Ženská FinTech síla: V crowdfundingu jsou ženy lepší než muži

Ten, kdo si myslí, že ženy hrají ve financích minimální roli, se rozhodně nepohybuje ve světě crowdfundingu. Tam jsou totiž projekty, které vede něžné pohlaví, úspěšnější než ty, za kterými stojí muži. Proč se v tomto specifickém sektoru ženám tak daří a jak je to ve srovnání s jinými segmenty? Odpověď přinesl průzkum firmy PwC, který cituje agentura Bloomberg.

Jakmile je v hlavní roli online získávání zdrojů pro financování nových projektů, ženy podle průzkumu konzultantské společnosti PwC nemají konkurenci. V řeči čísel to znamená, že za poslední dva roky byly v dosažení cíle potřebné investiční částky o 32 procent úspěšnější než muži. V Asii v tomto srovnání dokonce dosáhly dvojnásobného úspěchu. Firma PwC v rámci svého průzkumu vycházela z více než 450 tisíc crowdfundingových kampaní.

Popularita crowdfundigových společností jako Kickstarter nebo Indiegogo stále roste jak v očích investorů, tak samotných podnikatelů. V roce 2016 bylo pomocí devíti největších platforem zainvestováno více než 767 milionů dolarů. V roce 2009 přitom tato částka byla podle zpráv The Crowdfunding Center „pouze“ 10 milionů dolarů.

Podle studie PwC pomáhá crowdfunding vyrovnat nevýhody, kterým ženy čelí v jiných odvětvích byznysu. V tradičních oborech jako bankovnictví nebo venture capital jde především o genderovou diskriminaci, píše agentura Bloomberg. „Vliv pohlaví tu určitě existuje. Ve finančnictví to můžeme vidět stále dokola, například v oblasti venture capital by ženy mohly, dle mého názoru, přinést lepší porozumění,“ uvedla manažerka Citigroup Shinjini Kumar.

Češky v top managementu mizí. Je jich nejméně za posledních 5 let

Většina crowdfundingových investorů, ať už se jedná o muže, nebo ženy, hledá právě lepší porozumění a komunikaci. Tu dle Bloombergu mohou nabídnout spíše ženy, které bývají ve srovnání s muži příjemnější, a to díky jejich snadnému a přirozenějšímu jednání s klienty.

V objemovém srovnání však i v tomto oboru vedou muži. Důvodem jsou zejména důležité a objemnější kampaně, které povětšinou vedou. V posledních dvou letech bylo celkem 63 kampaní, do kterých bylo zainvestováno více než milion dolarů. Pouze 11 procent z nich ale vedly ženy.

Celosvětově je přitom rozdíl v hodnotě podniků vlastněných oběma pohlavími 300 miliard dolarů, a to ve prospěch mužů. Ženy ve financích tak mají ještě co dohánět. Podle studie PwC by však podpora projektů, za kterými stojí něžné pohlaví, nepřinesla jen větší zisky, ale pomohla by i o něco zrychlit ekonomický růst a zaměstnanost.

Dobrá manželka, anebo šéfka? Jak jednotlivé země vidí roli žen

Newsletter