Facebook a jeho podivné hrátky s čísly


15:34 • 12. září 2017

Tagy: Facebook, reklama, americké akcie, Technologie, statistika

Data, která poskytuje největší sociální síť na světě, jsou v rozporu s demografickými statistikami. Facebook totiž svým inzerentům tvrdí, že jejich reklama má dosah na mnohem více mladých lidí, než kolik jich skutečně existuje.

Pochybná statistická data podle britského serveru The Guardian objevili analytici z americké společnosti Pivotal, kteří upozornili na to, že reklamní nástroje společnosti Facebook udávají potenciální „dosah“ 41 milionů Američanů ve věku 18-24 let. Podle loňské statistiky však v celých Spojených státech žilo jen 31 milionů lidí, kteří spadali do této věkové kategorie. A podobný rozdíl je i u Američanů ve věku 25-34 let. Zatímco Facebook jich udává 60 milionů, statistika uvádí jen 45 milionů.

Facebook hlásí vyšší zisky. Měsíční počet uživatelů na rekordu

Brian Wieser, seniorní analytik společnosti Pivotal, ve zprávě uvádí, že o tomto rozdílu se mezi manažery reklamních společností moc neví. A nyní, kdy byla jeho existence zveřejněna, může způsobit to, že velcí zadavatelé reklam budou silněji požadovat měření prováděné třetí stranou.

Podivnosti kolem dat se přitom netýkají jen USA. Problém je zřejmě systémový a značně rozsáhlý, protože podobné nesrovnalosti byly odhaleny i v dalších zemích po celém světě.

Například v Austrálii sociální síť vyčísluje dosah reklamy na 2,3 milionu 20-24letých, zatímco národní statistika z roku 2016 jich udává jen 1,7 milionu. Ve Velké Británii Facebook udává 7,8 milionu uživatelů ve věku mezi 18 a 24 let. Britský statistický úřad však uvádí, že do této věkové kategorie v loňském roce spadalo jen 5,8 milionu Britů.

Ve Francii má Facebook prý 7,4 milionu 18-24letých uživatelů, ačkoli francouzský statistický úřad Ined loni v této věkové kategorii celkem napočítal jen 5,2 milionu lidí. A v Irsku, kde má Facebook své hlavní evropské sídlo, má reklama na sociální síti dosah na údajně 560 tisíc mladých uživatelů, zatímco Eurostat za loňský rok počet takto mladých lidí vyčíslil jen na 353 tisíc.

Na čem vydělává 5 největších technologických firem?

Nejde přitom o první případ, kdy sociální síť zpochybnila svou vlastní důvěryhodnost chybami v údajích důležitých pro poskytovatele reklam, kteří jsou hlavním zdrojem jejích příjmů. Zhruba před rokem musel Facebook přiznat, že dva roky nafukoval údaje o průměrné době, jakou lidé stráví sledováním videí. Do statistiky totiž záměrně nezahrnoval lidi, kteří u videa vydrželi méně než tři vteřiny. V důsledku tohoto „opomenutí“ se průměrný čas sledování zvýšil o nezanedbatelných 60 až 80 %.

Facebook v prohlášení uvedl, že jeho čísla o dosahu reklamy „jsou koncipována jako odhad toho, kolik lidí v dané oblasti může reklamu vidět,“ a nejde o žádná skutečně naměřená čísla, podle kterých by se stanovovala cena.

Zakladatel Facebooku na (ne)prezidentském turné?

Facebook se v poslední době dostal do titulků hlavních medií také svým zjištěním, že v období od června 2015 do května 2017 přijal 100 tisíc dolarů za reklamu od společnosti se sídlem pravděpodobně v Rusku, která šířila kontroverzní sociální a politické zprávy. Reklamy údajně nestranily žádnému kandidátovi, ale šířily polarizující názory na témata, jako je imigrace, rasové otázky či práva homosexuálů. Facebook uvedl, že identifikoval dalších 50 tisíc dolarů za převážně politickou reklamu, která by mohla mít vazby na Rusko.

Sociální média v grafech: O kolik času už vás připravila?

RSS

Vystudovala obor Mezinárodní politika a diplomacie na Vysoké škole ekonomické v Praze. Absolvovala mezinárodní interdisciplinární studijní program Comparative East-West-Studies se zaměřením na politologii na Universitě Regensburg. V průběhu studia absolvovala mj. stáž v Německém Spolkovém sněmu. Pracovala jako zpravodaj ekonomické redakce ČTK, působila jako content manager ve společnosti Patria Online, kde vedla zpravodajský tým, a pracovala také jako mluvčí předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.



Přejít na diskusi

Top zprávy



Kurzy k článku
Facebook-A

;


Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.