Tajemný Google. Proč zatajuje zisky z vyhledávače?


18:50 • 9. března 2017

Tagy: Google, výsledky, zisk, reklama

Jedním z kontroverzních charakteristik Googlu je zatajování konkrétního čísla zisku z reklamy na vyhledávači. Kvůli tomu se do firmy pustil i člen představenstva a historicky první významný investor Facebooku Peter Thiel.

Po úvodu konference Google Cloud Next v San Franciscu se mnozí novináři zaměřili na analýzu tržeb Googlu za rok 2016. Na čem nejhodnotnější firma na světě vlastně vydělává? Ve výroční zprávě firma uvedla tržby 10,1 miliardy dolarů v kolonce „ostatní“. Do této kategorie patří příjmy z nákupů v aplikacích na Google Play, hardwaru, příjmů z licencí a poplatků obdržené za Google Cloud.

Tento segment příjmů rostl loni o čtyřicet procent, což je více než celkové příjmy mateřské Alphabet, které rostly „jen“ o dvacet procent. Přestože jsou tato čísla velice pozitivní, tak v celkovém objemu se jedná stále o téměř zanedbatelnou část všech příjmů společnosti. Ty suverénně největší firma stále inkasuje z reklamy, které se v minulém roce se vyšplhaly až na 88 procent z celkových příjmů firmy. Většina pravděpodobně pochází z reklamy ve svém vyhledávači, což ale Google ve svých zprávách separátně neuvádí.

Spiknutí proti Trumpovi: Američtí CEO se postavili za imigranty

Proč tedy Google právě tato nejdůležitější data neudává? Na tuto otázku v úterý cynicky odpověděl člen představenstva Facebooku Peter Thiel, který se rozmluvil o „hypotetické firmě ze Silicon Valley“.

„Pokud máte monopol, musíte říct lidem, že fungujete v perfektně konkurenčním prostředí. Pokud jste však v konkurenčním prostředí, tak musíte říkat, že máte v podstatě monopol,“ vysvětlil Thiel. Naznačil tak proč Google právě v tomto monopolním segmentu výsledky zatajuje.

Velký bratr Google Vás vidí

Na dobré časy se pro Google blýská i v nové cloudové službě. Jedna z firem, která chce na cloudu společnosti operovat je Snap, který si na tuto službu vyhradí z rozpočtu ročně 400 milionů dolarů po dobu příštích pěti let. Ani v tomto případě se však pravděpodobně nedočkáme zveřejnění hospodářských výsledků, stejně jako tomu je i u reklamy.

RSS

Student navazujícího magisterského studia Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze. Jeho oborem je hospodářská správa a hospodářské a politické dějiny 20. století. Zajímá se o ekonomii, finanční trhy a politiku.

Přejít na diskusi

Top zprávy



Kurzy k článku
Google-A

;


Diskuze k článku
comments powered by Disqus

Přihlašte se, nebo zaregistrujte


Přihlásit se


Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.

Přihlašte se, nebo zaregistrujte

Tato sekce je dostupná zdarma pouze přihlášeným uživatelům.



Přihlásit se

Zapomněli jste heslo?




Pokud nemáte ještě účet, můžete si ho vytvořit zdarma.