ukázalo, že za nedávnou nehodu opravdu mohla systémová chyba, znamenalo by to pro Teslu další překážku expanze na trhu. O novou kauzu by se bezesporu začal zajímat americký Národní úřad pro bezpečnost v silniční dopravě, který již vyšetřuje okolnosti zmiňované květnové nehody. Jeho cílem je objasnit, zda šlo o vinu řidiče, či o chybu autopilota. Pokud by se potvrdila druhá varianta, bylo by potřeba stáhnout veškeré vozy Model S, což by poškodilo samotnou důvěru v revoluční technologii, na které si automobilka tolik zakládá.

Nepřítel č.1 komoditních trhů? Elon Musk a jeho Tesla

Sama Tesla se hájí tím, že šlo o vůbec první smrtelnou nehodu po více jak 200 milionech kilometrů, které byly najety bez přímého ovládání řidičem. Stejně tak upozornila, že její systém samořízení nefunguje jako zcela autonomní vůz, tudíž vyžaduje neustálou pozornost řidiče.

Aby toho nebylo málo, Tesla je rovněž v souvislosti květnovou událostí vyšetřována Komisí pro cenné papíry, a to proto, že tuto skutečnost odhalila s poměrně velkým časovým prodlením. Ještě předtím, než se svět o této nehodě dozvěděl, stačila Tesla prodat ve své druhé nabídce akcie o hodnotě 2 miliard dolar.

Americký úřad tudíž vyšetřuje, zda nedošlo k porušení zákona o cenných papírech. Pokud by byla informace zveřejněna dříve, je totiž možné, že by automobilka své akcie neudala.

Akcie Tesly aktuálně padají o procento, což odpovídá 222,3 dolarům za kus.

Newsletter