Evropské i americké výnosy rostou. Dolar v zisku pod 1,0820 za euro. Koruna se obchoduje slabší nad 25,30 za euro.

Nebezpečné spojenectví: Facebook, Apple a spol. ohrožují banky

Apple, Facebook, Google. Technologičtí titáni ze Silicon Valley zasahují stále více do oblasti finančních služeb. Ze začátku se jim mnohé banky bránily, dnes již jsou nováčci v bankovnictví přijímáni s otevřenou náručí. Aby bankovní domy mohly svým klientům poskytnout nové a lepší služby, spojily své síly s technologickými obry. Jenže to se jim může šeredně vymstít.

Před nebezpečím, které taková spolupráce pro banky představuje, varovalo Světové ekonomické fórum (World Economic Forum, WEF), nezisková organizace známá především každoročním zasedáním špičkových podnikatelů, politiků, intelektuálů a novinářů ve švýcarském Davosu. 

Pro studii, která byla zveřejněná v úterý a o níž informovaly například servery Frankfurter Allgemeine či Handelsblatt, dělali výzkumníci z WEF rozhovory s více než 150 experty z finančnictví a IT odvětví o možných rizicích, která pro svět financí představují nové technologie. Mezi dotazovanými byli například manažeři z Morgan Stanley, Deutsche Bank, Merrill Lynch, Allianz a mnoho dalších.

Startupů se nebojíme. Nebezpečí číhá jinde

Ukázalo se přitom, že tradičním finančním institucím nehrozí tolik nebezpečí ze strany malých inovativních startupů, známých pod označením fintech, ale především ze strany velkých technologických firem, jako je Apple, Google či Facebook, se kterými dnes banky spolupracují.

Jednou z nejčastěji zmiňovaných obav dotazovaných manažerů bylo totiž to, že velikáni ze Silicon Valley by se mohli poté, co převálcovali oblast reklamy a maloobchodu, vrhnout právě i na globální finanční odvětví.

Tech statistiky: Biometrické zabezpečení, evropský fintech a další

Z partnera konkurent

„Partnerství bank s velkými technologickými koncerny by již brzy nemusela fungovat oboustranně,“ varuje podle serveru Frankfurter Allgemeine Jesse McWaters, projektový vedoucí WEF, který studii z velké části vypracoval.

Strach špičkových bankéřů lze podle německého ekonomického listu Handelsblatt snadno vysvětlit: v dobách nízkých sazeb a klesajících zisků se banky nepouští do drahých investic do nových technologií. Tady ochotně zaskočí obři ze Silicon Valley či menší fintechové firmy, poskytnou jim například své vlastní platební služby a nabídnou převody mezi jednotlivými uživateli. K tomu dosud potřebovali partnery ze „starého“ finančního odvětví. Čím více však roste počet uživatelů, tím silněji se sociální sítě, jako je Facebook, transformují na otevřené obchodní platformy.

Expanze umělé inteligence (nejen) v bankovnictví

A nejpozději pak se na nich banky stanou závislé – buďto přijdou o řadu zákazníků, kteří si mezitím zvykli na nový obchodní model sociálních médií, nebo se budou muset vzdát skutečnosti, že jsou exkluzivním poskytovatelem svých vlastních produktů a připraví se tím i o všechny výhody, které z toho plynou. Například možnosti prodávat určité služby výhradně v jimi poskytovaných balíčcích. Dotování jednotlivých služeb prodejem jiných produktů v rámci společnosti se tak stane prakticky nemožné.

Útok zahájen

První kroky směrem k peněžnímu trhu už podle autorů studie řada technologických firem podnikla. Již dnes totiž nabízí klasické bankovní služby – příkladem může být Facebook Payments, Google Wallet či Apple Pay. „Velké technologické koncerny se dnes vypracovávají výš, a to z poskytovatele infrastruktury k poskytovateli software,“ uvádí se ve studii.

Se svými zákaznickými daty a know-how poskytují banky technologickým firmám navíc perfektní startovací podmínky k tomu, aby jednou samy vstoupily na bankovní trh.

Bude Facebook vědět i to, kolik máte na účtě?

Vstup technologických firem do bankovní branže by mohl mít podle autorů studie neblahé důsledky rovněž pro zákazníky. Posuďte sami – chtěli byste, aby technologické firmy měly jedním rázem k dispozici kromě údajů o vašich spotřebních preferencích také všechny informace o vašich finančních poměrech?

Facebook: Mocnější, než se zdá

A také důsledky pro regulační úřady vidí autoři studie jako kritické. Pro regulátory totiž bude stále těžší rozpoznat a zabránit jednání omezující konkurenci či zneužívání osobních dat zákazníků. K tomu je třeba si uvědomit fakt, že digitální novinky budou v různých částech světa regulovány velmi rozdílným způsobem, což ohrožuje možnosti reagovat na budoucí finanční krize.

Jak z toho ven?

Pro bankovní odvětví vidí výzkumníci ze Světového ekonomického fóra jen dvě možnosti. Buďto si vybudují vlastní obchodní platformy, nebo přenastaví vývoj a prodej svých produktů tak, aby je na platformách typu Facebook a spol. v budoucnu našlo co nejvíce zákazníků.

Ačkoli autoři studie uvádí, že technologické inovace v řadě ohledů finanční odvětví ovlivní, pochybují přitom, že noví konkurenti nakonec etablované finanční instituce přivedou do úzkých. Pro mnohé  zákazníky je podle nich prostě příliš drahé a nepříjemné měnit poskytovatele svých finančních služeb.

Seznamte se s budoucností bankovnictví. Toto je Váš nový asistent

Mnohé finanční instituce již také na novou konkurenci reagovaly. A tak zatím většina fintech firem nedokázala přilákat dostatek zákazníků k tomu, aby mohla profitovat z nutných úspor z rozsahu, vysvětluje podle Frankfurter Allgemeine Rob Galaski, partner poradenské firmy Deloitte a spoluautor studie.

A hlavním vítězem je…

V konečném efektu pak na tomto vývoji podle studie vydělají nejvíce zákazníci, protože konkurence bude ostřejší a trh se bude zaměřovat více na klienty. Díky novým technologiím by měla být jednodušší především správa vlastních financí. A protože bude možné nabídky na platformách snáze porovnávat, mohly by být jejich podmínky daleko atraktivnější.

Open Banking není o technologii, je o klientech

Newsletter